Datafel (CRC fel)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stenungsund
Registrerad
Aug 2010

Datafel (CRC fel)

Hej!

Jag har en hårddisk som jag vill få ut bilder på men hårddisken går inte att ta sig in på, så därför har jag testat med en hårddisk dockning men den vill bara formatera sig hela tiden. Fast när jag försöker formatera hårddisken står det bara att det inte gick att slutföra formateringen. Jag misstänker att hårddisken har crashat, men jag vill verkligen komma åt dessa bilder. När jag försöker gå in på hårddisken får jag en förfrågan på att omformatera, men eftersom detta inte funkar tar jag avbryt och får upp varningstexten "Datafel, (CRC-fel, Cyclic Redundancy Check)".
Jag har ingen aning vad jag ska ta mig till och vänder mig därför hit och hoppas på att någon kanske har något svar på mitt problem.

Hårddisken har modellen: HM250JI och är en Samsung. (250GB/5400rpm/8M).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2009

Hejsan johan.wijk,

Krånglande diskar är aldrig roligt.
Det verkar som att din HDD är på väg att dö.

Har du inlett en formattering av den är risken stor att dina bilder (och annan data) är förlorade.

Jag använder Seatools när jag vill undersöka en disk: http://www.seagate.com/support/downloads/seatools/
Vissa versioner av Seatools kan krångla, så ladda ner "legacy"-versionen om du hittar den.

Bränn ut Seatools på en CD, anslut HDDn till datorn, men behåll din systemdisk.
Boota på CD-skivan
Börja göra det korta testet, om du har problem brukar det visa det.
Kör sedan det långa testet, det hittar det mesta.

Parallellt med detta skall du undersöka dina möjligheter för garanti etc.

Lycka till!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Sthlm
Registrerad
Nov 2008

En del säger att frysa ned hårddisken gör att den funkar ett kort tag, så kan du kopiera filer. När det blir problem igen, så fryser du ned hårddisken igen, etc. Googla lite på det, och läs vad folk säger.