Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Ja, de verkar riktigt bra efter att ha läst omdömena. Inte alls omöjligt att det kanske kan bli såna här framöver för även om jag för stunden är ruggigt nöjd med mina GT-fläktar saknar jag PWM-funktionaliteten.

Rekommenderar dem till 100% ruggigt stadiga, snygga, tysta och bra luftflöde!! Bästa fläktarna jag ägt
Men du väljer ju själv! De låter inte från där jag sitter, ca 1 meter, datorn står i ett fack i skrivbordet och max temp på min 3570K med stockkylaren har bara varit 56 grader efter ett antal timmars spelande bfbc2 Har dock ett bra luftflöde, inga kablar ivägen eller liknande

Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deaflong:

A-15 är dock en 150mm fläkt, med 140mm hålbild:)
Om du vill köra PWM, så skulle rekommendera Noctuas N-F12 eller Corsairs.
Missade att bara stod push, sorry

Jag vill varna för såna här fläktar. De passar inte på alla ställen trots att man har 140mm-fäste eftersom att själva skiten ändå är för stor. Samma med gentle typhoons. Svårt att få bättre nummer på cf och db jämfört med konkurrenterna när man gör en större fläkt som inte passar någonstans knappt och sätter dit 140mm-hål.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

använder du enermax till en radiator och om isf hur presterar dem luft/db? vart jäkligt sugen på dem, jag använder just nu GT 1450rpm fläktar i PnP men tycker de låter mycket jämfört med vad de presterar.

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Medlem
Skrivet av born_in_fire:

använder du enermax till en radiator och om isf hur presterar dem luft/db? vart jäkligt sugen på dem, jag använder just nu GT 1450rpm fläktar i PnP men tycker de låter mycket jämfört med vad de presterar.

Nej kör som sagt på stockkylaren nu och har dessa som chassi fläktar, men om man googlar och läser recensioner runt om på nätet, så ska dem funka bra att ha på radiatorer med! Finns även flertalet gallerier här på swec som har dem, bara att söka
De flyttar iallafall tillräckligt med luft och är tysta för mig (är rätt ljudkänslig)
Håller cpun på stadiga 60 grader efter ett nytt test idag

Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black

Permalänk
Skrivet av WebMaximus:

Ah, nu är jag med på vad du menar med skillnaden mellan en "konventionell" fläkt och en SP120 och förstår varför du började ifrågasätta min syn Började just fundera själv över vad du snackar om men sen insåg jag att det var själva ramen som en SP120 saknar. Däremot är den ju fortfarande kvadratisk om man ser till skruvhålen eftersom den självklart följer standard för en 120mm-fläkt och var så jag tänkte.

Sen ang form på fläktblad var det inte någon Corsair-reklam jag lutade mig mot utan istället inlägg från en kille i Corsair's forum (ej Corsair-anställd) som verkade väldigt duktig på allt som har med luftflöden att göra, minns jag inte fel höll han även professionellt på med sånt i form av racing-bilar. Hur som helst förklarade han iaf på ett väldigt tydligt sätt bl a varför bladen på en fläkt behöver ha en annan form för att kunna bibehålla ett bra statiskt tryck. Nedan två intressanta trådar i Corsair's forum.

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=117122

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=118043

Hur som helst slutade det nu med att jag lämnade tillbaka mina Corsair-fläktar eftersom jag upptäckte att de lät illa (rasslade) vid vissa varvtal. Började med att byta ut dem mot nya men när även dessa lät illa har jag nu gått tillbaka till mina gamla och väl beprövade GT 1850 och insåg hur bra de är både när det gäller ljudnivå och kylning. Lite trist bara att de inte är PWM-fläktar vilket innebär att jag inte kan styra dem via Corsair Link men men...har istället kopplat dem till fläktcontrollern i mitt Obsidian 650D-chassi vilket innebär att jag själv kan reglera dem i 3 steg och funkar helt OK. För det mesta kan jag låta dem snurra på det lägsta steget och låter då knappt någonting och kyler ändå riktigt bra.

Såg att Scythe även har ett par PWM-fläktar i sin serie Glide Stream och lite sugen på att testa dem fast för stunden nöjer jag mig nog med mina GT.

Det är bara att kika fläkttest på tex martinsliquidlab, hittils har inget slagit Schyte GT

Det är lätt att lura sig på fläktarna då dom är såpass tysta så man tror inte dom ger nån effekt, men känner man efter så blåser dom rejält även på låga varvtal

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Det är bara att kika fläkttest på tex martinsliquidlab, hittils har inget slagit Schyte GT

Det är lätt att lura sig på fläktarna då dom är såpass tysta så man tror inte dom ger nån effekt, men känner man efter så blåser dom rejält även på låga varvtal

Nej, GT-fläktarna är verkligen grymma och har man väl testat ett par är det ogärna man byter till något annat

Intressant sajt där med martinsliquidlab, ska in och kolla lite mer där så fort jag får tid. Gillade speciellt den här avslutningen på hans senaste test av fläktar

So there is another round and the Gentle Typhoon retains it’s low noise/rad air flow ratio crown. Nothing comes close…

Permalänk
Skrivet av born_in_fire:

använder du enermax till en radiator och om isf hur presterar dem luft/db? vart jäkligt sugen på dem, jag använder just nu GT 1450rpm fläktar i PnP men tycker de låter mycket jämfört med vad de presterar.

Kör du en H50 så är en Schyte GT 1450 mer än nog. PnP ger bara med oväsen, ingen prestandaökning öht.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Kör du en H50 så är en Schyte GT 1450 mer än nog. PnP ger bara med oväsen, ingen prestandaökning öht.

Konstigt nog så sist jag prova med bara 1 fläkt så lät det mer :S, kanske var nå typ av "whine" när fläkten bara sög luft genom radiatorn. Ska prova idag om det är nån temp skillnad i Pull jämfört med PnP och om jag kom ihåg rätt att det lät mer

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Skrivet av born_in_fire:

Konstigt nog så sist jag prova med bara 1 fläkt så lät det mer :S, kanske var nå typ av "whine" när fläkten bara sög luft genom radiatorn. Ska prova idag om det är nån temp skillnad i Pull jämfört med PnP och om jag kom ihåg rätt att det lät mer

Kör push! GT kan knasa i pull.

Dom är egentligen lite för bra för dom slimmade radiatorerna som tex. h100, h50 osv har. Å andra sidan kan man då gå ner ivarvtal ist.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Kör push! GT kan knasa i pull.

Dom är egentligen lite för bra för dom slimmade radiatorerna som tex. h100, h50 osv har. Å andra sidan kan man då gå ner ivarvtal ist.

Ligger på 40-45 grader i idle just nu och när jag kör prime 95 kommer jag upp emot 70-80 grader på full fräs på fläktarna men som du säger är radiatorn väldigt tunn, blir o införskaffa en H80 elr liknande senare

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Skrivet av born_in_fire:

Ligger på 40-45 grader i idle just nu och när jag kör prime 95 kommer jag upp emot 70-80 grader på full fräs på fläktarna men som du säger är radiatorn väldigt tunn, blir o införskaffa en H80 elr liknande senare

Nej nej, en riktig kylare. typ 360, 63mm tjock

Behöver inte kosta mer än 2k för riktigt bra prylar, och det är ju en heeeelt annan nivå än H80 elle H100 osv

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Nej nej, en riktig kylare. typ 360, 63mm tjock

Behöver inte kosta mer än 2k för riktigt bra prylar, och det är ju en heeeelt annan nivå än H80 elle H100 osv

får se om man orkar skaffa riktigt vattenkylar system någon gång men då ska jag kyla grafikkortet/-en med då jag tycker det känns lite overkill med sådan kylning till bara CPU:n

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk

Jo, men man ska börja nånstans.

Det är ju bara att bygga ut allt eftersom sen