Permalänk
Medlem

Hur vet man om en fläkt är tyst?

Hej, jag har funderat lite på detta med fläktars ljudnivå, hur vet man om en fläkt är tyst förutom att titta på dB?

Jaq har för nuvarande bara 2 chassifläktar, de som följer med Define r3 dvs Silent Series R2. På prisjakt står det att ljudnivån på dessa fläktar är 12-14dB, Noctua NF-A14 FLX som däremot är kända för att vara tysta har enligt Prisjakt ljudnivån 19,2 dB. Är det här måttet i decibel generaliserat så att det är vid högsta varvtalen det är uppmätt eller får tillverkarna mäta lite hur de vill?

Och tiotusenkronors-frågan: Är det värt att byta ut mina Silent Series R2 fläktar mot Noctuas, och är Noctua-fläktarna ens tystare?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Och tiotusenkronors-frågan: Är det värt att byta ut mina Silent Series R2 fläktar mot Noctuas, och är Noctua-fläktarna ens tystare?

Vet ej inte riktigt hur silent series är men jag har totalt 10 st fläktar i mitt chassi.
Alla fläktar är Noctua. Innan hade jag en salig blandning med en massa olika fläktar och datorn lät som ett flygplan.
Nu med 7 st Noctua NF-F12 PWM 120mm och 3 st Noctua NF-P14 FLX 140mm så låter den inte nämnvärt mycket.
(Bör noteras att jag kör med fläktkontroller också.

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

vet inte vilka silent series du har egentligen men mina som kom med r4:an är knäpptysta på 7V ... på 12V är det egentligen inte fläkten som sådan som låter heller utan luften den förflyttar. Så jag skulle nog inte spendera pengarna på att byta ut till noctua om jag var du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fryguy:

vet inte vilka silent series du har egentligen men mina som kom med r4:an är knäpptysta på 7V ... på 12V är det egentligen inte fläkten som sådan som låter heller utan luften den förflyttar. Så jag skulle nog inte spendera pengarna på att byta ut till noctua om jag var du.

Fläktkontrollern jag fick med i min R3a var DOA, reklamerade och fick en ny, den var också trasig så jag har nog gett upp med den skiten.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Hur vet man om en fläkt är tyst?

Enkelt. Hör du fläkten betyder det att den låter, hör du den inte betyder det att den är tyst.
Problem solved!

Permalänk
Medlem

Jag hade ett par Noctua NF-P12 förut, måste tyvärr säga att dom inte levde upp till min förväntan på ljudnivån, men det handlar nog om RPM också. Visst de är tysta på låga varvtal men det finns många billigare alternativ som också är. R2 fläktarna är väl för övrigt riktigt tysta generellt? Jag skulle inte bytt.

Permalänk
Medlem

Jag hade två fläktar noctua fläktar NF-P12 på min kuhler 620 förut men dessa lätt för mycket. Jag körde dom på 1300RPM, lyckades aldrig ändra hastigheten via mjukvara/bios. Och bytte till Akasa viper, dom är pwm styrda så man kan välja hur mycket de ska låta/blåsa.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Skrivet av fryguy:

vet inte vilka silent series du har egentligen men mina som kom med r4:an är knäpptysta på 7V ... på 12V är det egentligen inte fläkten som sådan som låter heller utan luften den förflyttar. Så jag skulle nog inte spendera pengarna på att byta ut till noctua om jag var du.

Vad menar du med igentligen? är väll alltid så, ok undantag om du har en fläkt med kasst lager (riktigt kasst)

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Hur vet man om en fläkt är tyst?

Enkelt. Hör du fläkten betyder det att den låter, hör du den inte betyder det att den är tyst.
Problem solved!

Detta i samband med din visningsbild fick mig att lolla på fint.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Du vet detta genom att du inte hör den.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan börja med att utesluta alla som roterar fortare än 800rpm och alla som har kullager.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Hej, jag har funderat lite på detta med fläktars ljudnivå, hur vet man om en fläkt är tyst förutom att titta på dB?

Jaq har för nuvarande bara 2 chassifläktar, de som följer med Define r3 dvs Silent Series R2. På prisjakt står det att ljudnivån på dessa fläktar är 12-14dB, Noctua NF-A14 FLX som däremot är kända för att vara tysta har enligt Prisjakt ljudnivån 19,2 dB. Är det här måttet i decibel generaliserat så att det är vid högsta varvtalen det är uppmätt eller får tillverkarna mäta lite hur de vill?

Och tiotusenkronors-frågan: Är det värt att byta ut mina Silent Series R2 fläktar mot Noctuas, och är Noctua-fläktarna ens tystare?

Intressant fråga, vet inte heller jag om det finns något standardiserat sätt att mäta ljudnivån på, tvivlar på det. Finns det ej sådana så kan man ju helt bortse från tillverkarnas specifikationer då det finns så många olika faktorer som spelar in. Hur mycket luft de flyttar är väl samma sak med det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Hej, jag har funderat lite på detta med fläktars ljudnivå, hur vet man om en fläkt är tyst förutom att titta på dB?

Jaq har för nuvarande bara 2 chassifläktar, de som följer med Define r3 dvs Silent Series R2. På prisjakt står det att ljudnivån på dessa fläktar är 12-14dB, Noctua NF-A14 FLX som däremot är kända för att vara tysta har enligt Prisjakt ljudnivån 19,2 dB. Är det här måttet i decibel generaliserat så att det är vid högsta varvtalen det är uppmätt eller får tillverkarna mäta lite hur de vill?

Och tiotusenkronors-frågan: Är det värt att byta ut mina Silent Series R2 fläktar mot Noctuas, och är Noctua-fläktarna ens tystare?

Finns ingen standard för hur dom mäter, så dB säger inte så jättemycket. Inte för att jämföra mellan olika tillverkare iaf.
http://www.silentpcreview.com/Recommended_Fans - Dock så är väl långt ifrån alla fläktar testade, och var väl ett tag sedan sist.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hur vet man om en fläkt är tyst?

Enkelt. Hör du fläkten betyder det att den låter, hör du den inte betyder det att den är tyst.
Problem solved!

Haha made my day!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kotan:

Finns ingen standard för hur dom mäter, så dB säger inte så jättemycket. Inte för att jämföra mellan olika tillverkare iaf.

Får väl hoppas att samma tillverkare har samma mätmetod för alla sina fläktar då så man åtminstone kan jämföra dem sinsemellan..inget som garanterar det heller tyvärr..micken två decimeter längre bort med ett dämpande skynke emellan för den "tysta" fläktserien..;)
Trial and error tycks vara metoden man får använda..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Detta i samband med din visningsbild fick mig att lolla på fint.

Du har rätt de passade rätt bra ihop xD

Skrivet av Gyhlen:

Haha made my day!

Permalänk
Medlem

dB är inte det lättaste att mäta.
Det är inte så simpelt som att ha mätutrustningen 10cm ifrån fläkten och då få tex 20dB och sen flytta utrustningen ytterligare 10cm och då tro att man ska få ett resultat utav 10dB

Och hur tillverkare mäter har jag ingen aning om men jag hoppas dom använder relativt likadant tillvägagångssätt

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att de flesta tillverkare mäter på olika sätt och dessutom inte på speciellt bra sätt, de brukar inte redovisa hur mätningarna går till och det finns inte heller några myndighetskrav som reglerar det på de sätt som tex gäller för ljudnivåer hos fordon, de enda testare som öppet redovisat metoden och dessutom har en seriös metod verkar vara SPCR.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xiqt:

dB är inte det lättaste att mäta.
Det är inte så simpelt som att ha mätutrustningen 10cm ifrån fläkten och då få tex 20dB och sen flytta utrustningen ytterligare 10cm och då tro att man ska få ett resultat utav 10dB

Och hur tillverkare mäter har jag ingen aning om men jag hoppas dom använder relativt likadant tillvägagångssätt

Det betyder att de värden man ser i annonser/hos återförsäljares sidor betyder inte mer än tillverkarnas egna siffror; förhoppningsvis jämfört med samma tillverkares övriga fläktar på samma tillvägagångssätt att mäta.
Men det vet man ju inte heller..
Finns det något standardmetod att mäta luftflöde? Antar att det inte finns det heller.
Både ljudnivå och luftflöde måste ju variera oerhört beroende på hur man mäter. Trial and error är som sagt det man får gå efter som konsument när man väljer fläktar tydligen.
Vilseledande marknadsföring skulle man ju kunna kalla tillverkarnas siffror för. Då det inte finns någon standardisering för hur man mäter så kan man bara kalla de för fula.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Det betyder att de värden man ser i annonser/hos återförsäljares sidor betyder inte mer än tillverkarnas egna siffror; förhoppningsvis jämfört med samma tillverkares övriga fläktar på samma tillvägagångssätt att mäta.
Men det vet man ju inte heller..
Finns det något standardmetod att mäta luftflöde? Antar att det inte finns det heller.
Både ljudnivå och luftflöde måste ju variera oerhört beroende på hur man mäter. Trial and error är som sagt det man får gå efter som konsument när man väljer fläktar tydligen.
Vilseledande marknadsföring skulle man ju kunna kalla tillverkarnas siffror för. Då det inte finns någon standardisering för hur man mäter så kan man bara kalla de för fula.

Tillverkarnas siffror, ja mest troligt
Standardmetod, [R]iskorn [P]er [M]inut
Det man kan göra om man är riktigt nyfiken är väll att maila 2-3 olika företag och fråga hur dom mäter, sen om dom mäter relativt likadant så får dB siffrorna lite mer trovärdighet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xiqt:

Det man kan göra om man är riktigt nyfiken är väll att maila 2-3 olika företag och fråga hur dom mäter, sen om dom mäter relativt likadant så får dB siffrorna lite mer trovärdighet

Skulle inte förvåna mig om vissa inte ens mäter utan sätter handen framför och örat till framför deras kinesiska OEM-fläktar och höftar siffror som låter bättre än konkurrenternas innan de sätter på klistermärket..;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Skulle inte förvåna mig om vissa inte ens mäter utan sätter handen framför och örat till framför deras kinesiska OEM-fläktar och höftar siffror som låter bättre än konkurrenternas innan de sätter på klistermärket..;)

Hehe njea lite mer energi lägger dom nog ner
"Vi tar hit en person med nedsatt hörsel så har vi plötsligt tillverkat väldigt tysta fläktar!"

Permalänk
Medlem

Du får tänka på att noctua-fläktarna antagligen flyttar mycket mer luft och om det är en pwm-fläkt så får du tänka på det också. noctua har arbetat mycket på att få surr-lösa pwm-fläktar och deras är de enda som är det tydligen.

Sen så måste man ju kolla reviews där de använder exakt samma metoder för att mäta ljudnivå och skit.

Skrivet av fryguy:

vet inte vilka silent series du har egentligen men mina som kom med r4:an är knäpptysta på 7V ... på 12V är det egentligen inte fläkten som sådan som låter heller utan luften den förflyttar. Så jag skulle nog inte spendera pengarna på att byta ut till noctua om jag var du.

Visst är de tysta men de flyttar ju för i helvete ingen luft. Det är jävligt enkelt att göra en tyst fläkt om den är jävligt ineffektiv.

Skrivet av Bakgrund:

Fläktkontrollern jag fick med i min R3a var DOA, reklamerade och fick en ny, den var också trasig så jag har nog gett upp med den skiten.

Du är säker på att du kopplat rätt? Verkar jävligt skumt att 2 i rad inte skulle fungera.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Det man kan göra om man är riktigt nyfiken är väll att maila 2-3 olika företag och fråga hur dom mäter, sen om dom mäter relativt likadant så får dB siffrorna lite mer trovärdighet

Skulle gissa på att den informationen klassas som "topphemlig affärshemlighet".

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Skulle gissa på att den informationen klassas som "topphemlig affärshemlighet".

Mycket möjligt, men frågar man inte så får man inte mycket veta