Program för att stänga av ström till specifik hårddisk ?

Permalänk

Program för att stänga av ström till specifik hårddisk ?

Söker ett program som kan stänga av en hårddisk helt även strömmen, för att minska ljudnivå när hddn inte används...

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara låta datorn göra det själv? Finns ju inställningar på hur länge diskarna ska vara på när dom inte används innan dom stänger av sig.

Control Panel\System and Security\Power Options -> change plan settings -> change advanced power settings -> Hard disk -> turn off hard disk after... och välj sedan hur lång tid det ska vara.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Du kanske skulle kunna inaktivera hårddisken i enhetshanteraren också, vet ej om den stängs av helt då men kanske värt att testa?

Permalänk
Skrivet av Markutz:

Du kanske skulle kunna inaktivera hårddisken i enhetshanteraren också, vet ej om den stängs av helt då men kanske värt att testa?

har provat att disabla hårddisken i diskmangement..hör ej att hddn varvar ner..

Permalänk
Medlem

hdparm bör fungera utmärkt. Finns för windows @ https://sites.google.com/site/disablehddapm/

Se också http://en.wikipedia.org/wiki/Hdparm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

har provat att disabla hårddisken i diskmangement..hör ej att hddn varvar ner..

Okej synd att det inte funkar, hade varit en simpel lösning. Här är en bild på det personen längre upp menade:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

har provat att disabla hårddisken i diskmangement..hör ej att hddn varvar ner..

jag är rätt så säker på att det är omöjligt för en mjukvara att stänga av strömmen till hårddisken. nätagget ger ut ström. mer än så gör det inte.
det finns inget chip eller liknande i nätagget som kan styras med hjälp av mjukvara för att stänga av strömmen i en specifik sladd.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Men finns det inte kontrollkort eller liknande för att stänga av hårddisken man skulle kunna köpa annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jag är rätt så säker på att det är omöjligt för en mjukvara att stänga av strömmen till hårddisken. nätagget ger ut ström. mer än så gör det inte.
det finns inget chip eller liknande i nätagget som kan styras med hjälp av mjukvara för att stänga av strömmen i en specifik sladd.

Det må inte gå att stänga av strömen till hårddisken men man kan alltid låta den varva ner och gå till sängs (sleep).

Permalänk
Skrivet av Markutz:

Okej synd att det inte funkar, hade varit en simpel lösning. Här är en bild på det personen längre upp menade:

http://i.stack.imgur.com/linp3.png

Ja fast det finns en nackdel med enna metod, och det är att många program tenderar att vill kommunicera med hårddisken, även om man inte ha några program eller något installerat på den.

Permalänk
Skrivet av yakideo:

Det må inte gå att stänga av strömen till hårddisken men man kan alltid låta den varva ner och gå till sängs (sleep).

Det går i bios, men kanske inte i windows. Jag vet att sweclockers skrev om en kontroller för detta...
Men känns som detta är något man borde kunna lösa med mjukvara..

Permalänk
Medlem

Har också velat ha ett lätt sätt att kapa strömmen till diskarna och sedan lika lätt att sätta på dem igen när man vill ladda över ngt eller få tag på ngt på den disken. Dock verkar det svårt att få till det lätt genom mjukvara på datorn.

Vet att SweC gjorde en recension på en kontroller som du då kopplar sata strömmen genom och att diskarna va i såkallad "hot swap" läge så att dem aktiverades igen automatiskt när man satte på strömmen igen. Genom att ha en sådan kontroller (kanske inte nödvändigtvis i 5,25") facken utan kanske i ett hdd case på skrivbordet så tror jag det skulle funka bra. Bryta upp alla mina externa skal och ploppa in i datorn istället med en sådan kontroller då jag inte vill att dem ska snurra hela tiden då det är onödig tid då dem inte används så ofta. Jag använder bara min 60gb ssd med os och program, 120gb 2,5" speldisk och en 2tb disk med film, musik, foton hela tiden alla andra står bara och väntar

Edit: Letade reda på artikeln http://www.sweclockers.com/nyhet/16209-orico-hdd-power-switch...
http://www.amazon.com/gp/product/B005NVV2GC/ref=ox_sc_act_tit...
280:- plus frakten 82:-

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Har också velat ha ett lätt sätt att kapa strömmen till diskarna och sedan lika lätt att sätta på dem igen när man vill ladda över ngt eller få tag på ngt på den disken. Dock verkar det svårt att få till det lätt genom mjukvara på datorn.

Vet att SweC gjorde en recension på en kontroller som du då kopplar sata strömmen genom och att diskarna va i såkallad "hot swap" läge så att dem aktiverades igen automatiskt när man satte på strömmen igen. Genom att ha en sådan kontroller (kanske inte nödvändigtvis i 5,25") facken utan kanske i ett hdd case på skrivbordet så tror jag det skulle funka bra. Bryta upp alla mina externa skal och ploppa in i datorn istället med en sådan kontroller då jag inte vill att dem ska snurra hela tiden då det är onödig tid då dem inte används så ofta. Jag använder bara min 60gb ssd med os och program, 120gb 2,5" speldisk och en 2tb disk med film, musik, foton hela tiden alla andra står bara och väntar

Man kanske blir så illa tvungen att köpa en sådan där Controller..jag vet ju att dom gjorde rejällt narr av den i Fredagspanelen, och att det typ var världens mest meningslösa produkt då man kan sätta hårddisken i sleep i windows...men detta funkar inte...
T.e.x nu när jag skulle öppna papperskorgen i windows då drog hårddisken igång..det finns väldigt många program..och jag vill inte hela tiden behöva undvika vissa program som jag vill använda pga att jag är rädd att dra igång hddn...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Immersion:

Man kanske blir så illa tvungen att köpa en sådan där Controller..jag vet ju att dom gjorde rejällt narr av den i Fredagspanelen, och att det typ var världens mest meningslösa produkt då man kan sätta hårddisken i sleep i windows...men detta funkar inte...
T.e.x nu när jag skulle öppna papperskorgen i windows då drog hårddisken igång..det finns väldigt många program..och jag vill inte hela tiden behöva undvika vissa program som jag vill använda pga att jag är rädd att dra igång hddn...

Drar du igång ett program som använder sig av filer på den vilande hårddisken så går den givet vis igång. Är den hårddisken avstängd så kommer det bli problem med programmet.

Anledningen att den startade när du öppnade papperskorgen är givetvis att du har saker i papperskorgen från den disken.
(Saker i papperskorgen ligger fortfarande kvar på hårddisken, men syns endast i papperskorgen, du måste tömma papperskorgen för att disken ska behandla datan som borttagen).

Vill du att disken ska ligga i vila utan bekymmer så får du helt enkelt låta bli att installera program på den.
Det fungerar alldeles utmärkt om man vet vad man håller på med. Min inspelningsdisk stänger av sig efter 10 min inaktivitet och den har nu legat så i flera timmar utan att spinna upp en enda gång.

Du kan göra så att en disk med program på också somnar, men det finns lite grejer att tänka på. T.ex. om du har någon Adobe produkt så kommer du ha "Adobe CS6 service manager" igång eftersom det startat automatiskt med datorn, och sålänge det är igång så är disken också det.
Så håll koll på vilka processer ligger i bakgrunden och var de ligger.