Sjukt less på min ssd.

Permalänk
Medlem

Sjukt less på min ssd.

Tja! Min ssd-hårddisk måste ha fått cancer eller liknande. Har en relativt ny dator som ska klara dem nyaste spelen, men det tar kanske 1 minut att öppna en vanlig mapp ibland och allting är bara sjukt seeegt, blir bara förbannad direkt jag sitter vid datorn för att min skrutt-telefon surfar snabbare än min speldator. Har OS installerat på en SSD hårddisk och har läst runt lite och det verkar som att det är SSDn som spökar. Tänkte pröva installera OS på min vanliga 500 gigare och totalt bara strunta i SSDn. Tänkte höra hur jag ska gå till väga, dvs att koppla ut ssdn, men få OS installerat på min vanliga lagringshårddisk.

Fråga om det är något ni inte förstår riktigt,

väl mött.

Permalänk
Medlem

Är det en dator du köpt färdig eller byggt själv?
Har det varit problem från början eller har det kommit efterhand?
Vad är det för komponenter som sitter i ?

Visa signatur

Citera gärna så jag hittar tillbaka,

Permalänk
Medlem

Enda sen från start. Köpte den färdig, men det är ett ihopplock. köpte den på tradera.
Lite specs då:
Amd Fx 4100 quad core 3.60ghz
8gb ram
500gb hårddisk
120gb ssd
500w nätagg
Osäker på grafikkort, vet inte hur jag kollar upp på windows 8 ens. Det är ett grafikkort på 1gb iaf.

Permalänk
Medlem

amd radeon hd 7700 1gb är grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid skriva vad det är för ssd...kan tänka mig att det gör det lite lättare att komma med tips/råd om man vet vad det är för märke/modell.

Permalänk
Medlem

Tänk att du går in i en bilverkstad och du säger till ägaren. "Det är fel på min nya bil. Den fungerar inte som den ska".
Då kommer han fråga dig "Vad har du för bil".

Gissa vad jag vill veta av dig!

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av addehe:

Tja! Min ssd-hårddisk måste ha fått cancer eller liknande. Har en relativt ny dator som ska klara dem nyaste spelen, men det tar kanske 1 minut att öppna en vanlig mapp ibland och allting är bara sjukt seeegt, blir bara förbannad direkt jag sitter vid datorn för att min skrutt-telefon surfar snabbare än min speldator. Har OS installerat på en SSD hårddisk och har läst runt lite och det verkar som att det är SSDn som spökar. Tänkte pröva installera OS på min vanliga 500 gigare och totalt bara strunta i SSDn. Tänkte höra hur jag ska gå till väga, dvs att koppla ut ssdn, men få OS installerat på min vanliga lagringshårddisk.

Fråga om det är något ni inte förstår riktigt,

väl mött.

Har du en corsair SSD force gt?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Tänk att du går in i en bilverkstad och du säger till ägaren. "Det är fel på min nya bil. Den fungerar inte som den ska".
Då kommer han fråga dig "Vad har du för bil".

Gissa vad jag vill veta av dig!

Det verkar som att alla som vill ha hjälp på detta forum förutsätter att vi är tankeläsare alt har spåkulor som kan tala om för alla och envar vad som finns i deras kära burkar... Vill man inte ha hjälp så varför ens fråga...

Permalänk
Hedersmedlem

Provat att uppdatera firmware på din SSD?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Uppdaterat firmware? AHCI påslaget? Testa och se om denna guiden hjälper: http://www.overclock.net/t/1133897/windows-7-ssd-tweaking-gui...

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

Redan i TS första tråd för ett halvår sedan hade han problem med att beskriva vilka grejor han hade och dessutom är han/hon inte intresserad av att ge någon feedback på hur saker och ting fungerade efter råden som gavs.

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Jag tror hen är ett troll

Permalänk
99:e percentilen

Du ska köra SATA-kontrollern i AHCI Mode.

Du bör prova att installera om Windows helt från början. Du ska då ENDAST ha SSD:n ansluten. Alla andra diskar ska vara urkopplade.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Sorrry för lite dålig feedback, men är inte riktigt high på datorer. Känns lite otroligt men kan min ssd heta V4-CT128V4SSD2 ATA DEVICE.

Har inte prövat uppdatera Firmware på min ssd. Utan prövat aktivera AHCI på bios och då vill den bara ha drivrutiner som jag inte kan hitta.

Ska pröva uppdatera Firmware.

återkommer

Kan tillägga att jag kör windows 8 (Xedious)

Btw hur uppdaterar jag Firmware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av addehe:

Sorrry för lite dålig feedback, men är inte riktigt high på datorer. Känns lite otroligt men kan min ssd heta V4-CT128V4SSD2 ATA DEVICE.

Har inte prövat uppdatera Firmware på min ssd. Utan prövat aktivera AHCI på bios och då vill den bara ha drivrutiner som jag inte kan hitta.

Ska pröva uppdatera Firmware.

återkommer

Den heter Cruicial V4 fyi.

Visa signatur

Jag har värsta speldatorn, med massa komponenter.

Permalänk
Medlem

Använd CrystalDiskInfo från CNET för att dubbelkolla hur mycket data som skrivits till din ssd. Detta kan ge oss en liten knuff i rätt riktning. För mycket skrivningar kan orsaka sämre prestanda.

Permalänk
Skrivet av addehe:

Sorrry för lite dålig feedback, men är inte riktigt high på datorer. Känns lite otroligt men kan min ssd heta V4-CT128V4SSD2 ATA DEVICE.

Har inte prövat uppdatera Firmware på min ssd. Utan prövat aktivera AHCI på bios och då vill den bara ha drivrutiner som jag inte kan hitta.

Ska pröva uppdatera Firmware.

återkommer

Kan nog göra dej besviken. Hade en V4 disk och den funka kass. Men hade inte problemet att mappar tog sån tid på sig (men kan minnas fel).

Du kan inte göra så mycket åt det, mer än att köpa ny SSD.

Skrivet av kevvs:

Använd CrystalDiskInfo från CNET för att dubbelkolla hur mycket data som skrivits till din ssd. Detta kan ge oss en liten knuff i rätt riktning. För mycket skrivningar kan orsaka sämre prestanda.

Är en V4 disk, det säger allt. Hade en och den presterade inte bra (i för sig hade jag mindre storlek). Men V4 diskarna presterar väldigt dåligt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Redan i TS första tråd för ett halvår sedan hade han problem med att beskriva vilka grejor han hade och dessutom är han/hon inte intresserad av att ge någon feedback på hur saker och ting fungerade efter råden som gavs.

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Jag tror hen är ett troll

Du har missförstått ordet "troll".
Ifall jag skapar en tråd där jag skryter om att jag just köpte en NASA dator för 100k för att använda som möbel; Då kan man anse en person som troll.

Men ont: Vad är det för SSD? ACHI aktiverat? Firmware?
Samt, posta gärna en print från AS SSD Benchmark samt CrystalDiskInfo

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka dendär Crucial V4 SSDn. Den ska vara värdelös. Om du inte kan göra det finns en sak som du kan testa.

Senaste firmware

http://www.mydigitaldiscount.com/downloads/S5FAM030_FW.zip

Guide

http://www.mydigitaldiscount.com/downloads/Tutorial_MyDigital...

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av addehe:

Sorrry för lite dålig feedback, men är inte riktigt high på datorer. Känns lite otroligt men kan min ssd heta V4-CT128V4SSD2 ATA DEVICE.

Har inte prövat uppdatera Firmware på min ssd. Utan prövat aktivera AHCI på bios och då vill den bara ha drivrutiner som jag inte kan hitta.
...

Börja med att kontrollera att du har AHCI aktiverat, om inte..
Se bifogad länk för att se hur man gör för att installera windows drivrutinerna.
http://www.ithinkdiff.com/how-to-enable-ahci-in-windows-8-aft...

Visa signatur

Citera gärna så jag hittar tillbaka,

Permalänk
Medlem

Print från CrystalDiskInfo-> http://i.imgur.com/4e5lp7G.jpg

Permalänk
Skrivet av addehe:

Print från CrystalDiskInfo-> http://i.imgur.com/4e5lp7G.jpg

Gör en print på detta http://www.softpedia.com/dyn-postdownload.php?p=216352&t=0&i=.... Tyvärr är disken dålig, så antingen får du leva med det eller köpa ny. Om inte det en annan skrev att försöka uppdatera firmware, fungerar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kan tillägga en sak som stör mig mest av allt. Att internet laggar ihop (hela tiden), Det fryser sig sen efter kanske 1 minut så kommer det upp en gul kraschvarning och den vill att jag ska stänga av plugin.

Tänkte höra om jag kunde få hjälp med hur jag formaterar om datorn HELT utan SSDn jag har. DVS Vill ha windows på min 500gigs hårddisk och helt och hållet strunta i SSDn.

Nu har jag ju windows på SSDn. Hur skulle ni gått till väga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av addehe:

Kan tillägga en sak som stör mig mest av allt. Att internet laggar ihop (hela tiden), Det fryser sig sen efter kanske 1 minut så kommer det upp en gul kraschvarning och den vill att jag ska stänga av plugin.

Tänkte höra om jag kunde få hjälp med hur jag formaterar om datorn HELT utan SSDn jag har. DVS Vill ha windows på min 500gigs hårddisk och helt och hållet strunta i SSDn.

Nu har jag ju windows på SSDn. Hur skulle ni gått till väga?

Plugga ur SSDn, in med Windowsskivan och installera.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av addehe:

Kan tillägga en sak som stör mig mest av allt. Att internet laggar ihop (hela tiden), Det fryser sig sen efter kanske 1 minut så kommer det upp en gul kraschvarning och den vill att jag ska stänga av plugin.

Tänkte höra om jag kunde få hjälp med hur jag formaterar om datorn HELT utan SSDn jag har. DVS Vill ha windows på min 500gigs hårddisk och helt och hållet strunta i SSDn.

Nu har jag ju windows på SSDn. Hur skulle ni gått till väga?

Gör som den andre sa, dock gör backup på det du vill spara på den disken Annars om du har råd finns det ny SSD som är ok för runt 500/600kr (vad jag såg när jag beställde en ssd). För en SSD ska inte göra så det laggar när man surfar, det är urusel prestanda på V4 diskarna. Sitter på SSD på två datorer hemma och det strular inte.

Men har man inte råd/lust att lägga pengar på en ny SSD, så installera Windows på HDD i stället.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar