Partition "försvinner" när USB-HDD kopplas internt

Permalänk
Medlem

Partition "försvinner" när USB-HDD kopplas internt

Hej!

Har ett litet bekymmer med en extern hårddisk som jag vill koppla in internt i datorn.

Partitionen som finns på disken syns när jag kör genom USB-kabinettet men när jag kopplar internt i datorn blir utrymmet på disken "inte allokerat".
Det står också att disken inte är initierad och om jag väljer att göra detta får jag välja om den ska köra MBR eller GPT.
Jag vågar inte trycka på OK ifall all data försvinner.

Disken i fråga kommer från en WD MyBook på 2 TB.
Själva disken är en WD Green.

Någon som har något tips?

//Fuuza

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuuza:

Hej!

Har ett litet bekymmer med en extern hårddisk som jag vill koppla in internt i datorn.

Partitionen som finns på disken syns när jag kör genom USB-kabinettet men när jag kopplar internt i datorn blir utrymmet på disken "inte allokerat".
Det står också att disken inte är initierad och om jag väljer att göra detta får jag välja om den ska köra MBR eller GPT.
Jag vågar inte trycka på OK ifall all data försvinner.

Disken i fråga kommer från en WD MyBook på 2 TB.
Själva disken är en WD Green.

Någon som har något tips?

http://www.pictures.se/bilder/unLhI.th.png

//Fuuza

Det är ju så man börjar undra om USB<->SATA-"bryggan" i det där kabinettet har något hyss för sig just för att förhindra att man gör sånt där.

Du gör rätt i att inte trycka OK i den där dialogen (utan att ha kopierat all data någon annanstans först).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar, tror också det är något knas som du säger.
Jag har gjort precis lika dant med en extern Hitachi och där fungerar det utan problem. Får köpa en till disk då jag inte har utrymme att ta backup på allt för tillfället.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Lite sent svar, men det förklarar problemet.

WD Mybook och WD Passport krypterar all data via dess usb-kontroller, så när du kopplar in en Mybook hårddisk via SATA så kommer du ej läsa något då all data är krypterad.

Visa signatur

Per Peman
Tekniker på Recovery.se