Nätverkshårddisk under tusenlappen, lönt öht?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2008

Nätverkshårddisk under tusenlappen, lönt öht?

Hej!

Jag är lite sugen på att köpa en nätverkshårddisk, men vill helst inte lägga mer än 1000 kronor. Finns det några alternativ på marknaden för detta pris som fixar strömning till t.ex. en Apple TV eller Tizzbird utan problem? Kommer inte köra 1080p på 50 gigabyte utan snarare "standrad"-MKV filer mellan 4-8 GB och vanliga DVD-filmer.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Raspberry pi och valfri hdd

CPU: I7 4770k Noctua DH-14 MOBO: Maximus VI Hero GPU: Nvidia 980 RAM: 16 GB Corsair RAM 1600 MHz SSD: Corsair force GT 120 GB, OC Agility 3 120 GB HDD: WD 2TB Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Ljud: Asus Xonar D2X Hörlurar: AKG K 240 MK II Microfon: Modmic 4 Mus: Logitech G500s Matta: Steelseries QcK Mini Skärmar: en BenQ 22' och en Samsung 19'. V.v. citera mig för att få svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Hur mycket lagringsytrymme siktar du på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av swehunter2000:

Raspberry pi och valfri hdd

Ska kolla det, tack!

Skrivet av trolljägaren:

Hur mycket lagringsytrymme siktar du på?

1 TB räcker nog för mig, 500-750 GB är även okej.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2008

Om man redan har en extern hårddisk, kan man koppla in den i en router med USB och få tillräckligt bra prestanda för att streama film och så vidare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2007

Har en WD My Book Live 2TB och streamar utan bekymmer i alla fall till min Macbook Pro utan bekymmer men kör trådat till min Apple TV men kan kan testa att köra trådlöst om du vill?

http://cdon.se/hemelektronik/2tb_western_digital_mybook_live_...

Bör bli cirkus 1000:- med lite Sweclock rabatter!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av wannabeee:

Om man redan har en extern hårddisk, kan man koppla in den i en router med USB och få tillräckligt bra prestanda för att streama film och så vidare?

Blir oftast jävligt obra...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av wannabeee:

Beror på router osv men jag testade det och det gick väl rätt så bra, man får ingen vidare hastighet men borde gå att streama film utan större problem. Tog dock någon sekund innan den laddades in i media player classic men efter det flöt det på fint. Slutade dock med att jag använde en raspberry pi istället som ger något bättre överföringshastighet än min router (Netgear WNR3500L V2 med TomatoUSB) och är betydligt mer flexibel med raspbian installerat.

Phenom X4 945 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | 8 GB corsair 12800 cl7 | ASUS GTX660 DC2 | 3040 GB
Dell Vostro V131 w/ Linux Mint 17.n | Lenovo Miix 2 8" | 2x Raspberry Pi
Stop the Loudness War!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av tuffodum:

Har en WD My Book Live 2TB och streamar utan bekymmer i alla fall till min Macbook Pro utan bekymmer men kör trådat till min Apple TV men kan kan testa att köra trådlöst om du vill?

http://cdon.se/hemelektronik/2tb_western_digital_mybook_live_...

Bör bli cirkus 1000:- med lite Sweclock rabatter!

Låter grymt, det får du gärna göra!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
QuakeNet
Registrerad
Jul 2001

Kort svar: Nej.

Har du lite komponenter liggandes kan du köpa en billig mITX-plattform och köra valfri NAS-programvara på, exempel is FreeNAS.

Skickades från m.sweclockers.com

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today :: Nytt serverrum
WS: Asus P9X79 :: Core i7 3820 :: 32 GB RAM :: Samsung 830 256 GB :: 2x Intel 910 400 GB PCIE :: PNY Geforce GTX 970 XLR8 :: Gigabyte Odin GT 800W :: 2x Samsung Syncmaster S27A950D
NAS: SuperMicro X10-SLM-F :: Core i3 4130T :: 24 GB Kingston ECC :: Ri-Vier RVS2-06A 12Bay 2U :: IBM M1015 (IT) :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+ ::

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av wannabeee:

De brukar orka med det men de ger inte nån jätteprestanda så att kopiera filer till och från enheten kan ta lång tid, det är inte en "prestandalösning" men fungerande om än långsamt, däremot så kan man ju börja med en sån lösning och skaffa en riktig nas senare om man inte har råd att göra allt på en gång, diskar behövs i vilket fall så man kan börja med att skaffa en disk och prova.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2008

Okej, tack för bra svar! Den som länkades ovan, http://cdon.se/hemelektronik/2tb_western_digital_mybook_live_...
kommer den att duga för mina behov tror ni, trådlöst?

Eller finns det något annat bra tips kring tusenlappen? 1 tb räcker

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Trådlöst brukar kräva 5GHz eller att du är ensam i etern på 2,4GHz om dete ska fungera bra för filmströmning.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av mrqaffe:

Trådlöst brukar kräva 5GHz eller att du är ensam i etern på 2,4GHz om dete ska fungera bra för filmströmning.

Det vill jag inte hålla med om, beror så klart på hur nära dina grannar är men jag har som mest 11 nät omkring mig och får ändå ut 80 mbit/s med .n 300.
Däremot har jag inte heller någon speciellt positiv erfarenhet av hastigheten på diskar inkopplade till routrar, både min WNDRMAC och R6250 (båda från Netgear) har legat på sådär 10 MB/s som bäst om jag inte minns helt fel.

Jag rear ut min själ, allt ska bort - - Fractal Design Define R3 | Corsair RM750i | Corsair H100i GTX & 2 x Noctua NF-F12 PWM | XFX DD R9 280 3GB & Sapphire Dual-X R9 280X 3GB OC | 840 PRO 128 GB + 850 PRO 128 GB + Spinpoint F3 1 TB + NETGEAR ReadyNAS RN204 2x8 + 2x6 TB RAID5 & Synology DS216se 2x3 TB JBOD | BenQ XL2411T + AOC E2461FWH + AOC E2476VWM6 | Corsair Gaming Strafe RGB Cherry MX Red + Logitech G502 | ASUS FX502VM-DM265T/GL502-VMZ + 24 GB RAM + Intel 600p M.2 256 GB + 850 EVO 500 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Jun 2011

Vi kör på en WD My Book Live 3TB här hemma. Funkar kalas att streama 1080p filmer både trådat och trådlöst.