Permalänk

aha ok=) Men är nästan helt hundra på att det är en vanlig bugg för har ett nyinköpt 660 med bra kylning typ 50 C i full load=)

Permalänk
Skrivet av Justin91:

Nej det kan inte stämma. Min gick i 1.35V med 3.2GHz i original dock är min processor lite äldre än den du har.

Jo det kan verkligen stämma. Min ville ha 1,475V med orginal klock. Den kräver 1,435V för 4,GHz stabilt. Alla processorer är annorlunda.

Kan köra den i 3,2Ghz på typ 1,2V. Kommer inte ihåg exakt då det var ett tag sedan jag provade.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Har också en 965 Black edition, köpte nyligen en ny CPU-fläkt (varför gjorde jag inte det tidigare?!), orginalfläkten låter ju som ett jetplan. I alla fall, får problem så fort jag försöker klocka över 3.8 GHz med multipliern. Får blåskärm när jag kör med prime95 om jag har 3.9 GHz eller mer, processorn går aldrig över 50 grader utan har hållt sig som max vid 48 celsius.
Försöker ändra voltage i BIOS men utan resultat, ingen ökning enligt CPU-Z när jag väl är inne i Windows.
Det verkar dock fungera med AMD Overdrive, vill dock inte behöva använda ett program för att överklocka.

Vad gör jag för fel?

Permalänk

Jag kan inte svara på det för har inte överklockat i BIOS men ladda ner AMD:S egna program "AMD overdrive" det är bra !=) lätt att förstå osv. =P

Permalänk

Min blåskärmar någon gång i veckan på 3,8ghz

Men 3,75 verkar fungera bättre, låter den sköta volten själv den blev inte stabilare när jag höjde den

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slugstawishman:

Jag kan inte svara på det för har inte överklockat i BIOS men ladda ner AMD:S egna program "AMD overdrive" det är bra !=) lätt att förstå osv. =P

Har det nere, ska se om man kan pilla ihop något stadigare med det programmet imorgon. Vill gärna komma upp i 4 GHz för annars orkar inte prollen driva mitt 660ti ordentligt.

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan behöva labba med olika kombinationer av fsb och multiplikatorer och spänning för att nå absolut max om det är just det man är ute efter, själv så har jag bara testat att köra 4GHz och det funkade med bara multiplikatorn, normalt sett kör jag originalklockat men upplåst, dvs cpun klockar upp sig till 3,4GHz automatiskt vid behov via turbo core.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du skulle ha lust att kassera AMD Overdrive, och överklocka på riktigt har jag gjort en liten guide till dig, som du kan följa och bli mycket lyckligare

För att göra ditt förfarande så enkelt som möjligt, bör du göra hela jobbet grundligt. Många guider därute specificerar endast vad som fungerat för deras exemplar av moderkort, processor och minnen. Därför är det mycket viktigt att känna till din egen uppsättning, och i förväg skapa så bra förutsättningar som möjligt. Jag överklockade en kompis x6 1045t, och till att börja med gick det sådär, men efter att ha börjat på en grundlig nivå har vi fått upp den i 3.6GHz stabilt, trots att just hans exemplar var ett riktigt oturschip. Jag förstår om du vill göra jobbet så enkelt som möjligt, men i slutändan kommer du tacka dig själv, för när det går åt skogen så är det ljusår enklare att hitta felet om alla relaterade parametrar är kontrollerade. Vi hade bland annat problem med RAID-enheterna, korrupt Windows, Miljö- och Strömsparfunktioner etc.

Kolla först upp vilken stepping du har på processorn. Detta gör du enklast i CPU-z, vars funktioner kommer vara till nytta senare. Sedan söker du på google vad andra personer fått för resultat på just den revisionen. Du är då ute efter att ta reda på vilken spänning de använt samt CPU Host/FSB och Multipeltal. Notera detta på lämpligt ställe.

Steg två är att ta reda på vilket moderkort du har, och mer eller mindre göra samma sak som med processorn. Kolla upp vad andra personer fått för resultat. Notera även detta.

Dessa två notiser använder du som riktmärke för vad du kan förvänta dig, och vilka ramar du bör hålla dig till. Det är också väldigt bra att få upp misstanke för att någon annan komponent strular, om resultatet inte alls liknar vad den stora massan fått.

Nästa steg är att nollställa datorn och eliminera så många potentiellt felande parametrar som möjligt. Bland dessa finns framförallt allt vad ECO, Energy Saving, SMART Power, Cool'n Quiet. Dessa ska du stänga av illa kvickt för att ge ett stabilare förlopp. Du ska också gärna plocka bort så många enheter som möjligt för att som sagt eliminera potentiella fel. Jag brukar alltid koppla bort både mina spardiskar och min SSD, och sedan ha en liten skräpdisk som jag använder medans jag överklockar, där jag installerar en stabil version av Windows(XP eller W7 rekommenderas). Många gånger kan man stöta på instabilitet som man i första hand tror kommer från för hög överklock, men som i själva verket beror på att din Windows-installation blivit korrupt, till följd av att din dator hängt sig, crashat, eller på något sätt beräknat fel saker på fel sätt. Detta vill du såklart undvika på din primära installation eftersom att du då måste installera om datorns operativsystem.

Nu är det dags att börja överklocka. De frekvensposter du ska hålla koll på är:

CPU Host Frequency -
Hyper Transport - Denna ska hållas under 2000MHz
Northbridge(NB) - Denna ska också hållas under 2000MHz
DRAM, RAM, Memory - Läs på i CPU-z vad dina minnen är specade till, och håll dig under det värdet(oftast 1333 eller 1600MHz).

Och för spänningen gäller det att hålla koll på:

CPU VCore - Håll denna under 1.5v
CPU/NB Voltage - Kör denna under 1.45v för att vara på den säkra sidan
DRAM Voltage - Precis som på hastigheten så kollar du upp vad minnesmodulerna är specade för. Ställ in det värdet, och ändra inte på det.

Nu går förfarande till som så att du sänker multipeln till förslagsvis 10x, DRAM till 1066MHz och Northbridge en bra bit under 2000MHz(detta för att ge utrymme till ökning på CPU Host, som i sin tur tar upp allt annat). Efter detta börjar du sakta plocka upp CPU Host med 10-20MHz i taget till att börja med. För varje steg startar du upp Windows och stabilitetstestar med t.ex OCCT i 10min, för att se att inga problem uppstått. När du stöter på problem med instabilitet ökar du försiktigt spänningen med ett steg i taget, backa CPU Host med 1-2MHz och provar igen. Fortsätt med detta tills du börjar närma dig 280-285MHz på CPU Host. Då kan du börja precis på samma sätt öka CPU Multipel tills du stöter på problem. Om det skulle vara så att du inte får datorn stabil fast du ökar CPU Vcore så kan du behöva höja CPU/NB Voltage något snäpp. Om detta inte skulle fungera så testa att installera om Windows.

Håll hela tiden koll på de andra parametrarna, och se till att dom inte överskrider sina riktvärden.

Temperaturen du ska hålla dig under med Phenom 2 är 55c(max 62c), och eftersom att AMDs sensorer inte brukar fungera så bra rekommenderar jag att du tar ut rumstemperaturen, subtraherar den med processorns temperatur i Idle, släng på 5 grader, och normalisera dina värden efter det tillsammans med den inbyggda sensorns Delta T(Load T - Idle T).

På 1045t kom vi fram till att 13.5 x 265MHz(ca. 3.6GHz) var en väldigt bra punkt(hade dock inte upplåst Multipel som 965an har), och detta klarade den på 1.45v Vcore och 1.42v CPU/NB Voltage.

Detta är som sagt den grundläggande och jobbiga vägen, men om du följer dessa steg kommer du garanterat ha lärt dig en hel del, och din överklock kommer både vara högre och stabilare

Ursäkta den långa texten Återkom gärna med frågor

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Tack så mycket, lätt att förstå. Ska iväg nu men när jag kommer hem ska jag prova att använda denna metoden.
Återkommer med frågor/resultat!

Permalänk

jag kör min 965a på 1,5 volt och 3,9 ghz

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk

Vilka chipset har ni på moderkorten? Jag får inte min över 3,6 stabilt och då måste jag köra 1,475vcore samt att jag ligger på 65c i load.

Jag känner at problemet är moderkortsrelaterat eftersom att en Kühler 620 borde klara av att kyla den rejält.