Acer Iconia Tab W700 – surfplatta med Intel Core i5

Permalänk
Melding Plague

Acer Iconia Tab W700 – surfplatta med Intel Core i5

En surfplatta behöver inte betyda låg prestanda och ett operativsystem som inte klarar äldre Windows-program. I SweClockers testlabb synas Acer Iconia Tab W700 med x86 under skalet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Sådär ja, nu börjar det likna något!

...............och sen såg jag priset.

Permalänk
Medlem

8500kr... Nej tack!

Permalänk
Medlem

Läste hela testet med ett leende, tänkte hela tiden "äntligen", sen såg jag priset..hahahah vad fan!?

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk

Ni som klagar på priset. Vad jämför ni denna "surfplatta" med?

Observera " runt ordet surfplatta för enligt mig är detta en äkta fullt funktionell bärbar dator.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem
Skrivet av omEn||LabZ:

Ni som klagar på priset. Vad jämför ni denna "surfplatta" med?

Observera " runt ordet surfplatta för enligt mig är detta en äkta fullt funktionell bärbar dator.

Denna kommer lätt konkureras ut av ultrabooks med pekskärm.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Jo, priset är helt åt skogen.

Permalänk
Medlem

Känns som bara 1 USB port är lite väl snålt. För 8500 tusen vill skulle man ju vilja ha något som fungerar som en bärbardator också och då känns det ju jävligt B att behöva dra ut tex. mus om man ska koppla in ett usbminne.

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Inaktiv

Denna typ av surfplattor eller hybrid ultrabook-datorer kommer bara bli intressant med Haswell främst då när det kommer till batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dookie95:

Känns som bara 1 USB port är lite väl snålt. För 8500 tusen vill skulle man ju vilja ha något som fungerar som en bärbardator också och då känns det ju jävligt B att behöva dra ut tex. mus om man ska koppla in ett usbminne.

USB hub?

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omEn||LabZ:

Ni som klagar på priset. Vad jämför ni denna "surfplatta" med?

Observera " runt ordet surfplatta för enligt mig är detta en äkta fullt funktionell bärbar dator.

Man kan lika gärna köpa en iPad Mini och en LED TV. Bara ett exempel.

Permalänk
Medlem

Haha gillar att bilderna är tagna i Sandviken

Permalänk
Medlem

"En negativ aspekt är en uppstartstid på drygt en sekund från viloläge."

Känns som vi börjar bli ganska bortskämda.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Vilka har de tänkt som målgrupp? De som är "rikare" och vill köra på en platta för att flasha med å säger ja har en iconia tab w700, kommer inte bli jätte poppis direkt som att säga kör med den senaste paddan, senaste samsung osv.

Tvivlar att de kommer gå mot asså shit har du den nya acer iconia! wooow! :):):)

Tolka det inte fel, finns säkert folk som köper den för prestandan, men i de priset köper de hellre en bärbar skulle jag tro.

Folk köper surfplattor för de e mycket billigare än bärbara för att surfa, spela på (flash spel som en random telefon klarar xD)osv.
Inte direkt som ungarna skriker efter en sådan här istället för en padda eller galaxy tab 10" :):)

Aja bara hur ja resonerade :D:D, ha en bra dag folk.

Permalänk
Medlem

Man märker att gränserna mellan surfplattor och bärbara suddas ut.

Permalänk
Medlem

Hur kan ni säga att detta är en "bra produkt"? Vill man verkligen ha en tung och tjock (enl. nackdelar), relativt högljudd surfplatta utan 3G (hittade inte i artikeln) med halvtaskig batteritid som inte är startad när man öppnar locket och som dessutom kostar 8500 SEK?

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Bra recension!

Riktigt intressant och inte ens dyrt. En ultrabook är inte mycket billigare och den här har bättre skärm än de flesta och bättre batteritid, samt möjlighet att använda som platta. Jag vill kunna läsa böcker och artiklar i porträttläge på buss och pendeltåg och då är inte en laptop helt praktiskt. Jag älskar skärmen på min nexus 10, men stör mig på att det är så gott som värdelöst att surfa med flera flikar då den inte laddar sidorna i bakgrunden och kräver flera sekunder att byta mellan flikar. Och dessutom kraschar den nästan varje dag. Att slippa ta med både laptop och platta till KI om jag både vill läsa och jobba vore underbart.

En sån här vore perfekt om den bara hade lite högre upplösning. Håller med föregående talare om att vi har blivit väldigt bortskämda

Får bli nåt sånt här när den bärbara ger upp.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk

Den är alldeles för dyr helt enkelt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Köpte den där till min morsa, hon är rätt så sur på den då blåtands-tangentbordet måste reconnectas ibland och det händer att man måste ta bort enheten helt för att sedan paira om den. Den verkar lida av input lagg ibland också, man försöker skriva något så ploppar texten upp efter några sekunder först. Vetefan vad det beror på...

Skulle köpt Xperia Z-plattan istället känner jag, eller nån annan potent android-platta.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av WeeMaan:

"En negativ aspekt är en uppstartstid på drygt en sekund från viloläge."

Känns som vi börjar bli ganska bortskämda.

Kände mig faktiskt bortskämd när jag skrev det Ögonblicklig uppstart är ändå någonting som jag tror de flesta förväntar sig av en surfplatta så det kändes viktigt att ha med.

Skrivet av spda242:

Hur kan ni säga att detta är en "bra produkt"? Vill man verkligen ha en tung och tjock (enl. nackdelar), relativt högljudd surfplatta utan 3G (hittade inte i artikeln) med halvtaskig batteritid som inte är startad när man öppnar locket och som dessutom kostar 8500 SEK?

För att svara på din fråga var Acer Iconia Tab W700 en väldigt svår produkt att testa och inte minst att skriva om, på grund av att jag var och fortfarande är osäker på vilken produktgrupp den bör klassas som. I slutändan valde jag att klassificera den som en surfplatta, som även kan fungera som en ersättare till en bärbar dator beroende på personliga preferenser. Jämför vi det man får med en Ultrabook-dator i samma prisklass är varken priset, vikten eller batteritiden dålig.

Jag vill inte säga att den är "relativt högljudd". Faktum är att jag inte stört mig på fläkten eller ens märkt av den vid användning. Ljudmätningarna utförs i en mycket tyst källare av alla platser bara för att kunna få jämförbara värden i ett diagram Enda gången fläkten faktiskt varit hörbar är med strömadaptern inkopplad och vid tung, kontinuerlig, belastning i form av utdragen videokomprimering eller dylikt. Då ska vi ha i åtanke att det som levereras är flerfaldigt högre prestanda än någon lösning baserad på ARM eller Intel Atom idag. Uppstartstiden på drygt en sekund är upp till var och en att avgöra om det är acceptabelt eller ej

Skrivet av FL3JM:

Köpte den där till min morsa, hon är rätt så sur på den då blåtands-tangentbordet måste reconnectas ibland och det händer att man måste ta bort enheten helt för att sedan paira om den. Den verkar lida av input lagg ibland också, man försöker skriva något så ploppar texten upp efter några sekunder först. Vetefan vad det beror på...

Skulle köpt Xperia Z-plattan istället känner jag, eller nån annan potent android-platta.

Det här är fel jag aldrig stötte på, låter jättetråkigt i vilket fall som helst När jag väckte upp surfplattan från viloläge kunde jag behöva trycka till på en tangent innan tangentbordet vaknade, men jag behövde aldrig återansluta tangentbordet och har aldrig stött på de andra problemen du beskriver. Har ni testat att ladda på tangentbordet och se om det hjälper? Annars låter det som att ett serviceärende kan vara på sin plats.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Köpte den där till min morsa, hon är rätt så sur på den då blåtands-tangentbordet måste reconnectas ibland och det händer att man måste ta bort enheten helt för att sedan paira om den. Den verkar lida av input lagg ibland också, man försöker skriva något så ploppar texten upp efter några sekunder först. Vetefan vad det beror på...

Skulle köpt Xperia Z-plattan istället känner jag, eller nån annan potent android-platta.

Vem har sagt att android plattor är felfria/buggfria....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Vilka har de tänkt som målgrupp? De som är "rikare" och vill köra på en platta för att flasha med å säger ja har en iconia tab w700, kommer inte bli jätte poppis direkt som att säga kör med den senaste paddan, senaste samsung osv.

Tvivlar att de kommer gå mot asså shit har du den nya acer iconia! wooow! :):):)

Tolka det inte fel, finns säkert folk som köper den för prestandan, men i de priset köper de hellre en bärbar skulle jag tro.

Folk köper surfplattor för de e mycket billigare än bärbara för att surfa, spela på (flash spel som en random telefon klarar xD)osv.
Inte direkt som ungarna skriker efter en sådan här istället för en padda eller galaxy tab 10" :):)

Aja bara hur ja resonerade :D:D, ha en bra dag folk.

Är inte alla som käner behovet av att köpa en iPad bara för att "det är ju det alla andra har" och gå runt coh flasha med den.
Tycker det var en intressant produkt, men priset är en aningen högt. Dyker den ner mot 5-6000:- så kan den nog bli rätt så intressant.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Dyr? Nej, inte med tanke på att den kan ersätta en hel dator.

Om man köper en vanlig surfplatta måste man ändå ha en vanlig laptop eller stationär dator för att göra något vettigt. Med denna platta är det ju bara att sätta den i dockan och koppla in mus, tangentbord och eventuellt en stor skärm. Sedan har man en helt vanlig Core i5 dator man kan köra allt möjligt på.

Permalänk
Skrivet av medstud:

Jag älskar skärmen på min nexus 10, men stör mig på att det är så gott som värdelöst att surfa med flera flikar då den inte laddar sidorna i bakgrunden och kräver flera sekunder att byta mellan flikar.

Nu kanske det skiljer mellan enheterna men min Xperia Z kom förinstallerad med Chrome och där finns inställningen att ladda sidor i bakgrunden. Och växling mellan flikar tar för mig den tid det tar att "peka" på flikarna med fingret, oavsett om jag använder t.ex Chrome eller Dolphin.
Jag kan inte tänka mig att din surfplatta skulle vara märkbart sämre än min telefon. =/

Permalänk
Medlem

Varför ha en surfplatta utan 3G?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Varför ha en surfplatta utan 3G?

Varför ha ett kylskåp utan 4G?

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Varför ha en surfplatta utan 3G?

För att man har tillgång till wifi och kan dela ut internet från mobilen.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

För att man har tillgång till wifi och kan dela ut internet från mobilen.

... och slå två flugor i en smäll (läs batterier) ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Hur kan ni säga att detta är en "bra produkt"? Vill man verkligen ha en tung och tjock (enl. nackdelar), relativt högljudd surfplatta utan 3G (hittade inte i artikeln) med halvtaskig batteritid som inte är startad när man öppnar locket och som dessutom kostar 8500 SEK?

Därför att "Bra product" måste sättas i relevans till andra produkter och jämföras med alla parametrar. I den prisklassen så finns det i princip bara Atom-baserade plattor och då är denna 4-5 gånger snabbare samt har en 1920x1080 skärm medans de Atom-baserade konkurrenterna i prisklassen har en 1366x768. Att jämföra med ARM-baserade iPad/Andriod är ju meningslöst, då denna är en helt annan platform, det blir ju som att säga att iPad är en dålig produkt för att den inte kan köra Windows-program, något som visserligen är sant, men iPad är fortfarande en "Bra product" i jämförelse med många Andriod-plattor med liknande parametrar.

Avsaknandet av 3G-stöd kan jag dock hålla med om, det borde inte kosta många hundralappar att få in i bygget, men för att pressa priset så mycket antar jag Acer skalade ner på sådant som 3G, bra kameralinser och tillbehörsportar. Samsung och Apple tar ju 500-1200 kr extra för 3G i sina plattor, något som går att efterhandslösa i detta fall genom att köpa en 400 kr USB-sticka även om det inte är någon optimal lösning.

Skrivet av Swedish Berserk:

Den är alldeles för dyr helt enkelt.

Den är väl snarare relativt billig, visserligen två tusen kronor dyrare än en iPad 128GB, men 3-4 tusen kr billigare än konkurrenter med samma prestanda som t.ex Dell XPS 12 CI5 eller Fujitsu Q572.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Varför ha ett kylskåp utan 4G?

Du verkar inte ha rätt temperatur i kylskåpet