Utrymme på disk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2006

Utrymme på disk

Har precis köpt mig en SSD-disk och tyckte det var lite konstigt att den blev full så himla fort.

Jag har ~110 Gb totalt och 70 Gb är upptaget, men när jag markerar alla mappar på disken (inklusive dolda) så hamnar dessa endast på 40 Gb. Så vart har de andra 30 Gb tagit vägen som jag tydligen använder?

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Du är den femtioelfte som ställer denna frågan här. Kanske du skulle prova en sök i forumet.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Visar du inte dolda filer och mappar, så gör det såhär:

Medans i utforskaren: [Alt], Verktyg, Mappalternativ, Visning, Visa dolda filer och mappar.

Kolla hur mkt det blir nu.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Page och hiberfilen, ca 2ggr ram i storlek.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
KTH
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av m4gnify:

Medans i utforskaren: [Alt], Verktyg, Mappalternativ, Visning, Visa dolda filer och mappar.

lånar tråden lite, jag undrade också om det här, efter jag hade gjort som du sa så markerade jag alla mappar på min ssd och högerklicka sen egenskaper, då står det Storlek: 99gb Storlek på disk: 77gb, vad betyder det här?

CPU: i7 4930k GPU: GTX 1080 FTW RAM: 32GB SSD: 850 Pro 256GB & 840 Basic 128GB HDD: 2TB 7200rpm Skärm: XL2411Z 144Hz OS: Windows 10 Pro Mobil: Samsung Galaxy S8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av giplet:

Du är den femtioelfte som ställer denna frågan här. Kanske du skulle prova en sök i forumet.

Sorry, my bad.

Skrivet av m4gnify:

Visar redan dolda mappar och filer.

Skrivet av mrqaffe:

Page och hiberfilen, ca 2ggr ram i storlek.

Ok, det verkar rimligt i och med 16 Gb ram. Vad gör dessa? Är det möjligt att få dem att lägga sig på den "vanliga" disken och i så fall vad skulle det få för konekvenser?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Page filen kan du flytta vart du vill, hiberfilen måste ligga på systemdisken men det går att stänga av hibernation i energisparalternativen om man vill.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2006

För framtida läsare som vill ha bort hiberfilen. Följ instruktionerna på:

http://www.howtogeek.com/howto/15140/what-is-hiberfil.sys-and-how-do-i-delete-it/