Någon som har använt en pATA värd till sATA adapter med stora diskar?

Permalänk
Medlem

Någon som har använt en pATA värd till sATA adapter med stora diskar?

Sitter och funderar på att göra en HP ML350 G5 till media server. (Windows Home Server 2011)
När man sitter och petar är det ju som det brukar vara, man kan inte låta bli att se möjligheter, och undra om det fungerar. Jag är lite sugen på att testa en sån här för att koppla två 3TB diskar på pATA'n, och köra 6 3TB diskar på SAS kontrollern.
I nuläget sitter det en 8x 2.5" hotswap bay i mitt chassi, och planen är att byta ut den mot 6x3.5", för att diskarna är både billigare, och rymmer mer lagringsutrymme. Men de 2 förlorade diskarna som inte går att ansluta i det läget retar ju en lite, och därifrån kommer funderingarna på att nyttja pATA'n till mer diskar. Är det någon som har provat, och vet om det över huvudtaget går att köra 3TB diskar på pATA med en sådan här lösning?

Slutar antagligen med att jag köper 6 3TB diskar, och en sån adapter, testar, och om det fungerar köper ytterligare 2 3TB diskar, annars två mindre diskar, och surar lite.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

Vet inte om jag har förstått det rätt men är det inte bättre att köpa ett SATA kontrollerkort så att du får fler "riktiga" SATA portar istället?

Permalänk
Medlem

Helt bortsett från att det inte skulle vara ett dugg kul, så skulle det även hindra mig från att köra EsATA RAID kontrollerkort för externa chassin med diskar i. I kombination med port multiplier tekniken blir det klart mer spännande än de två extra diskarna på pATA'n, men det ligger även lite längre fram i tiden. Tekniskt sett är det "bättre" med riktig sATA än en pATA->sATA brygga, på samma sätt som det tekniskt sett är bättre att behålla de 8'a 2.5" platserna i SAS systemet. Men eftersom det är lek för hemma bruk hade jag inte tänkt låta vad som är tekniskt bättre påverka mig.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.