Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

En kärna varmare!

Hej!
Jag har nyligen installerat en corsair h110 till min i7 3770k. När jag kör realtemp så ligger en kärna ofta 10-20 grader varmare än alla andra vid idle (kärna 3).
Men sedan när jag stresstestar med prime95 så blir den jämnare med de andra.
Är det här normalt?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2002

Kolla i taskmgr vilken kärna som används mest, borde ju vara core 3 isf.

:: [ Intel Core i7 Extreme Edition 5960X watercooled ] [ ASUS RAMPAGE V EXTREME ] :: [32 GB DDR4 Corsair Dominator Platinum] :: [ ASUS ROG 780TI SLI] [ HDD system ASUS ROG SSD PCI-E 250
GB ] ::

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

De verkar användas lika mycket. Kan det vara någonting med ojämn kylpasta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborg
Registrerad
Dec 2004

Tempsensorerna i en processor är designade för att användas som en skyddsmekanism mot överhettning, av denna anledningen så lägger man mest krut på att de ska visa rätt temperatur när processorn börjar nå sina maxtemperaturer, allt därunder får man ta med en grävskopa salt.

Att kylpastan skulle vara ojämn är högst osannolikt då det sprids ut iom att man klämmer fast kylaren på processorn.

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Raliks:

Hej!
Jag har nyligen installerat en corsair h110 till min i7 3770k. När jag kör realtemp så ligger en kärna ofta 10-20 grader varmare än alla andra vid idle (kärna 3).
Men sedan när jag stresstestar med prime95 så blir den jämnare med de andra.
Är det här normalt?

Det är normalt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Okej! Tack allihopa!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

Det här är väldigt vanligt på IB 3770k och 3570k, enda lösningen är att delidda den och byta ut kylpastan mellan kylflänsen och själva CPUn. Det är dock inget jag skulle rekommendera om du inte är väldigt duktig på sånt här och har en backup CPU.

http://www.overclock.net/t/1313179/official-delidded-ivy-brid...

[Workstation] [i7 3770K | Sabertooth Z77 | EVGA GTX 1080 SC WC | AX1200 | 16GB DDR3 | 1TB 850 Evo]
[Server/NAS] [ESXi] [Xeon E3-1275 V3 | Silverstone DS380 | 16GB DDR3 ECC | 8 x WD RED 3TB | LSI MEGARAID 9271-8I]
[Bärbar] [Macbook Pro Retina 15 | 512GB SSD | 16GB Ram]