Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bostadskrisköping
Registrerad
Apr 2012

Hur vet man om en fläkt är tyst?

Hej, jag har funderat lite på detta med fläktars ljudnivå, hur vet man om en fläkt är tyst förutom att titta på dB?

Jaq har för nuvarande bara 2 chassifläktar, de som följer med Define r3 dvs Silent Series R2. På prisjakt står det att ljudnivån på dessa fläktar är 12-14dB, Noctua NF-A14 FLX som däremot är kända för att vara tysta har enligt Prisjakt ljudnivån 19,2 dB. Är det här måttet i decibel generaliserat så att det är vid högsta varvtalen det är uppmätt eller får tillverkarna mäta lite hur de vill?

Och tiotusenkronors-frågan: Är det värt att byta ut mina Silent Series R2 fläktar mot Noctuas, och är Noctua-fläktarna ens tystare?

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Utelåst hobbymoderator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.167.?.!
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Bakgrund:

Och tiotusenkronors-frågan: Är det värt att byta ut mina Silent Series R2 fläktar mot Noctuas, och är Noctua-fläktarna ens tystare?

Vet ej inte riktigt hur silent series är men jag har totalt 10 st fläktar i mitt chassi.
Alla fläktar är Noctua. Innan hade jag en salig blandning med en massa olika fläktar och datorn lät som ett flygplan.
Nu med 7 st Noctua NF-F12 PWM 120mm och 3 st Noctua NF-P14 FLX 140mm så låter den inte nämnvärt mycket.
(Bör noteras att jag kör med fläktkontroller också.

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2002

vet inte vilka silent series du har egentligen men mina som kom med r4:an är knäpptysta på 7V ... på 12V är det egentligen inte fläkten som sådan som låter heller utan luften den förflyttar. Så jag skulle nog inte spendera pengarna på att byta ut till noctua om jag var du.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bostadskrisköping
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av fryguy:

vet inte vilka silent series du har egentligen men mina som kom med r4:an är knäpptysta på 7V ... på 12V är det egentligen inte fläkten som sådan som låter heller utan luften den förflyttar. Så jag skulle nog inte spendera pengarna på att byta ut till noctua om jag var du.

Fläktkontrollern jag fick med i min R3a var DOA, reklamerade och fick en ny, den var också trasig så jag har nog gett upp med den skiten.

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Utelåst hobbymoderator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
01101011 01100010 01100001
Registrerad
Jan 2013

Enkelt. Hör du fläkten betyder det att den låter, hör du den inte betyder det att den är tyst.
Problem solved!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2011

Jag hade ett par Noctua NF-P12 förut, måste tyvärr säga att dom inte levde upp till min förväntan på ljudnivån, men det handlar nog om RPM också. Visst de är tysta på låga varvtal men det finns många billigare alternativ som också är. R2 fläktarna är väl för övrigt riktigt tysta generellt? Jag skulle inte bytt.

i7 4790k - MSI 970 Gaming - MSI Z97 Gaming 5 - Fractal Design Newton R3 - BenQ XL2420Z + Samsung S27D590P - Func 460 - Fractal Design Define R4 - 100/100 Telia

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Aug 2008

Jag hade två fläktar noctua fläktar NF-P12 på min kuhler 620 förut men dessa lätt för mycket. Jag körde dom på 1300RPM, lyckades aldrig ändra hastigheten via mjukvara/bios. Och bytte till Akasa viper, dom är pwm styrda så man kan välja hur mycket de ska låta/blåsa.

Stationär: i7 6700k @ 4.7GHz | 32GB DDR4 | Asus Impact VIII | MSI 970 4G | Evolv-ITX | Intel 750 400GB + 1TB 850 evo | K70rgb strafe silent | G600 | Qnix QX2710 | AOC q2770Pqu (2)
Homelab: I3 6100 | 16GB DDR4 | Node304 | 3x 4TB 7.2k | 850 250GB
Bärbart: Lenovo Carbon X1 | Shield Tablet 32GB| HTC M8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö/staffanstorp
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av fryguy:

Vad menar du med igentligen? är väll alltid så, ok undantag om du har en fläkt med kasst lager (riktigt kasst)

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Johannesburg
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av Friterad:

Enkelt. Hör du fläkten betyder det att den låter, hör du den inte betyder det att den är tyst.
Problem solved!

Detta i samband med din visningsbild fick mig att lolla på fint.

i7 3770k@5.8GHz, Mpower, 16GB Kingston HyperX@1866CL9, 290x@1375/1770, Carbide 540 AIR
E34 540 Kompressor 760WHP

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Du vet detta genom att du inte hör den.

Citera mig tack! så att jag vet att du svarat.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du kan börja med att utesluta alla som roterar fortare än 800rpm och alla som har kullager.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Bakgrund:

Hej, jag har funderat lite på detta med fläktars ljudnivå, hur vet man om en fläkt är tyst förutom att titta på dB?

Jaq har för nuvarande bara 2 chassifläktar, de som följer med Define r3 dvs Silent Series R2. På prisjakt står det att ljudnivån på dessa fläktar är 12-14dB, Noctua NF-A14 FLX som däremot är kända för att vara tysta har enligt Prisjakt ljudnivån 19,2 dB. Är det här måttet i decibel generaliserat så att det är vid högsta varvtalen det är uppmätt eller får tillverkarna mäta lite hur de vill?

Intressant fråga, vet inte heller jag om det finns något standardiserat sätt att mäta ljudnivån på, tvivlar på det. Finns det ej sådana så kan man ju helt bortse från tillverkarnas specifikationer då det finns så många olika faktorer som spelar in. Hur mycket luft de flyttar är väl samma sak med det..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av Bakgrund:

Finns ingen standard för hur dom mäter, så dB säger inte så jättemycket. Inte för att jämföra mellan olika tillverkare iaf.
http://www.silentpcreview.com/Recommended_Fans - Dock så är väl långt ifrån alla fläktar testade, och var väl ett tag sedan sist.

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Friterad:

Problem solved!

Haha made my day!

Spelburk; CPU Intel Core i7 6700K @ 4.7Ghz 1.305v kyls av en Noctua NH-D14 @ 1000rpm -|- Moderkort MSI Z170A Gaming M7 -|- Minne 16GB Corsair LPX 2133Mhz -|- PSU Corsair AX860i -|- SSD Samsung 830 128GB -|- HDD WD Blue 1TB -|- GPU MSI GTX 970 4GB -|- Chassi Phanteks Eclipse P400S

Laptop; ASUS N53SV

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Kotan:

Finns ingen standard för hur dom mäter, så dB säger inte så jättemycket. Inte för att jämföra mellan olika tillverkare iaf.

Får väl hoppas att samma tillverkare har samma mätmetod för alla sina fläktar då så man åtminstone kan jämföra dem sinsemellan..inget som garanterar det heller tyvärr..micken två decimeter längre bort med ett dämpande skynke emellan för den "tysta" fläktserien..;)
Trial and error tycks vara metoden man får använda..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
01101011 01100010 01100001
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Demonoidz:

Detta i samband med din visningsbild fick mig att lolla på fint.

Du har rätt de passade rätt bra ihop xD

Skrivet av MaACc1i:

Haha made my day!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jan 2010

dB är inte det lättaste att mäta.
Det är inte så simpelt som att ha mätutrustningen 10cm ifrån fläkten och då få tex 20dB och sen flytta utrustningen ytterligare 10cm och då tro att man ska få ett resultat utav 10dB

Och hur tillverkare mäter har jag ingen aning om men jag hoppas dom använder relativt likadant tillvägagångssätt

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Jag tror att de flesta tillverkare mäter på olika sätt och dessutom inte på speciellt bra sätt, de brukar inte redovisa hur mätningarna går till och det finns inte heller några myndighetskrav som reglerar det på de sätt som tex gäller för ljudnivåer hos fordon, de enda testare som öppet redovisat metoden och dessutom har en seriös metod verkar vara SPCR.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Xiqt:

dB är inte det lättaste att mäta.
Det är inte så simpelt som att ha mätutrustningen 10cm ifrån fläkten och då få tex 20dB och sen flytta utrustningen ytterligare 10cm och då tro att man ska få ett resultat utav 10dB

Och hur tillverkare mäter har jag ingen aning om men jag hoppas dom använder relativt likadant tillvägagångssätt

Det betyder att de värden man ser i annonser/hos återförsäljares sidor betyder inte mer än tillverkarnas egna siffror; förhoppningsvis jämfört med samma tillverkares övriga fläktar på samma tillvägagångssätt att mäta.
Men det vet man ju inte heller..
Finns det något standardmetod att mäta luftflöde? Antar att det inte finns det heller.
Både ljudnivå och luftflöde måste ju variera oerhört beroende på hur man mäter. Trial and error är som sagt det man får gå efter som konsument när man väljer fläktar tydligen.
Vilseledande marknadsföring skulle man ju kunna kalla tillverkarnas siffror för. Då det inte finns någon standardisering för hur man mäter så kan man bara kalla de för fula.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av retro123:

Det betyder att de värden man ser i annonser/hos återförsäljares sidor betyder inte mer än tillverkarnas egna siffror; förhoppningsvis jämfört med samma tillverkares övriga fläktar på samma tillvägagångssätt att mäta.
Men det vet man ju inte heller..
Finns det något standardmetod att mäta luftflöde? Antar att det inte finns det heller.
Både ljudnivå och luftflöde måste ju variera oerhört beroende på hur man mäter. Trial and error är som sagt det man får gå efter som konsument när man väljer fläktar tydligen.
Vilseledande marknadsföring skulle man ju kunna kalla tillverkarnas siffror för. Då det inte finns någon standardisering för hur man mäter så kan man bara kalla de för fula.

Tillverkarnas siffror, ja mest troligt
Standardmetod, [R]iskorn [P]er [M]inut
Det man kan göra om man är riktigt nyfiken är väll att maila 2-3 olika företag och fråga hur dom mäter, sen om dom mäter relativt likadant så får dB siffrorna lite mer trovärdighet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Xiqt:

Det man kan göra om man är riktigt nyfiken är väll att maila 2-3 olika företag och fråga hur dom mäter, sen om dom mäter relativt likadant så får dB siffrorna lite mer trovärdighet

Skulle inte förvåna mig om vissa inte ens mäter utan sätter handen framför och örat till framför deras kinesiska OEM-fläktar och höftar siffror som låter bättre än konkurrenternas innan de sätter på klistermärket..;)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av retro123:

Skulle inte förvåna mig om vissa inte ens mäter utan sätter handen framför och örat till framför deras kinesiska OEM-fläktar och höftar siffror som låter bättre än konkurrenternas innan de sätter på klistermärket..;)

Hehe njea lite mer energi lägger dom nog ner
"Vi tar hit en person med nedsatt hörsel så har vi plötsligt tillverkat väldigt tysta fläktar!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Du får tänka på att noctua-fläktarna antagligen flyttar mycket mer luft och om det är en pwm-fläkt så får du tänka på det också. noctua har arbetat mycket på att få surr-lösa pwm-fläktar och deras är de enda som är det tydligen.

Sen så måste man ju kolla reviews där de använder exakt samma metoder för att mäta ljudnivå och skit.

Skrivet av fryguy:

Visst är de tysta men de flyttar ju för i helvete ingen luft. Det är jävligt enkelt att göra en tyst fläkt om den är jävligt ineffektiv.

Skrivet av Bakgrund:

Fläktkontrollern jag fick med i min R3a var DOA, reklamerade och fick en ny, den var också trasig så jag har nog gett upp med den skiten.

Du är säker på att du kopplat rätt? Verkar jävligt skumt att 2 i rad inte skulle fungera.

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Xiqt:

Skulle gissa på att den informationen klassas som "topphemlig affärshemlighet".

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Piece of Cake:

Skulle gissa på att den informationen klassas som "topphemlig affärshemlighet".

Mycket möjligt, men frågar man inte så får man inte mycket veta