Frågor kring byte av hårddisk - kloning eller ominstallation?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Frågor kring byte av hårddisk - kloning eller ominstallation?

Jag har funderat på att byta ut min HDD i Fujitsu NH532 3610QM. Tanken är att:
* Uppgradera från WD Scorpio Blue WD5000BPVT 8MB 500GB --> WD Scorpio Black WD7500BPKT 16MB 750GB
* Lägga in WD Scorpio Blue WD5000BPVT 8MB 500GB --> PS3:an.

Min Fujitsu fungerar idag problemfritt och har aldrig haft något strul med drivrutiner eller liknande. Därför skulle jag helst vilja undvika att ominstallera Windows 7 på den nya hårddisken och börja om från scratch. Att koppla in den nya disken i datorn och klona den borde väl vara en relativt enkel och problemfri lösning? Har ni något tips på bra tillförlitliga program och något speciellt jag ska tänka på innan? Kommer de partitioner jag gjort på den gamla HDDn att överföras till den nya, går det att påverka något?

Har i nuläget installerat Acronis True Image WD Edition och funderar på om detta kan fungera bra som kloningsverktyg. I slutändan borde det väl bara vara att plugga i endast den klonade disken i datorn så ser man om OS bootar upp eller ej?

Min 500GB HDD bör ju sedan konverteras till FAT32 för PS3:an och där bör det inte bli några problem misstänker jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Att clona disk med Acronis är det enkla snabba sättet att fixa det du vill göra. Absolut INTE några gummihandskar i närheten av elektronik! Vet du noll och intet om statisk elektricitet - håll till på köksbordet där du lagt en bomullshandduk - där du lagt alla saker på. Du själv skall enbart ha bommullskläder på dig - absolut inget syntetiskt som t.ex. fleece. Var helst barbota.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Jul 2002

Du glömde foliehatten

.:Wks: Cooler Master Silencio 650|Core i5 3570 3.4 GHz|Asus P8Z77-V|8 GB| GT 465|1xDell U2311H, 2xAlienware AW2210 2xEizo 19|OCZ Revo 3 Drive 120 + Raptor 150:.
.:Server: Har ett gäng :) :.
-Learn the system, Play the system, Break the system-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götene
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Mr_Lazy:

Du glömde foliehatten

LOL

Acronis funkar bra, Men det kan ju vara bra att installera om Windows ibland, få en fräsch installation utan rester av gamla program, drivrutiner, osv.

All alone or in a crowd never say his name aloud, now he wants to know your unit's name, where you go and whence you came, he's the mecha-mania boy!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Nu när jag skaffade datorn så pass nyligen i höstas, kändes en ominstallation lite onödigt. Acronis True Image WD Edition fungerade grymt bra för mina syften. Riktigt enkelt att göra sina inställningar, gick även att göra om partitionerna på den klonade HDDn till valfri storlek.

För att hantera partitioner och formatera till FAT32 på den äldre disken användes EaseUS Partition Master, vilket också kan rekommenderas. Gratis och även det mycket lätt att använda.