Permalänk
Medlem

Borttagen volym

Tja, jag skulle göra en raid 0 inställning på min dator (två wd 1T) och fick höra att man skulle först ta bort volymerna, formatera dom och sedan raida ihop dom. Men lättare sagt än gjort..

Nu är en av mina hårddiskar borta och jag får inte den till att synas på skärmen. Jag har provat att söka efter den, har varit inne i datahanteringen, enheter och skrivare samt lite andra ställen.

Så först undrar jag hur jag ska göra för att få disken synlig igen, men sen så vill jag även fråga om någon vet hur man raidar två WD på 1T (har ett ASUS Maximus V Extreme moderkort) .

Tack på förhand!
Krille

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrKlille:

Tja, jag skulle göra en raid 0 inställning på min dator (två wd 1T) och fick höra att man skulle först ta bort volymerna, formatera dom och sedan raida ihop dom. Men lättare sagt än gjort..

Nu är en av mina hårddiskar borta och jag får inte den till att synas på skärmen. Jag har provat att söka efter den, har varit inne i datahanteringen, enheter och skrivare samt lite andra ställen.

Så först undrar jag hur jag ska göra för att få disken synlig igen, men sen så vill jag även fråga om någon vet hur man raidar två WD på 1T (har ett ASUS Maximus V Extreme moderkort) .

Tack på förhand!
Krille

Syns den i "Disk Management" ("diskhantering" i svensk version?)?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Syns den i "Disk Management" ("diskhantering" i svensk version?)?

Nej den syns inte där heller, några idéer alls?

Permalänk
Rekordmedlem

Du kopplar in diskarna och vid uppstart går du in i raidbioset och definierar upp önskad array, sedan när du bootat win går du in i diskhanteraren och partionerar och formaterar, man kan inte göra sånt innan arrayen existerar.
Kolla på 5.1 i manualen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.