Datorn låter väldigt mycket vid första uppstart... Normalt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2012

Datorn låter väldigt mycket vid första uppstart... Normalt?

Byggde ihop min första dator häromdan och allting funka perfekt, men den låter väldigt mycket. Är det fläktarna som är på högsta varv första gången eller vad kan det vara? Jag har Corsair SP Performance fläktar och några Cooler Master fläktar som följde med chassit.

Världen bästa och högljudaste dator FTW!
Sapphire 7970 Vapor X - MSI Z77 G45 - Cooler Master GX 650W - Intel i5 3570k - 1 TB HDD - Cooler Master Storm Scout II -
2x8 GB Corsair Vengeance - Cooler Master 212 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av ZyAnidE:

Byggde ihop min första dator häromdan och allting funka perfekt, men den låter väldigt mycket. Är det fläktarna som är på högsta varv första gången eller vad kan det vara? Jag har Corsair SP Performance fläktar och några Cooler Master fläktar som följde med chassit.

Med 3-pinkontakter (som jag tror det är i dem) så regleras inte hastigheten på fläktarna som med 4-pin, utan de går på max (troor det är så iaf!)

Skickades från m.sweclockers.com

MSI GTX 970 Gaming | Intel i7 6700K | Cooler Master EVO 212 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair DDR4 2x8GB LPX | Corsair RM750x | Fractal Design Define R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av ZyAnidE:

Som ovanstående sa är dom inställda på max oftast standard.

Men går satt ställa in i bios eller mjukvara. speedfan är populärt program som används till detta (fungerar dåligt för vissa dock). Annars kan moderkortstillverkaren ha ett program för inställning av bios. Vad för moderkort har du?

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av ZyAnidE:

Det kan som sagt vara som Zyanide sa, att fläktarna ej regleras. En annan grej är ifall du använder dig utav en original-processorfläkt från AMD eller Intel, för de kan låta rätt så mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Citera mig, så kommer jag förhoppningsvis svara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av ZyAnidE:

jag ställer då mina fläktar i bios, så det borde ju gå för dig.
Btw vad har du för specs?

chassi: NZXT H440 Red/Black | CPU: i5 3570k 4,6ghz | GPU: Asus Strix GTX 980 1500mhz | PSU: EVGA superNOVA G2 750w | OS: Samsung 840 250GB | Lagring: Samsung 850 evo 250GB & 2TB barracuda 7200rpm | Moderkort: ASrock Z77 EXTREME4 | RAM: Corsair 8GB 1600Mhz Skärm: Philips 298X4QJAB 29" 2560x1080p Tangentbord: Corsair K70 cherry MX red Mus: Logitech G400 Headset: QPAD QH-90

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Niklas_Jensen97:

jag ställer då mina fläktar i bios, så det borde ju gå för dig.
Btw vad har du för specs?

i5 3570k, sapphire 7970 vapor-x, nåt CM 650w nätagg, CM Hyper 212 kylare, MSI G45 atx, 1 TB HDD och så fläktarna

Världen bästa och högljudaste dator FTW!
Sapphire 7970 Vapor X - MSI Z77 G45 - Cooler Master GX 650W - Intel i5 3570k - 1 TB HDD - Cooler Master Storm Scout II -
2x8 GB Corsair Vengeance - Cooler Master 212 EVO