QNIX/X-STAR QX/DP2710 27" 2560x1440 Samsung PLS Panel

Permalänk
Medlem

Jag har testat min i 120hz och har inte fått några artifakts, dock så fick jag inte till det som jag ville med färger/icc/brightness utan skärmen blev alldeles för mörk vid 120hz. Kör den i 96hz och upplever bilden perfekt med ca 11-12 brightness.

Har en död pixel uppe till höger men den ser jag knappt, dock så kom skärmen men ganska mycket BLB som jag har grejjat en del med för att få bort skiten, nu har jag bara lite nere till höger som jag knappt märker av. för sammanlagt 2000 inkl moms/tull så var det ett ganska bra köp. och jag tycker inte man ska vara så orolig för pixlarna, Det är inte vanligt att de döda pixlarna är mitt i skärmen, det som är störande är ju den satans BLB..

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av kroken:

Jag har testat min i 120hz och har inte fått några artifakts, dock så fick jag inte till det som jag ville med färger/icc/brightness utan skärmen blev alldeles för mörk vid 120hz. Kör den i 96hz och upplever bilden perfekt med ca 11-12 brightness.

Har en död pixel uppe till höger men den ser jag knappt, dock så kom skärmen men ganska mycket BLB som jag har grejjat en del med för att få bort skiten, nu har jag bara lite nere till höger som jag knappt märker av. för sammanlagt 2000 inkl moms/tull så var det ett ganska bra köp. och jag tycker inte man ska vara så orolig för pixlarna, Det är inte vanligt att de döda pixlarna är mitt i skärmen, det som är störande är ju den satans BLB..

2000 inkl moms & tull?!
Vart/hur fick du det priset?

Permalänk
Medlem

Är inne på att skaffa en QNIX 27" med Dual Link DVI-D i hopp om att nå 120hz.

Dock så kan jag inte riktigt bestämma mig om jag ska skaffa matte eller glossy.
Sitter just nu med en HP zr24w som hade en riktigt jobbig AG-coating som jag tog bort. Numera har jag nästan alltid rullgardinen nere för att inte ljus ska läcka in i rummet. Ljuskällorna är långt ifrån skärmen för att minimera reflektionerna.

Skulle uppskatta svar från folk som någon gång bytt mellan matte och glossy. Hur mycket märker ni av AG-coatingen på Qnix matte-skärmen?

Permalänk
Medlem

http://www.ebay.com/itm/121110804377

Är det den man ska beställa om man vill ha pixel perfect och matt, alltså inte glansig skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyntica:

Är inne på att skaffa en QNIX 27" med Dual Link DVI-D i hopp om att nå 120hz.

Dock så kan jag inte riktigt bestämma mig om jag ska skaffa matte eller glossy.
Sitter just nu med en HP zr24w som hade en riktigt jobbig AG-coating som jag tog bort. Numera har jag nästan alltid rullgardinen nere för att inte ljus ska läcka in i rummet. Ljuskällorna är långt ifrån skärmen för att minimera reflektionerna.

Skulle uppskatta svar från folk som någon gång bytt mellan matte och glossy. Hur mycket märker ni av AG-coatingen på Qnix matte-skärmen?

kör på matt, den är semi matt, helt perfekt.

Skrivet av magic84:

http://www.ebay.com/itm/121110804377

Är det den man ska beställa om man vill ha pixel perfect och matt, alltså inte glansig skärm?

ja.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

kör på matt, den är semi matt, helt perfekt.

ja.

Tack. Beställd, då får vi se hur det går.
Någon som testat maila säljaren och be han skriva ner värdet för tullen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Tack. Beställd, då får vi se hur det går.
Någon som testat maila säljaren och be han skriva ner värdet för tullen?

Jag skrev in en kommentar till Green-sum men han gjorde inget

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Tack. Beställd, då får vi se hur det går.
Någon som testat maila säljaren och be han skriva ner värdet för tullen?

Jag bad hulustar att skriva orginalvärdet men de skrev ner det till $200 iaf.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Hejsan, har blivit mer och mer intresserad av dessa skärmar då jag börjar tycka min gamla 24" 1080p inte riktigt visar potentialen hos mitt nya 780 så jag tänkte kolla lite här med folket som spelar på skärmarna.

Tycker ni att responstiden är för slö på dessa skärmar? Har just nu en BenQ med 5ms och har inte direkt känt av något problem och tänkte att gå upp till 8 ms kan vara jobbigt eller är det lungt?

Sen tänkte jag bara kolla om någon här har suttit med en 120hz från BenQ eller liknande med 1ms responstid, tycker ni att färgerna, upplösningen och 96 Hz ( / 120 Hz om man har tur) gör detta till en bättre skärm? Så om ni skulle köpt en ny skärm skulle ni köpt en TN 120hz eller denna PLS?

Tack i förhand!
/Mvh Zather

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

självklart köpa denna över en TN skärm, inget snack om saken, spel flyter på utan minsta problem i 96hz, har spelat BF4 under helgen och inte upplevt något problem alls

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

har någon handlat skärmen av honom? http://www.ebay.com/itm/QNIX-QX2710-LED-Evolution-ll-Matte-27...

om man kollar kommentarerna verkar han va pålitlig
samt free shipping!

Visa signatur

Ljud: Quadral Aurum 70, Rotel RB-1582, Rotel RC-1550, Rega Dac, Musical Fidelity V-Link 192, Isotek Sirius Evo3
Dator 1: Define R4, Intel i7 3770k, HD 7970 Arctic Cooling CF, Samsung 840 Evo 500gb, Creative SB X-Fi Titanium HD
Dator 2: fujitsu lifebook nh532, Samsung 840 250gb

Permalänk
Skrivet av magic84:

Tack. Beställd, då får vi se hur det går.
Någon som testat maila säljaren och be han skriva ner värdet för tullen?

Jag fick min faktura på tullen idag för min Qnix skärm från accessorieswhole. Låg på totalt 453kr

Skrivet av alakabambam:

har någon handlat skärmen av honom? http://www.ebay.com/itm/QNIX-QX2710-LED-Evolution-ll-Matte-27...

om man kollar kommentarerna verkar han va pålitlig
samt free shipping!

Yes, gick rätt snabbt och fick ett bra ex

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Jag fick min faktura på tullen idag för min Qnix skärm från accessorieswhole. Låg på totalt 453kr

Vad gick kalaset på allt-som-allt?

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag är ute efter en 24" PLS-panel med överklockningspotential. Helst 1920x1200.
Anledningen till att jag vill ha en 24" och 1920x1200 är för att jag inte vill sänka grafikinställningar eller köpa nya grafikkort. Dessutom tycker jag om 16:10.
Är det någon som vet någon passande modell? Jag har kollat X-star, Qnix, och Yamakasi men är osäker på vilken skärm som är mest passande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Hejsan, har blivit mer och mer intresserad av dessa skärmar då jag börjar tycka min gamla 24" 1080p inte riktigt visar potentialen hos mitt nya 780...

Edit:

Byter du upp så är det snart 780 kortet som inte riktigt visar potentialen i din 1440 skärm

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem
Skrivet av alakabambam:

har någon handlat skärmen av honom? http://www.ebay.com/itm/QNIX-QX2710-LED-Evolution-ll-Matte-27...

om man kollar kommentarerna verkar han va pålitlig
samt free shipping!

Jag beställde i torsdags av han sitter och väntar på skärmen nu hoppas på att den kommer nästa vecka

Permalänk
Medlem

Är det någon här som vet hur man fixar backlight bleeding? Eller gör det bättre, har läst om något tejp-trick och justera contrast. Har en hel del på min nuvarande HP 2509m, får se hur det ser ut när den nya kommer

Permalänk
Medlem

Så vilken ICC profil ska man köra med? Just nu kör jag med Asus PB278Q. Vilken kör ni med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Är det någon här som vet hur man fixar backlight bleeding? Eller gör det bättre, har läst om något tejp-trick och justera contrast. Har en hel del på min nuvarande HP 2509m, får se hur det ser ut när den nya kommer

Tror inte det är möjligt för dig att fixa backlight bleeding på din HP skärm eftersom det är antagligen i panelen medands på dessa skärmar är det enbart för att skärmens case trycker på panelen.

Skrivet av Ex3me:

Så vilken ICC profil ska man köra med? Just nu kör jag med Asus PB278Q. Vilken kör ni med?

Jag kör med Qnix REC.709 120hz ICC Profile

Det finns en del olika du kan prova här : http://wecravegamestoo.com/forums/monitor-reviews-discussion/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oi:

Edit:

Byter du upp så är det snart 780 kortet som inte riktigt visar potentialen i din 1440 skärm

Haha, absolut blir det så. Men får bli ett till 780 senare i framtiden så klart.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Skrivet av Oneinalifetime:

Vad gick kalaset på allt-som-allt?

Rätt exakt 2700kr plus ~450kr för ett nytt stativ till skärmen för det som sitter på är bara kasst.

Permalänk

Nu när jag ändå inte kan sova, så slängde jag äntligen iväg en beställning på en QNIX QX2710 LED EvolutionⅡ2 27" 2560x1440 PLS från green man

Ska bli riktigt trevligt att recensera denna intressanta skärm, samt se till att ge den en grundlig inspektion och rätta till ev. fel. Det viktigaste för mig är att få upp Hz på en bra nivå eftersom jag blivit van vid att spela i 120 Hz.

Kan någon som också sitter på ett 780 och en liknande skärm kanske yttra sig om prestandan man kan förvänta sig i moderna FPS-titlar? I värsta fall så får man som andra nämnt kanske köpa ett till kort och köra SLI...

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Skrivet av zather:

Sen tänkte jag bara kolla om någon här har suttit med en 120hz från BenQ eller liknande med 1ms responstid, tycker ni att färgerna, upplösningen och 96 Hz ( / 120 Hz om man har tur) gör detta till en bättre skärm? Så om ni skulle köpt en ny skärm skulle ni köpt en TN 120hz eller denna PLS?

Jag kommer snart att kunna göra just den jämförelsen. Innan dess så kan jag säga att dagens TN-paneler är rätt OK om man jämför med hur det var tidigare - jag är ganska nöjd med min, och färgerna är inget att klaga på direkt. Om du spelar snabba FPS-spel så är det dock guld med 120-144 Hz, 1ms och nästan ingen input lag.

Sen tjänar man i sig inte så mycket rent upplösningsmässigt (iaf i mitt tycke):

1080p @ 24" = 91.79 PPI

1440p @ 27" = 108.79 PPI

4K @ 30" = 143 PPI, kan inflikas. Detaljrikedomen är alltså inte så värst mycket högre innan hoppet till 4K, och jag köpte min QNIX pga ännu bättre färgåtergivning, arbetsyta, och lite högre upplösning.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem
Skrivet av alakabambam:

har någon handlat skärmen av honom? http://www.ebay.com/itm/QNIX-QX2710-LED-Evolution-ll-Matte-27...

om man kollar kommentarerna verkar han va pålitlig
samt free shipping!

beställde från samma säljare (inte matte dock) och fick min hemkörd till dörren (extra kul att se minen på han som kom (fedex snubbe) för vi har ingen hiss så han såg lite små iriterad ut )

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Jahopp, torska såklart i tullen, blev ~550kr..
MEN helvete va dåliga DHL har blivit sedan jag jobbade där!! (slutade iofs 2002)

Paketet kom till Sverige i morse, så ja tänkte ja ringer o säger åt dem att leverera godset till mitt jobb istället för
att de ska va tvugna att åka hem till mig. Så är de emot deras policy att ändra lev adressen innan första försöket..
Så ville ja ändra adress skulle ja få paketet till mitt jobb i morgon istället..

Fan på min tid som kurir blev man glad när en privatperson ville ha sitt paket till sitt jobb istället!
(slippa köra runt o leta bland lägenheter o istället åka till ett företag man kanske endå ska till etc etc)
Vi började till o med dagen med att ringa de privatpersoner som vi skulle hem itll för att se om de skulle vara
hemma eller om vi kunde leverera till deras jobb istället.. Men det va tydligen emot deras policy..

Nåja får skärmen idag iaf hur som helst men inte tack vare DHL iaf!
Som vanligt med dhl fedex ups.. Man älskar dem tills paketet väl kommer till Sverige då går de utför..
För ja kan fan inte klaga på leveranstiden! La beställningen runt 15-16 i torsdags eftermiddag, dvs nästan i fredags i Hong Kong och idag får ja paketet!

Bara hålla tummarna för att ja slipper massa döda pixlar och alltförmycket blb!

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Medlem

* En fråga, hur justerar man brightness,contrast,färger ? Det finns väl ingen OSD på skärmen.

Fortfarande beslutsångest om man ska våga chansa på en Qnix och hoppas allt blir bra eller bara köra en 144hz 27" skärm ;/

Lite dyrare med 144hz skärm men betydligt säkrare då man kan skicka tillbaka enkelt om man inte är nöjd.
Sen märker jag iaf skillnad på 96(100)hz och 120->144hz.

Provat köra 100hz på min 120hz skärm och rätt stor skillnad i mjukhet på musrörelserna.
Däremot funkar iaf 100hz, jämfört med 60hz som inte fungerar alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

* En fråga, hur justerar man brightness,contrast,färger ? Det finns väl ingen OSD på skärmen.

Fortfarande beslutsångest om man ska våga chansa på en Qnix och hoppas allt blir bra eller bara köra en 144hz 27" skärm ;/

Lite dyrare med 144hz skärm men betydligt säkrare då man kan skicka tillbaka enkelt om man inte är nöjd.
Sen märker jag iaf skillnad på 96(100)hz och 120->144hz.

Provat köra 100hz på min 120hz skärm och rätt stor skillnad i mjukhet på musrörelserna.
Däremot funkar iaf 100hz, jämfört med 60hz som inte fungerar alls.

Brightness justerar du i 30 steg med fysiska knappar på skärmen. Det finns dock som sagt ingen OSD så du ser inte vilket värde den för närvarande är på.

Färger och kontrast justeras med .icc-profiler eller i inställningarna för ditt grafikkort.

Utan att ha någon statistik har jag fått uppfattningen att endast ett fåtal skärmar inte klarar 110Hz. 120Hz och uppåt blir lite mer osäkert, men personligen märker jag ingen skillnad över 120Hz (110 till 120 kan jag dock märka lite skillnad om jag testar direkt efter varandra.)

Med det sagt kör jag min i 100Hz eftersom jag spelar få spel där jag konstant har över 100FPS.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av alakabambam:

har någon handlat skärmen av honom? http://www.ebay.com/itm/QNIX-QX2710-LED-Evolution-ll-Matte-27...

om man kollar kommentarerna verkar han va pålitlig
samt free shipping!

Jag beställde av honom förra söndagen (6'e oktober), fedex fick paketet dagen efter och i fredags (11'e oktober) så var dom ute för att leverera den till mig.
Som vanligt med sånna leveranser så är man inte hemma och jag fick därför be fedex att lämna det på min arbetsplats och idag fick jag den! Har inte startat upp den än men paketet var helt och fint, hade väldigt många "Fragile" lappar klistrade på sig. Tyvärr inte lika väl packad som min förra Crossover som kom virad i bubbelplast och extra frigolit.

Kan tillägga att värdet sattes till 200$ vilket resulterade i att Fedex vill ha 451 kronor i olika kostnader.

Permalänk
Medlem

Jag är kär!!
Fyfan så trevlig skärmen är nu out of the box!
Kopplade in den precis nu.
Inga döda pixlar alls va ja kan se hittills iaf!
O faktum paktum ingen BLB heller efter en snabb koll.
Får se ikväll sen när det är kolsvart i rummet i övrigt.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Medlem

Hur tydligt är det när ens skärm inte klarar 120 hz?
Ja har inte märkt av några artifakter etc när ja spelar BF4 , Borderlands 2 etc i 1440p 120 hz hittills iaf.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"