Seagate 2TB Visas som 128gb och kan inte initieras

Permalänk
Medlem

Seagate 2TB Visas som 128gb och kan inte initieras

Hej, radar lite speccs här:
Operating System: Microsoft Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
CPU: Intel Core i5 760 @ 2.80GHz
RAM: 12,0 GB Dual-Channel DDR3 @ 666MHz (9-9-9-24)
Motherboard: ASUSTeK Computer INC. V-P7H55E (LGA1156)
Hard Drives
466GB SAMSUNG HD502IJ ATA Device (SATA)
466GB SAMSUNG HD502HI ATA Device (SATA)
128GB Seagate ST2000DM001 ATA Device (SATA)

Jo mitt problem är att den fetmarkerade hdd:n är en 2TB men visas bara som 128GB, jag kan inte utöka dess storlek pga att jag inte kan initiera de 128GB som visas. Felmeddelandet jag får är att initieringen inte kunde utföras pga ett fel i I/O-enheten. Dessutom så får jag errortexten: SATA 4 HARD DRIVE ERROR när jag startar datorn. Någon som kan hjälpa mig eller är hårddisken kaputt?

Permalänk
Medlem

Prova en annan kabel och SATA port, får du samma fel då så är gissningsvis kontrollerkortet på disken trasigt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Borde ha nämt men har bytt och testat olika sladdar och uttag. Aja, blir att kontakta CDON.se om en ny...

Permalänk

Har du formaterat den rätt?

Permalänk

Jag hade lite problem när jag satte i ett par 3TB-diskar i min server. Den kör visserligen Server 2003 x64, så det är ju ett gammalt operativ. Jag kunde inte få igång dem i från windows, men jag bootade på en GParted live skiva och kunde partitionera upp dem och formatera dem därifrån. Sedan fungerade det fint.

Jag vet inte om det är samma problem, men det kan ju vara värt ett försök.
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Har du formaterat den rätt?

Kommer inte ens åt att formatera den, får errormeddelandet jag nämde ovan innan jag ens kan "peta" på den.