Extern hd slår ut internet!

Permalänk

Extern hd slår ut internet!

Visst låter det skumt men har sysslat hela kvällen med att försöka lösa problemet att jag inte kommer ut på internet. Av en händelse slog jag av min nyköpta externa hårddisk och vips funkar internet igen. När jag testade och slå på hårddisken försvinner internet igen. Vad är det här, så skumt!

Dock ska sägas att jag även köpt ett USB3-kort till datorn, internet funkar när jag kopplar hårddisken till USB2-ingången.

Den bärbara hårddisken, eller snarare hårddiskkabinetten heter ICY BOX IB-351StU3-B.
USB3-kortet heter ST Lab PCIe USB 3.0 Card.

Jag har laddat ner drivrutinen från deras hemsida idag så borde inte vara något problem med det.

Edit: Windows 7 är operativsystemet.

Permalänk
99:e percentilen

Bör ju vara något med PCIe-kortet, då även ethernet går över PCIe om jag inte har helt fel.

http://www.intel.com/content/www/us/en/chipsets/performance-c...

Verkar vara PCIe mellan "Intel Gigabit LAN Connect" och "Intel Integrated 10/100/1000 MAC", det var det jag menade.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Bör ju vara något med PCIe-kortet, då även ethernet går över PCIe om jag inte har helt fel.

http://www.intel.com/content/www/us/en/chipsets/performance-c...

Verkar vara PCIe mellan "Intel Gigabit LAN Connect" och "Intel Integrated 10/100/1000 MAC", det var det jag menade.

hmm på så vis =(. Testade och koppla en USB2-disk till USB3-kortet och då funkar internet iaf.

Permalänk
Medlem

Har ett liknande problem med en dator på jobbet, kopplar man in nått som drar lite ström så dör ethernet anslutningen totalt.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Skrivet av Gaston85:

Har ett liknande problem med en dator på jobbet, kopplar man in nått som drar lite ström så dör ethernet anslutningen totalt.

Jaså så kanske inte detta är så ovanligt som jag trodde. Dock är det skumt att det står att nätverket är anslutet till internet fast det inte är så.

Permalänk

Löste problemet genom att köpa en trådlös wifi USB-adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Löste problemet genom att köpa en trådlös wifi USB-adapter.

Känns ju lite onödigt med tanke på att det verkar vara fel på USB 3.0 kortet, inte din ethernet port.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Känns ju lite onödigt med tanke på att det verkar vara fel på USB 3.0 kortet, inte din ethernet port.

Ja eller så är det moderkortet som inte mäktar med för mycket grejer samtidigt. Är en gammal dator från runt 2006-2007.