Nätverkshårddisk under tusenlappen, lönt öht?

Permalänk

Nätverkshårddisk under tusenlappen, lönt öht?

Hej!

Jag är lite sugen på att köpa en nätverkshårddisk, men vill helst inte lägga mer än 1000 kronor. Finns det några alternativ på marknaden för detta pris som fixar strömning till t.ex. en Apple TV eller Tizzbird utan problem? Kommer inte köra 1080p på 50 gigabyte utan snarare "standrad"-MKV filer mellan 4-8 GB och vanliga DVD-filmer.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Raspberry pi och valfri hdd

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Hur mycket lagringsytrymme siktar du på?

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Raspberry pi och valfri hdd

Ska kolla det, tack!

Skrivet av trolljägaren:

Hur mycket lagringsytrymme siktar du på?

1 TB räcker nog för mig, 500-750 GB är även okej.

Permalänk

Om man redan har en extern hårddisk, kan man koppla in den i en router med USB och få tillräckligt bra prestanda för att streama film och så vidare?

Permalänk
Medlem

Har en WD My Book Live 2TB och streamar utan bekymmer i alla fall till min Macbook Pro utan bekymmer men kör trådat till min Apple TV men kan kan testa att köra trådlöst om du vill?

http://cdon.se/hemelektronik/2tb_western_digital_mybook_live_...

Bör bli cirkus 1000:- med lite Sweclock rabatter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wannabeee:

Om man redan har en extern hårddisk, kan man koppla in den i en router med USB och få tillräckligt bra prestanda för att streama film och så vidare?

Blir oftast jävligt obra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wannabeee:

Om man redan har en extern hårddisk, kan man koppla in den i en router med USB och få tillräckligt bra prestanda för att streama film och så vidare?

Beror på router osv men jag testade det och det gick väl rätt så bra, man får ingen vidare hastighet men borde gå att streama film utan större problem. Tog dock någon sekund innan den laddades in i media player classic men efter det flöt det på fint. Slutade dock med att jag använde en raspberry pi istället som ger något bättre överföringshastighet än min router (Netgear WNR3500L V2 med TomatoUSB) och är betydligt mer flexibel med raspbian installerat.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Skrivet av tuffodum:

Har en WD My Book Live 2TB och streamar utan bekymmer i alla fall till min Macbook Pro utan bekymmer men kör trådat till min Apple TV men kan kan testa att köra trådlöst om du vill?

http://cdon.se/hemelektronik/2tb_western_digital_mybook_live_...

Bör bli cirkus 1000:- med lite Sweclock rabatter!

Låter grymt, det får du gärna göra!

Permalänk
Hedersmedlem

Kort svar: Nej.

Har du lite komponenter liggandes kan du köpa en billig mITX-plattform och köra valfri NAS-programvara på, exempel is FreeNAS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wannabeee:

Om man redan har en extern hårddisk, kan man koppla in den i en router med USB och få tillräckligt bra prestanda för att streama film och så vidare?

De brukar orka med det men de ger inte nån jätteprestanda så att kopiera filer till och från enheten kan ta lång tid, det är inte en "prestandalösning" men fungerande om än långsamt, däremot så kan man ju börja med en sån lösning och skaffa en riktig nas senare om man inte har råd att göra allt på en gång, diskar behövs i vilket fall så man kan börja med att skaffa en disk och prova.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Okej, tack för bra svar! Den som länkades ovan, http://cdon.se/hemelektronik/2tb_western_digital_mybook_live_...
kommer den att duga för mina behov tror ni, trådlöst?

Eller finns det något annat bra tips kring tusenlappen? 1 tb räcker

Permalänk
Rekordmedlem

Trådlöst brukar kräva 5GHz eller att du är ensam i etern på 2,4GHz om dete ska fungera bra för filmströmning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Trådlöst brukar kräva 5GHz eller att du är ensam i etern på 2,4GHz om dete ska fungera bra för filmströmning.

Det vill jag inte hålla med om, beror så klart på hur nära dina grannar är men jag har som mest 11 nät omkring mig och får ändå ut 80 mbit/s med .n 300.
Däremot har jag inte heller någon speciellt positiv erfarenhet av hastigheten på diskar inkopplade till routrar, både min WNDRMAC och R6250 (båda från Netgear) har legat på sådär 10 MB/s som bäst om jag inte minns helt fel.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Vi kör på en WD My Book Live 3TB här hemma. Funkar kalas att streama 1080p filmer både trådat och trådlöst.