Permalänk
Medlem

Överklockning och temp i idle

Hej,

Jag är en riktig nybörjare när det kommer till överklockning av processorer. Jag provade idag att klocka min i5 760 (2,80 ghz) Lynnfield till 3,3 ghz. Det verkar fungera bra med de spel jag har testat och så. Jag har även kört en kortare sekvens i Prime 95. I full load så har jag en temperatur som ligger runt ca 60c vilket inte jag tycker är så farligt. Däremot så har min temp i idle gått upp avsevärt, från 30c till ca 40c. Jag kan inte förstå varför. Det jag gjorde i bios var att stänga av EIST, Turbo Mode, C1E och C-states som det stod i guiden jag följde. Sedan körde jag 165 x 20 för att komma upp i 3300 Mhz. Har jag gjort något uppenbart fel? Multipeln för Ram kunde jag inte ändra och QPI lyckades jag inte ändra till 32x som det stog i guiden. Min kylare är en Cooler master hyper 212 plus. Jag har inte ändrat någon volt.

Väldigt tacksam för svar!

/Jonas

Permalänk

mer volt mer värme sen att du stäng av turbon så går den på högvarv hela tiden =mer värme!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaret. Är det möjligt att aktivera turbofunktionen trots överklock?