Två USB-minnen på 16 GB, olika storlek

Permalänk

Två USB-minnen på 16 GB, olika storlek

USB-minnet till vänster är mitt gamla SanDisk Cruzer Blade 16 GB, USB-minnet till höger är mitt nya Kingston DTSE9 16 GB.

Trots att de delar samma specifikation, vad gäller storleken, skiljer sig deras totala kapacitet med 500 MB. Jag har formaterat om båda minnena från grunden och de huseras inte av någon slags backup-programvara, eller dylikt, som ibland kan förekomma.

Någon som vet vad som kan vara problemet?

Permalänk
Medlem

Förstår inte frågan riktigt.
Men USB minnen är ju precis som SSD'er.
Kapaciteten och prestandan varierar beroende på hur minneschippen kopplats och såklart hur många som används.
Kapaciteten skiljer såklart mellan märken, och lagringstillverkarna mäter kapaciteten på ett annat sätt än windows.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske finns en yta reserverad för felkorrigering på det sätt man gör med ssder , det kan göra att det skiljer lite i användbar storlek.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Förstår inte frågan riktigt.

Det jag undrar är varför två USB-minnen, med samma specifikation vad gäller dess kapacitet, kan skilja sig i storlek när man väl pluggar in dem i en dator och kollar upp deras faktiska storlek.

Skrivet av Svensktiger:

Men USB minnen är ju precis som SSD'er.
Kapaciteten och prestandan varierar beroende på hur minneschippen kopplats och såklart hur många som används.
Kapaciteten skiljer såklart mellan märken, och lagringstillverkarna mäter kapaciteten på ett annat sätt än windows.

Så vitt jag vet är det antigen 1000 eller 1024 som gäller, så att säga, att använda någonting annat sker väl över huvud taget inte? Och när det gäller just minnestillverkare/hårddisktillverkare är det alltid 1000 de använder sig av?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Svensktiger:

lagringstillverkarna mäter kapaciteten på ett annat sätt än windows.

Det har dock ingenting att göra med just den här frågan. 14,9 GiB, som det ena USB-minnet verkar vara på, motsvarar ca 15 998 753 178 B, och är alltså tillräckligt mycket för att USB-minnet utan tvekan ska kunna sägas vara på 16 GB.

TL;DR: 14,9 GiB är väldigt nära 16 GB. 14,4 GiB är mindre än 16 GB.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Är de formatterade på exakta samma sätt med samma storlek på allokeringsenhet och filsystem?

Permalänk
Medlem

Är de samma filsystem på dem?

Permalänk
Medlem

Formatera dom i FAT32 så ska du se att de blir lite mer utrymme

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Makkanize:

Formatera dom i FAT32 så ska du se att de blir lite mer utrymme

NEJ, undvik fat 32, det finns exfat som är gjort för flashminnen, det är betydligt trevligare än gamla fat 32 om man inte använder ntfs.
http://www.microsoft.com/en-us/legal/intellectualproperty/IPL...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkanize:

Formatera dom i FAT32 så ska du se att de blir lite mer utrymme

fast det ä värdelöst eftersom man inte kan ha mer än 2GB filer då.

EDIT: 4GB ska det nog vara.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

XKCD sammanfattar det hela ganska bra:

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

fast det ä värdelöst eftersom man inte kan ha mer än 2GB filer då.

Ja exfat stödjer filer upp till 16 EiB och det räcker nog en stund, det lär ta "några år" innan vi har den storleken på flashminnen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

SanDisk har ofta en separat partition med sin U3-skit på, du har väl tagit bort den?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

NEJ, undvik fat 32, det finns exfat som är gjort för flashminnen, det är betydligt trevligare än gamla fat 32 om man inte använder ntfs.
http://www.microsoft.com/en-us/legal/intellectualproperty/IPL...

Skrivet av mrqaffe:

Ja exfat stödjer filer upp till 16 EiB och det räcker nog en stund, det lär ta "några år" innan vi har den storleken på flashminnen

Och det funkar med Mac OSX dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

SanDisk har ofta en separat partition med sin U3-skit på, du har väl tagit bort den?

Plockade inte Sandisk bort sin u3 skit för ett par år sen? Eller är det fortfarande i ropet?

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Skrivet av Nietszche:

Är de formatterade på exakta samma sätt med samma storlek på allokeringsenhet och filsystem?

Skrivet av Nikkop:

Är de samma filsystem på dem?

Ja, de är formaterade med identiska inställningar.

Skrivet av Makkanize:

Formatera dom i FAT32 så ska du se att de blir lite mer utrymme

Då kan jag inte lägga över filer större än 4 GB, vilket jag är i behov av!

Skrivet av ZaInT:

SanDisk har ofta en separat partition med sin U3-skit på, du har väl tagit bort den?

Ja, det har jag. Det är för övrigt SanDisk-minnet som är det större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

XKCD sammanfattar det hela ganska bra:

http://imgs.xkcd.com/comics/kilobyte.png

Jag tror du missuppfattat trådstartaren. Han ifrågasätter inte att det är mindre än 16 GB på minnena. Han ifrågasätter skillnaden i faktisk storlek MELLAN de två olika minnena som är specade till 16 GB båda två. Det ena visar 14,9 GB medan det andra visar 14,4 GB...

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

fast det ä värdelöst eftersom man inte kan ha mer än 2GB filer då.

Mina usb minnen som är formaterade i Fat32 kan man ha upp till 4 GB filer på.. Så det kan inte stämma att högsta filstorlek är på 2 GB.

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ewelyn:

Mina usb minnen som är formaterade i Fat32 kan man ha upp till 4 GB filer på.. Så det kan inte stämma att högsta filstorlek är på 2 GB.

kanske mindes fel. stort är det i alla fall inte.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

SanDisk har ofta en separat partition med sin U3-skit på, du har väl tagit bort den?

Skrivet av Juicis:

Plockade inte Sandisk bort sin u3 skit för ett par år sen? Eller är det fortfarande i ropet?

Huh? det är ju kingston minnet som är mindre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

kanske mindes fel. stort är det i alla fall inte.

Det har du rätt i.

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

XKCD sammanfattar det hela ganska bra:

http://imgs.xkcd.com/comics/kilobyte.png

Nu har du missuppfattat det hela.

What he said
|
\/

Skrivet av Pellepelikan:

Jag tror du missuppfattat trådstartaren. Han ifrågasätter inte att det är mindre än 16 GB på minnena. Han ifrågasätter skillnaden i faktisk storlek MELLAN de två olika minnena som är specade till 16 GB båda två. Det ena visar 14,9 GB medan det andra visar 14,4 GB...

Skrivet av Zubbe:

Huh? det är ju kingston minnet som är mindre?

Precis!

Mycket förvirring i denna tråden känner jag...

Permalänk
Medlem

Troliga är väl att Kingston minnet är väldigt kraftigt avrundat till 16Gb PGA andra minneschip, eller så finns det reserverat utrymme för felkorrigering, fast det är ju superbudget minne så bör inte vara det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Troliga är väl att Kingston minnet är väldigt kraftigt avrundat till 16Gb PGA andra minneschip, eller så finns det reserverat utrymme för felkorrigering, fast det är ju superbudget minne så bör inte vara det.

Med 16Gb menar du 16GB antar jag?

förvirringen slutar aldrig öka i denna tråd

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

NEJ, undvik fat 32, det finns exfat som är gjort för flashminnen, det är betydligt trevligare än gamla fat 32 om man inte använder ntfs.
http://www.microsoft.com/en-us/legal/intellectualproperty/IPL...

Fungerar dock dåligt när man ska flytta filer till Win 98 burken

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

jag har kollat lite på fördelarna med exfat gentemot fat32/16, men som jag förstår det har ingen av dem någon större felsäkerhet. Exfat verkar ha några nya funktioner men utöver addresseringen och stödet för större diskar/filer, är det något annat som utmärker filsystemet?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Luminous:

jag har kollat lite på fördelarna med exfat gentemot fat32/16, men som jag förstår det har ingen av dem någon större felsäkerhet. Exfat verkar ha några nya funktioner men utöver addresseringen och stödet för större diskar/filer, är det något annat som utmärker filsystemet?

Det är ett filsystem som skriver mindre till flashminnet än ntfs då det inte är journalförande och tillåter större filer än fat32, det är de egenskaper det har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.