Kommer det komma Thunderbolt SSD's?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping§
Registrerad
Feb 2013

Kommer det komma Thunderbolt SSD's?

Som jag förstått det så är Thunderbolt en x10 bättre version av usb 2.0, och åter igen som jag förstått det kommer Thunderbolt stödjas av många nya moderkort som kommer snart, som till exempel Z87 chipset serien. I alla fall, min fråga/spekulation är; kommer det komma nån typ av "Thunderbolt lagrings enhet" som en SSD som kommer ersätta SATA III, eller är jag helt ute och cyklar med den tanken?

Jag vet inte exakt vad man kan/kan inte använda Thunderbolt till, så jag är medveten om att jag kan ha helt fel med denna tanke, men vad tror ni?

Chassi: Silverstone Temjin TJ08B-E | RAM: Corsair LP 8gb @ 1600MHz | Moderkort: Asus Z87 Gryphon | GPU: ASUS Geforce GTX 780 OC 3gb | CPU: Intel i5 4670k @ 3.4 GHz | PSU: Corsair AX850 | Lagring: x2 Samsung 840 Pro 256gb i RAID 0 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av TomDaMuffin:

Som jag förstått det så är Thunderbolt en x10 bättre version av usb 2.0, och åter igen som jag förstått det kommer Thunderbolt stödjas av många nya moderkort som kommer snart, som till exempel Z87 chipset serien. I alla fall, min fråga/spekulation är; kommer det komma nån typ av "Thunderbolt lagrings enhet" som en SSD som kommer ersätta SATA III, eller är jag helt ute och cyklar med den tanken?

Jag vet inte exakt vad man kan/kan inte använda Thunderbolt till, så jag är medveten om att jag kan ha helt fel med denna tanke, men vad tror ni?

Thunderbolt är väl i princip en kontakt för externa enheter som kombinerar PCI-Express (2.0 x4(?)) samt DisplayPort, det har alltså ingenting med USB att göra.

Det är hyggligt vanligt redan i nuläget men främst på lite dyrare kort.

Antar att man rent teoretiskt kan bygga vilken extern enhet som helst som kan anslutas via PCIe men varför skulle man vilja ha just SSDn externt? Om man tycker att SATA 6Gbps är begränsande så finns det ju enheter som går att ansluta direkt via den interna PCIe-bussen.

Vad gäller externa lagringsenheter så känns det som att USB 3.0 i många sammanhang är mer realistiskt.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Jag vet inte heller exakt vad man har thunderbolt till.. är väl som IEEE1394 aka Firewire.. som blev standard på Macintosh..
men knappt fanns alls till PC.. hade någon kontakt på ett ljudkort.. och ett par externa diskar.. men annars nej ingen som ville använda det till PC.

Det snackas nu om en revidering av USB3 och få det dubbelt så snabbt !!
då kommer det garanterat vara minst lika snabbt som Thunderbolt.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
QuakeNet
Registrerad
Jul 2001

Thunderbolt är gjort för externa enheter, så som hårddiskar, skärmar, externa bildskärmskort och så vidare, och den tävlar inte med SerialATA som främst är intern.

Det finns många tillverkare som har Thunderbolt-diskar med SSD:er på marknaden, exempelvis LaCie.

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today :: Nytt serverrum
WS: Asus P9X79 :: Core i7 3820 :: 32 GB RAM :: Samsung 830 256 GB :: 2x Intel 910 400 GB PCIE :: PNY Geforce GTX 970 XLR8 :: Gigabyte Odin GT 800W :: 2x Samsung Syncmaster S27A950D
NAS: SuperMicro X10-SLM-F :: Core i3 4130T :: 24 GB Kingston ECC :: Ri-Vier RVS2-06A 12Bay 2U :: IBM M1015 (IT) :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+ ::

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006

Man kan ju lika gärna använda eSATA alltså den externa SATA standarden. Det är bara att dra ut en SATA port på baksidan av datorn. När Sweclockers testade Thunderbolt anslutna diskar ihop med Windows så krånglade det rätt mycket. Köp ett extern diskchassi för 2,5" diskar med en eSATA kontakt på och sätt i valfri SSD i den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Har för mig eSATA krånglade endel, som har du inte disken inkopplad när du startar datorn så hittas den inte.. utan du får starta om för att hitta den.. kan hända detta var drivrutins problem som fanns i början.. vet inte om det är så fortfarande.

Men eSATA kändes mest som något temporärt mellansteg i väntan på USB3.. eftersom USB3 tog ganska lång tid på sig speciellt Intel som är en av dom som har vart med och tagit fram USB tog väldigt lång tid på sig att få med USB3 på sina moderkorts chipsets.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av Alpha77:

Har för mig eSATA krånglade endel, som har du inte disken inkopplad när du startar datorn så hittas den inte.. utan du får starta om för att hitta den.. kan hända detta var drivrutins problem som fanns i början.. vet inte om det är så fortfarande.

Men eSATA kändes mest som något temporärt mellansteg i väntan på USB3.. eftersom USB3 tog ganska lång tid på sig speciellt Intel som är en av dom som har vart med och tagit fram USB tog väldigt lång tid på sig att få med USB3 på sina moderkorts chipsets.

Jag kör själv inte eSATA eftersom jag tycker att USB 3 är tillräckligt snabbt och alla har ju USB i sina datorer. Det är ju egentligen bara SSD som kan leverera högre hastigheter än så och jag ser inte riktigt vem som skulle ha nytta utav att maxa hastigheten på en extern SSD eller att ha en extern SSD överhuvudtaget egentligen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Externa SSD kommer att komma det är bara en tidsfråga, innan lite större SSD blir mer prisvärda.
Finns redan *usb stickor* med SSD.. från bland annat LaCie som är riktigt snabba men också dyra.

"USB 3.0 was released in November 2008. The standard claims a theoretical "maximum" transmission speed of up to 5 Gbit/s (625 MB/s). "

Men ännu snabbare USB3 är på ingång

USB 3.0 To Offer 10 Gbps Speeds (1250 MB/s)
http://www.cdrinfo.com/Sections/News/Details.aspx?NewsId=3535...
http://www.brightsideofnews.com/news/2013/1/7/usb-30-gets-dou...