Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Feb 2005

SSD som lagring

Tjena

En bekant köpte någon verbatim disk,vet att dom inte är topkvalite så det får bli hans förlust tyvärr.

Han skulle använda den för spel/program.
Plugga i den som vilken HDD som helst, men den dyker inte upp i windows.

Har själv ingen ssd som sekundär lagring, så jag vet inte riktigt proceduren.
Antar att det är bara plugga in i en sata-port och bara köra på eller är det något som måste göras innan?

Tanken slog mig att han disk är defekt.
Har en dock frågat ifall den syns i bios, får göra det när han kommer hem.

Men som sagt, är det bara plugga in den i vilken sataport som helst i normala fall?

| Asus ROG G752VY | Intel i7 6700 HQ | 16 GB DDR4 | GTX 980m 4GB | m.2 - 256GB SSD + 950 PRO m.2 - 256 GB + 2.5" - 1 TB HDD |
| Steam - Toivo |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

vissa fall måste man ju in i diskhanteraren och hålla på (där man fixar partitioner och kan initiera diskar där...)

Intel I5 2500 max turbo inställt så 3.8 ghz på 4 cores o 4.1 på 1. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort P8z77-V-LX, Asus R9 280 DCII TOP och nätagg ocz modulär psu 500W SSD: 60 gb intel 330 128 gb corsair force gs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011

skriv datorhantering i startmenyns sökfält
klicka lagring
syns disken där?
isåfall högerklicka och skapa ny partition eller vad det står

CPU : 6700K @ 4,7GHz GPU : Titan X (Pascal) RAM : 16GB 3600MHz 15-15-15-35 SSD : Samsung 950 PRO 512GB NVME Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: QNIX Q2710 1440p@60Hz

Trädvy Permalänk
Frilansskribent
Patrik Jonsson
Plats
Dalarna
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Toivo83:

Tjena

En bekant köpte någon verbatim disk,vet att dom inte är topkvalite så det får bli hans förlust tyvärr.

Han skulle använda den för spel/program.
Plugga i den som vilken HDD som helst, men den dyker inte upp i windows.

Har själv ingen ssd som sekundär lagring, så jag vet inte riktigt proceduren.
Antar att det är bara plugga in i en sata-port och bara köra på eller är det något som måste göras innan?

Tanken slog mig att han disk är defekt.
Har en dock frågat ifall den syns i bios, får göra det när han kommer hem.

Men som sagt, är det bara plugga in den i vilken sataport som helst i normala fall?

Ta en titt i BIOS/UEFI också, om disken dyker upp där.

PC: Intel 2600K 4400 MHz - Maximus V Gene - Corsair 2x4GB - GTX 680 - Intel 730 240GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell U2515H - Mionix Castor - Sennheiser HD558 - Ducky One MX Brown
Telefon: iPhone 6 16GB Whitetail 10.2

- Feedback - Kontakt - Regler -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Feb 2005

ska mösa mig bort till han när han slutat, så får vi se röran.
Tycker inte det borde vara konstigare än vilken hdd som helst.

Men som sagt, vissa ssd:er är av kvaliten bättre och sämre

| Asus ROG G752VY | Intel i7 6700 HQ | 16 GB DDR4 | GTX 980m 4GB | m.2 - 256GB SSD + 950 PRO m.2 - 256 GB + 2.5" - 1 TB HDD |
| Steam - Toivo |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008

Hdd och ssd fungerar på samma sätt, som du säger.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

SSD

Skrivet av mini-z1994:

vissa fall måste man ju in i diskhanteraren och hålla på (där man fixar partitioner och kan initiera diskar där...)

Annars kan du testa att sätta i en annan SATA utgång på moderkortet alternativt switcha DVD läsarens kabel/utgång till SSD'n och se ifall den hittar disken.

Detta kan du göra medans datorn är igång och scanna diskarna i Disk Management under Action -> Rescan Disks

/Grim