Blir det problem med imagen om en disk har 512 och en 4kb sektor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Blir det problem med imagen om en disk har 512 och en 4kb sektor?

Kan någon förklara hur det som Western Digital kallar advanced format fungerar? Min systemdisk är en Samsung och enligt en utility så har den 512b/sektor, den gamla standarden alltså. Nu använder jag Acronis True Image och gör en image av disken. Den lagras på en extern WD Green som enligt deras hemsida stödjer advanced format vilket jag antar är 4kb/sektor. Kommer detta att leda till problem.

Är 4kb/s (om disken stödjer det) något som bestäms automatiskt av OS:et när man gör en ren install för första gången eller är det något man väljer (jag har hört att 4kb diskarna kan emulera 512b diskarna för kompatibilitetens skull.) Jag minns inget sådant val men det var ett tag sedan. Min W7 Premium 64 är en skarp version, alltså ingen uppgradering från XP vilket jag har hört kan ställa till med problem i det här fallet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
1
Registrerad
Mar 2002

Nej, inga problem. Acronis packar ihop ditt filsystem och när du packar upp det igen får du samma blockstorlek ("cluster size").

Windows 7 formaterar disken i 4KiB som standard, jag vet inte om det ens går att installerar på något annat. När skapar ett nytt filsystem (dvs formaterar en disk) får man välja cluster size, den går inte att ändra efteråt utan omformatering.

Om du bara har en disk kan du undersöka vilken cluster size du har med detta, på kommandorad startad som Administrator:

(echo sel vol 0&echo filesystems)|diskpart

Det bör ge dig

Current File System Type : NTFS Allocation Unit Size : 4096 Flags : 00000000 File Systems Supported for Formatting Type : NTFS (Default) Allocation Unit Sizes: 512, 1024, 2048, 4096 (Default), 8192, 16K, 32K, 64K

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av RulerOfHeck:

Nej, inga problem. Acronis packar ihop ditt filsystem och när du packar upp det igen får du samma blockstorlek ("cluster size").

Windows 7 formaterar disken i 4KiB som standard, jag vet inte om det ens går att installerar på något annat. När skapar ett nytt filsystem (dvs formaterar en disk) får man välja cluster size, den går inte att ändra efteråt utan omformatering.

Om du bara har en disk kan du undersöka vilken cluster size du har med detta, på kommandorad startad som Administrator:

(echo sel vol 0&echo filesystems)|diskpart

Det bör ge dig

Current File System Type : NTFS Allocation Unit Size : 4096 Flags : 00000000 File Systems Supported for Formatting Type : NTFS (Default) Allocation Unit Sizes: 512, 1024, 2048, 4096 (Default), 8192, 16K, 32K, 64K

Jag får det inte att fungera även som admin. Om jag kör fsutil så säger den att byte per sektor 512, byte per fysisk sektor 512, byte per kluster 4096. Detta på min interna alltså.

Nu fungerar det helt plötsligt. Ja jag får det du beskriver men varför säger den att sektorerna är 512?