Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Inte ovanligt? Är ju fan standard temp jan-feb =D

"Inte ovanligt" är svenska och betyder ungefär "Är ju fan standard temp jan-feb"

Annars, kolla in denna bild på wikipedia:

[Edit] https://sv.wikipedia.org/wiki/Luftfuktighet [slut edit]

Skalan till vänster visar hur mycket vattenånga en kubikmeter luft klarar att hålla kvar. När man sänker temperaturen minskar mängden vatten som luften orkar hålla kvar som ånga. Allt vatten utöver det kommer att falla ut som synlig fukt(vattendroppar, imma, dimma osv.)

Ponera att det är tex 40-50% luftfuktighet inomhus (rimligt vintertid inomhus) och luften innehåller tex 10g vattenånga per m^3. Följer man 10-gramslinjen åt vänster ser man att man bara kan sänka temperaturen till cirka 11 grader, sänks temperaturen mer så bildas vattenånga på alla delar som blir kallare än så.

För att lösa problemet måste allt (=Allt) som blir kallt isoleras. Det måste finnas en luftgenomströmning (fläktar)som håller alla ytor på datorn varmare än kondenseringsgränsen( tex 11 grader i exemplet) genom att blåsa inomhusluft på dem. Så länge detta är uppfyllt bildas ingen kondens. Men det kanske räcker med att slå av datorn, fläktarna stannar och kylan kryper igenom isoleringen med fuktbildning som följd. Ju kallare ute desto mer chassiefläktar för att hålla kondensen borta medan datorn går.

En lösning vore att ha en reservoar inomhus där man kan byta ut vattnet. Spolar man kallt kanske det blir nedåt 5-10 grader, man skulle kunna hålla sig på rätt sida om kondensationsgränsen så slipper man problem med/risk för fukt.

länk till wikipedia
Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fridaybrew:

Gillar iden, dock som många påpekat är kondens ett problem.

Lösningen är att köra två loopar en för chassit precis som vanligt och en som går till den kalla källan utomhus. Det finns stora 1m kubikskuber att köpa billigt från bönder att förvara regnvatten i eller liknande. De blåa tunnorna funkar också
Dessa två loopar är helt separerade just pga kondens problematiken. Vardagligt exempel är läsk från kylen på en härlig sommardag, det blir kondens.
De två looparna sätts så att radiatorerna sitter efter varandra så den yttre loopen kyler luften som går igenom radiatorn som kyler datorn. Då kommer all eventuell kondens att kondenseras på den yttre loopens inre radiator som man då har utanför chassit med en vattensamlare under.

I stora datacenter vill man inte kyla det för kallt med tex vinterminusgrader pga då blir luften så kall att den såpass torr att risken för statiskt elektricitet ökar och det blir onödigt svårt att hantera utrustningen. Tror facebook i sverige kör med älvkylning (men reglerar det till en kontrollerad normal temperatur oavsett årstid.
Kanske inte optimalt men det löser problematiken samt kommer fungerar men hur effektivt är en annan femma det beror mycket på komponenter och väder och vind

Gillar din ide.
Som sagt, detta är endast en rolig grej att testa. Som jag har datorn nu (luft-kyld) i ett litet rum så blir tempen på cpu ca 60grader och gpu 70 grader med full fläkthastighet under full last (bf3), vilket gör att rummet blir närmare 30 grader också, därför har jag en 230v fläkt som blåser ut luft genom fönstret, ja det låter som ett f*n här inne då.
Hade på något sätt varit roligt utnyttja kall-luften ute. Andra alternativet är att skicka ut varmluften genom väggen.
Men vattenkylning blir det, grafikkortet sitter så tätt så det övre brinner nästan upp när man spelar, sen hade jag velat testa att få upp cpun i 5ghz.

-40 har jag aldrig upplevt i halmstad. Sen hade jag såklart bara tänkt använda fläkten på sommaren

Permalänk
Avstängd

Annars så kan du ju alltid göra såhär.

heheheeeh...

Permalänk
Skrivet av Fridaybrew:

Gillar iden, dock som många påpekat är kondens ett problem.

Lösningen är att köra två loopar en för chassit precis som vanligt och en som går till den kalla källan utomhus. Det finns stora 1m kubikskuber att köpa billigt från bönder att förvara regnvatten i eller liknande. De blåa tunnorna funkar också
Dessa två loopar är helt separerade just pga kondens problematiken. Vardagligt exempel är läsk från kylen på en härlig sommardag, det blir kondens.
De två looparna sätts så att radiatorerna sitter efter varandra så den yttre loopen kyler luften som går igenom radiatorn som kyler datorn. Då kommer all eventuell kondens att kondenseras på den yttre loopens inre radiator som man då har utanför chassit med en vattensamlare under.

I stora datacenter vill man inte kyla det för kallt med tex vinterminusgrader pga då blir luften så kall att den såpass torr att risken för statiskt elektricitet ökar och det blir onödigt svårt att hantera utrustningen. Tror facebook i sverige kör med älvkylning (men reglerar det till en kontrollerad normal temperatur oavsett årstid.
Kanske inte optimalt men det löser problematiken samt kommer fungerar men hur effektivt är en annan femma det beror mycket på komponenter och väder och vind

Problemet är fortfarande att så fort temperaturen på vattnet är under rumstemp kommer du riskera kondens och eftersom det är svårt att på ett bra sätt kontrollera temperaturen i loopen kommer det inte ha löst så mycket. Det skulle gå att lösa men det skulle vara mycket mek. Det finns speciella värmeväxlare för datorsystem och så länge det går att styra flödet på den yttre loopen så det blir tillräckligt långsamt flöde för att bara kyla ner den inre loopen till rumstemp blir det ingen kondens men att göra det kan bli svårt. Hur långsamt behöver inte vattnet röra sig när det är -25 för att det inte ska kyla för bra? Det kräver en del halvsofistikerad elektronik och kommer fungera dåligt så fort utetemperaturen närmar sig innetemperaturen.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derpina:

Annars så kan du ju alltid göra såhär.
http://www.youtube.com/watch?v=VUbpb23yTK8
heheheeeh...

Jag har sett detta klippet förut och funderat på om temperaturerna är fejkade med den simpla logiken att luften endast kan kyla ett föremål (som alstrar värme) till strax över den temperaturen som luften i rummet har.

Har jag fel? Någon skrev tidigare i tråden att han kör med "kompressorkylning", kan man åstakomma en högre kyleffekt om man får ett högt luftflöde?

Ursäkta om jag hijackar tråden en aning, men jag är väldigt nyfiken om det här verkligen kan stämma.

Permalänk

Precis som någon skrev kan det vara en bra ide med två separerade system. Såhär:

1) Yttre radiator || vägg|| pump <-> stor tank med tempgivare (kanske 40 L) , mellan vägg och stora tanken behöver det vara bra isolerat om du vill undvika kondens. Detta är iofs inget jätteproblem om du inte bryr dig om var du ställer den.

2) Stor tank || pump || integrerad tempgivare|| cpu kylblock

Detta fungerar som så att du kör din yttre radiator till att kyla vattnet i den stora tanken ner till lägsta temperatur som du vill uppnå, t.ex. 11 C. En tempgivare kopplad till pumpen styr flödet för detta vatten. Det 11 gradiga vattnet kyler sen cpu och du har en pump som styr flödet där.

Klart!

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

Problemet är fortfarande att så fort temperaturen på vattnet är under rumstemp kommer du riskera kondens och eftersom det är svårt att på ett bra sätt kontrollera temperaturen i loopen kommer det inte ha löst så mycket. Det skulle gå att lösa men det skulle vara mycket mek. Det finns speciella värmeväxlare för datorsystem och så länge det går att styra flödet på den yttre loopen så det blir tillräckligt långsamt flöde för att bara kyla ner den inre loopen till rumstemp blir det ingen kondens men att göra det kan bli svårt. Hur långsamt behöver inte vattnet röra sig när det är -25 för att det inte ska kyla för bra? Det kräver en del halvsofistikerad elektronik och kommer fungera dåligt så fort utetemperaturen närmar sig innetemperaturen.

Exakt
Därav två separata loopar där de "möts" utanför chassit. Se det som två radiatorer i en dubbelmacka med fläktar på båda sidorna samt mellan för att verkligen hålla luften igång.
Den första radiatorn med utomhusloopen oavsett temperatur kommer att agera som luftavfuktare och all fukt kommer därmed att kondenseras på den första kalla radiatorn. Det är därför lämpligt med en vattensamlare under denna konstruktion. Samt att fukten ska droppa åt rätt håll och inte rinnna längs med några slangar. Men det är tämligen självklart Iom att nu är luften svalare och avfuktad kan man då göra precis tvärtom mot brukligt och dra in den avfuktade kalla luften in i chassit så resten av komponenterna gynnas av kylan. På detta vis kommer det inte kondenseras en picoliter någonstans iom att omgivningen är varmare än luften, samt att luften är avfuktad.

Edit: Kondensen kommer att vara kontrollerad, inte eliminerad. Dvs den kommer att ske där man vill och har uppsamlare för vattnet. Inte på några känsliga komponenter eller inne i chassit. Detta är sant oavsett om första utomhusloopen är -40 grader eller någon annan temp för den delen heller.

Visa signatur

Cooler master 1000 | Silent Pro M700 | Intel Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte GA-EP45-UD3P | 16 GB Aeneon DDR2-800 CL2.5 RAM | systemdisk Western Digital VelociRaptor WD3000GLFS - 300GB 10000rpm 16MB | 4 st Samsung SpinPoint F1 HD103UJ - 1TB 7200rpm 32MB | PowerColor Radeon HD 4850 PCS 2048MB PCIe 2xDVI/TV | | 2 st Samsung SyncMaster 2493HM | PS3:a med Samsung Spinpoint M6S HM500LI - 500GB 5400rpm 8MB 2.5zoll - SATA300

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zyrah:

Jag har sett detta klippet förut och funderat på om temperaturerna är fejkade med den simpla logiken att luften endast kan kyla ett föremål (som alstrar värme) till strax över den temperaturen som luften i rummet har.

Har jag fel? Någon skrev tidigare i tråden att han kör med "kompressorkylning", kan man åstakomma en högre kyleffekt om man får ett högt luftflöde?

Ursäkta om jag hijackar tråden en aning, men jag är väldigt nyfiken om det här verkligen kan stämma.

Kollar man klart på videon så säger han ju tom att det är fake xD

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kollar man klart på videon så säger han ju tom att det är fake xD

Aha, Jag såg inte klart klippet utan spolade bara fram till då han visar temps. Dumt at mig det kanske var det som satt o gnagde i mitt omedvetna och gav ett intryck av att det måste vara fake

Annars tycker jag att det verkar vara en rolig ide av TS att skapa en alternativ kylning. Det kommer nog bli så att du får klocka ner på sommrarna när utomhuskylningen inte blir lika effektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyrah:

Jag har sett detta klippet förut och funderat på om temperaturerna är fejkade med den simpla logiken att luften endast kan kyla ett föremål (som alstrar värme) till strax över den temperaturen som luften i rummet har.

Har jag fel? Någon skrev tidigare i tråden att han kör med "kompressorkylning", kan man åstakomma en högre kyleffekt om man får ett högt luftflöde?

Ursäkta om jag hijackar tråden en aning, men jag är väldigt nyfiken om det här verkligen kan stämma.

Om du kollar hela klippet så säger han i slutet att han bara trollar.

Edit:
Hade tydligen inte uppdaterat sidan såg tyvärr inte de andra kommentarerna innan mig, sorry!

Visa signatur

"De som fattar, fattar."