Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Laggar, vad nytt behövs?

Hej!

Vet inte om det är i rätt forumdel jag postar detta. Men jag hoppas på det och ni får väl flytta den om det är i fel.

Hur som helst så upplever jag min dator som seg. Den är seg när det egentligen gäller allting som görs på datorn. Jag har nyligen installerat Windows 7 64-bitars i hopp om att den skulle bli bättre. Den blev det till viss del, men den är fortfarande seg. Innan ni hjälper mig så ska ni veta att jag är rätt så dålig på datorer, framförallt när det gäller datorns delar. Men hjälp av er som kan det betydligt bättre än mig skulle uppskattas något enormt.

GIGABYTE GA-P31-DS3L
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=2615#ov

Så heter mitt moderkort. Där har ni länken. Det är ett gammalt och gissningsvis rätt dåligt moderkort. När jag kollar på dess specifikationer så ser jag att det supportrar Windows XP/vista/2000, alltså inte windows 7. Det till att börja med. Sedan vet jag inte hur mycket RAM-minne jag kan skicka in i datorn. Har endast 2GB för tillfället.

Processorn däremot är relativt ny. Den gamla slutade att fungera korrekt så en sådan köpte jag ny. Om det var för cirka 2 år sedan.

Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E7200 @ 2.53GHz

Så står det under enhetshanteraren att den heter. Hur bra den är vet jag inte. Men den har fungerat problemfritt iallafall.

Vet inte vad för mer info som behövs. Ifall det är något mer ni behöver veta för att kunna hjälpa till så skriv det så försöker jag få fram den informationen.

Men vad tycker ni? Är det kanske dags att köpa ett nytt moderkort, extra RAM-minne till det och kanske även byta ut processorn? Eller är det så att processorn fortfarande håller samtidigt som mer RAM behövs och ett nytt moderkort?

Vill att datorn ska fungera lite snabbare och hjälp från er för det skulle uppskattas grymt mycket.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Aug 2009

vad gör du med din dator nu och vad vill du kunna göra med den efter uppgradering?

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, XMS3 8GB,
GTX 670 2GB, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av enRödjävel:

vad gör du med din dator nu och vad vill du kunna göra med den efter uppgradering?

Surfar på Internet, kikar på film och spelar spel som League of Legends, Counter Strike och Football Manager 2013. Alltså inte jättekrävande spel. Men att alla dessa saker att göra går utan dessa lagg hade varit underbart.

Att kunna göra lite mer saker samtidigt hade varit trevligt att datorn klarade av utan att lagga. Exempelvis att använda mig utav skype och spela LoL eller kanske lyssna på musik på Spotify, spela FM och samtidigt ha en del internetsidor uppe. Ja, du/ni förstår!

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Beroende på vad du gör på datorn så tycker jag att du bör satsa på mer minne och kanske en SSD. Men vill du ha mer kräm så är det ju nytt över lag som gäller. Budget?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Anledningen att windows 7 inte står som supported är därför att informationen skrevs innan det kom. Du kan ha vilket jävla operativsystem som helst.

Antagligen är hela din jävla dator seg och det finns ingen quick fix som får allt att fungera bra, eftersom att jag antar att hårddisken blev rensad när du bytte OS.

En billig grej som kan hjälpa är ett par gig mer i ram- 2 gig är jävligt lite.

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Okej, tack för svaret. Då är jag med.

Ja, hela jävla datorn är jävligt seg. Hårddisken blev jävligt rensad även den när jag bytte OS, som du säger.

Hur mycket ram kan jag kosta på mig? Har letat efter hur mycket gig mitt moderkort klarar av, men jag hittar det inte. Någon som vet vart jag kan kolla det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av nielszen:

Ja, hela jävla datorn är jävligt seg. Hårddisken blev jävligt rensad även den när jag bytte OS, som du säger.

Hur mycket ram kan jag kosta på mig? Har letat efter hur mycket gig mitt moderkort klarar av, men jag hittar det inte. Någon som vet vart jag kan kolla det?

så här står det om specifikationerna till ditt moderkort, , 4GB vilket brukar inebära 4x1 dock fattar jag inte det som står efter *. se till så att du köper ddr2 minnen också då dagens minnen som är ddr3 inte passar och det är dom som alla butiker brukar ha,
4 x 1.8V DDR2 DIMM sockets supporting up to 4 GB of system memory (Note 1)
Dual channel memory architecture
Support for DDR2 1066(O.C.)/800/667 MHz memory modules (Note 2)
* Because of chipset limitations, do not populate both DIMM sockets of the same channel (e.g. DDRII1 and DDRII2), or populate 4 DIMM sockets with double-sided memory modules to prevent system's failure to start or incorrect detection of memory modules. Please refer to the user manual for the memory configurations table.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av nielszen:

hittade det på hemsidan max 4 gb...
ifall du har lite pengar och lägga ut (2500 kr ?) så kan du lätt få bättre grejer och kanske ssd på 60 gb ^^

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3266332

på din nuvarande installation Testa stäng av windows defender och se om det hjälper något (laptop på skolan som segades ned totalt utav det...)
att moderkortet inte har support för windows 7 är nog lugnt farsan kör windows 7 64 bit på sin am2+ burk utan problem

AMD Phenom II x6 1090T @3.5 ghz. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort GA-870A-UD3, Asus R9 280 DCII TOP och nätagg ocz modulär psu 500W SSD: 60 gb intel 330 128 gb corsair force gs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Har bestämt mig nu att lägga ut en peng och köpa nya grejer till datorn. Denna kundvagn här uppe är ett alternativ, men vad säger ni andra? Är det värt att köpa dessa grejer, eller finns det annat som är mer värd pengarna? Ska jag köpa en ssd eller ska köpa andra saker?

Är väl runt 2500 kr jag har lust att lägga ut på dessa datadelar. Spelar som jag nämnde tidigare för tillfället endast FM13 och Leauge of Legends och ibland CS samtidigt som jag inte gör något annat förutom att lyssna på musik, sitta och surfa på internet och samtala med kompisar på Skype. Brukar kika på streams också.

Vad tror ni? Är ihopplocket mini-z1994 något att lägga beslag på eller kan jag få bättre delar för samma prisklass?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

I min mening är det nog dags att köpa allt nytt kanske?
Net On Net har en del prisvärda byggsatser. Denna till exemplet:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/dator-i-delar/am...

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Ja, att hålla på och uppgradera skit känns onödigt.

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595