Läs hastighet Blu-ray

Permalänk
Medlem

Läs hastighet Blu-ray

Jag har en Samsung SH-B083L och tycker den är otroligt seg på att läsa in Blu-ray filmer när jag för över dem till datorn.
När jag kollar med Nero Discspeed så ligger jag på max 3x vid läsning av BD-ROM DL och max 6,5x vid BD-ROM SL är det vad den maximala hastigheten är i verkligheten för denna Blu-ray läsare eller borde jag få ut mer.
Det som stör mig är att det tar strax över en timme att lägga över en Blu-ray film på datorn även om jag bara försöker att kopiera över filerna utan att röra formatet vilket skulle kunna skapa en fördröjning vid konverteringen.
Jag har varit på en massa forum och ställt frågan om en ny Blu-ray från ASUS eller någon annan tillverkare som är specificerad med snabbare läshastighet till exempel 8x eller 12x läshastighet skulle förbättra min tid avsevärt mot den jag har idag.
En del talar om att man skall kunna läsa in en BD film på dryga 15min men det har jag aldrig varit i närheten av med mina max 8MB/s.
Datorn jag har i övrigt är det nyaste man kan köpa av AMD idag så hopp står till att en ny spelare skulle skapa en riktig förbättring så man inte behöver sitta flera dygn för att läsa in alla mina köpta Blu-rayfilmer som jag vill ha på min HTPC.

Permalänk
Medlem

"The specifications of the unit are good, promising 8x read speed of single-layer BD-ROM discs (including BD-R and BD-RE) and 4x for dual-layer media."

Ca 75% av utlovad hastighet (3/4x och 6,5/8x). Jag antar att 25% snabbare inte hade gjort dig mycket gladare?
Kan det inte vara någon inställning i Nero Discspeed? Någon form av verifiering eller liknande?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Ofta prickar man bara maxhastighetet utåt kanterna på skivan där den effektiva rotationshastigheten blir högre.
Samma gäller cd och dvd

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Så en timme för att kopiera över en Blu-ray film till hårddisk är inget man kan förbättra med någon större marginal med ny spelare?
Intressant att DVD spelare utvecklades såpass mycket under sin storhetstid om man jämför mot Blu-ray som i så fall mer eller mindre står still i sin utveckling.

Permalänk
Medlem

Pioneer BDR-2208 15x Blu-ray Burner
http://www.youtube.com/watch?v=ZRSnF0pAF9o

den är nog den snabbaste blu-ray brännaren som finns idag.
blu-ray utvecklas fortfarande finns ju som sagt "BD XL" som ovanstående brännare också klarar.
nackdelen är antagligen tillgänglighet och pris på dom nya skivorna.. sen att dom bara går att läsa i nya brännare/läsare som klarar BD XL.

Permalänk
Rekordmedlem

Blurayläsaren är troligen snabbare än dvdn om du kollar Mbyte/minut.
Rotationshastigheten är en fysisk begränsning men datadensiteten är betydligt högre samtidigt som dataströmmen från en "1x" bluray är betydligt högre än för "1x" dvd, så om du räknar i "x" så blir blurayen långsammare, men eftersom blurayskivan rymmer ca 5ggr mera data så får du ta hänsyn till det också.
X1 bluray är 36Mbps
x1 dvd är 10,5 Mbps

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Med din uträkning så skulle det innebära att min Samsung blu-ray läser dual layer skivor i 2x, jag tror att min spelare är specificerad att klara 4x men det kan ju vara en teoretisk siffra från tillverkaren.
Men om dessa siffror stämmer borde väl en spelare som är listad att kunna läsa BD DL i 8x eller 12x förkorta min kopieringstid avsevärt mot det jag har idag eller tänker jag fel, jag får nämligen i princip bara svar att en ny spelare bara är att slänga pengarna i sjön och att det inte gör något alls.
Egentligen är jag inte alls intresserad av bränn hastighet i och med att jag läggar alla mina köpta filmer på en NAS för att spelas på min HTPC så jag bränner inget alls och tänker inte göra det.

Permalänk
Rekordmedlem

Den specade maxhastigheten brukar vara vid bränning och den är för det mesta högre än läshastigheten, det gäller för de flesta optiska enheter att de bränner snabbare än de läser, men är det mer än ett lager så sjunker farten, och det är inte mina hastighetsuträkningar, utan de siffrorna är det som respektive standard specar.

De enda som gjorde något eget med optiska enheter som verkligen läst fort var Kenwood (Kenwood 72x TrueX UCR 421 CD-ROM) som använde 7 lasersensorer på den gamla goda cd tiden, de var både i princip ljudlösa och supersnabba, men att någon skulle göra nått liknande med optiska skivor i dag är knappast troligt då det är få som använder skivor i datorer numera.
Men du kan ju ha flera läsare igång samtidigt om du har bråttom.
http://www.cdrinfo.com/Sections/Reviews/Specific.aspx?Article...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för dina kommentarer mrgaffe, det märks att du vet vad du pratar om och ja jag visste att dina siffror inte var tagna ur tomma luften.
Jag har tittat på en BW-12B1ST från ASUS som är specificerad för att läsa BD-ROM DL med 8x hastighet en sådan läsare borde väl göra stor skillnad tid vid kopiering mot min Samsung som tydligen bara kommer upp i 2x vid läsning av BD-ROM DL.
Jag vill inte ha flera optiska läsare i min dator utan bara en som gör jobbet snabbare, hade jag fått välja så skulle jag inte behöva någon läsare alls men allt lagligt BD material kommer ju på skiva idag så vad gör man.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är svårt att veta hur fort man kan läsa, skivorna kan vara obalanserade, ocentrerade och smutsiga det är därför det oftast går fortare att bränna dem, men att byta från en 2 till 8 x enhet lär ändå göra skillnad i de flesta fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.