Får "bara" ut runt 100 MB/s på min SSD..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012

Får "bara" ut runt 100 MB/s på min SSD..

Hejsan!

Jag har ett problem med min SSD ("Intel 330" 180GB)
Jag spelar in ganska mycket spel-gameplay på min SSD, och förut låg jag runt 250MB/s i skriv-hastighet, men på senare tid har det legat runt 100MB/s, vilket är långsammare än min Mekaniska Caviar-disk.. Någon som har en aning om varför, eller vad man kan göra för att fixa detta?

(Länk till benchmark)

http://manasiev.com/pix/?v=asssdbench.png

Och jag har valt AHCI-mode i Bios

Tack på förhand

♦I7 3770K♦ ♦ASUS GTX 680 DCII TOP♦ ♦HAF X♦ ♦ASUS SABERTOOTH Z77♦ ♦660GB SSD♦ ♦1TB HDD♦ ♦H100i♦

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Börja med att byta till en av de bruna portarna (inte de grå som du har nu) så får du ut hela diskens potential...sedan vet jag inte var den disken/storleken toppar med komprimerad data, men det bör i alla fall bli bättre överlag.

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Frispel:

Börja med att byta till en av de bruna portarna (inte de grå som du har nu) så får du ut hela diskens potential...sedan vet jag inte var den disken/storleken toppar med komprimerad data, men det bör i alla fall bli bättre överlag.

vad jag vet så har jag den redan i dom portarna..

♦I7 3770K♦ ♦ASUS GTX 680 DCII TOP♦ ♦HAF X♦ ♦ASUS SABERTOOTH Z77♦ ♦660GB SSD♦ ♦1TB HDD♦ ♦H100i♦

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av VeryMadMeatball:

vad jag vet så har jag den redan i dom portarna..

Och det kan vi se på screenshoten att du inte har
Enligt screenshoten så använder du en ASMedia AHCI driver vilket betyder att din SSD sitter på en ASMedia port och det är de grå portarna.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av TiasE:

Enligt screenshoten så använder du en ASMedia AHCI driver vilket betyder att din SSD sitter på en ASMedia port och det är de grå portarna.

what is this sorcery? men hur kommer det sig att jag kom upp i betydligt högre hastigheter förut men inte längre då... aja, tackar iaf ska kolla på det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

what is this sorcery? men hur kommer det sig att jag kom upp i betydligt högre hastigheter förut men inte längre då... aja, tackar iaf ska kolla på det!

Antagligen har du varit inne i datorn och meckat och bytt portar utan att du märkt det, portarna som styrs av sydbryggan klarar högre hastigheter än de som styrs av kretsen från asmedia.

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av TiasE:

Skrivet av Frispel:

Antagligen har du varit inne i datorn och meckat och bytt portar utan att du märkt det, portarna som styrs av sydbryggan klarar högre hastigheter än de som styrs av kretsen från asmedia.

Nu har jag (vad jag vet iaf, ni får ursäkta min färgblindhet..) Bytt till den bruna 6Gbit porten, men jag får fortfarande ett ganska mediokert resultat :/ iallafall "write"..

http://manasiev.com/pix/?v=asssdbeye.png

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jul 2001

Har du kollat så du kör SATA-portarna i AHCI-mode samt att TRIM är aktiverat? (Google/Bing/Baidu/etc is your friend).

Pain, Agony, Suffering, Torment. When the Rune is invoked, even the earth shall resonate its anguish.
Torment of the mind. Torment of the body. Torment of the soul. All will be made clear when the circle is drawn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2001

Tror inte att han är ensam om detta "problem"??

Min Intel 330 120GB.
http://img35.imageshack.us/img35/7458/namnlscy.jpg

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?

Trädvy Permalänk
Frilansskribent
Patrik Jonsson
Plats
Dalarna
Registrerad
Okt 2009

Nu har jag (vad jag vet iaf, ni får ursäkta min färgblindhet..) Bytt till den bruna 6Gbit porten, men jag får fortfarande ett ganska mediokert resultat :/ iallafall "write"..

http://manasiev.com/pix/?v=asssdbeye.png

Skrivet av skruvis:

Tror inte att han är ensam om detta "problem"??

Min Intel 330 120GB.
http://img35.imageshack.us/img35/7458/namnlscy.jpg

Testa kör en omgång med ATTO istället, se vad den säger.

PC: Intel 2600K 4400 MHz - Maximus V Gene - Corsair 2x4GB - GTX 680 - Intel 730 240GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell U2515H - Mionix Castor - Sennheiser HD558 - Ducky One MX Brown
Telefon: iPhone 6 16GB Whitetail 10.3

- Feedback - Kontakt - Regler -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2001

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?