Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2012

Fläktar i "flytande" kylning?

Hejsan!

Jag undrar hur det blir med fläktar som kommer i en "flytande" kylning? Alltså olja eller vad det är som inte leder ström. Kommer fläktarna bränna för att det blir för trögt eller gå det att ha dom under ytan?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Orkar inte skryta om min setup

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av linuscool2:

Hejsan!

Jag undrar hur det blir med fläktar som kommer i en "flytande" kylning? Alltså olja eller vad det är som inte leder ström. Kommer fläktarna bränna för att det blir för trögt eller gå det att ha dom under ytan?

Mvh

Det går att ha dom under ytan men se till så att dom snurrar:)

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Curemylife:

Det går att ha dom under ytan men se till så att dom snurrar:)

Så det finns ingen risk för att dom går sönder även fast dom inte kan snurra snabbt?

Orkar inte skryta om min setup

Trädvy Permalänk
Entusiast
Registrerad
Sep 2011

Har ingen egen erfarenhet men av vad jag har hört så är det lungt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Tror inte att dom pajjar. Jag har manuellt stoppad mina massvis med gånger.

Vad exakt är det du ska göra? Varför ska du ha fläktar i en vätska?

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järpås
Registrerad
Feb 2009

Jag tror att även om fläkten går ett tag i oljan så slits den as fort så den kommer inte gå så många timmar då det går så tungt

Min Dator: Intel 2500k @ 4,4 GHz | 2 GTX 580 | Adata 8GB DDR3 | Asus P8Z68V PRO | Fractal Design Arc R2 | Samsung 830 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M | Mionix Saiph 3200 | Argon 7460A
Server/HTPC: Intel Core i3 2100 | OCZ Vertex 3 | 2 Western Digital Caviar Green 1,5 TB | Thermalright True Black (passivt kyld)

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Lomma
Registrerad
Nov 2011

Det som kan hända är att fläkten blir varmare då den inte kan snurra på rätt sätt. (tror jag)

Lucas är en glad 19-åring, på fritiden bygger han datorer, spelar volleyboll och saxofon. Att hjälpa andra är en självklarhet och han hänger massor i gruppen Swerigs på Facebook. Ni hittar hans hemsida här www.auxiliumdesign.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

fixa en pump du vet funkar så kan du få fin cirkulation å kanske till och med cirkulera den via ett par passiva element utanför lådan för avkylnig

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av linuscool2:

Så det finns ingen risk för att dom går sönder även fast dom inte kan snurra snabbt?

Klart det gör men det kommer inte vara av värmen, är inte speciellt insatt men fördelen är att ifall du ska sänka ner dom i olja så spelar ljudnivån ingen roll = du kan stoppa in 10kr's fläktar ifall du tycker dom ser bra ut.

Har aldrig sett eller hört talas om att en fläkt har gett upp i en oljekyld "rig" men möjligheten finns ju:)

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidingö
Registrerad
Nov 2007

Jag skulle köra på en högvarvig fläkt som man sedan kör på låg volt. Då bör det extra motståndet spela mindre roll.

P67A-GD65 | 2600K | GTX580 SLI | NH-D14 | 4x4GB @ 1600MHz 9-9-9-24 | Vertex 3 120GB | Newton R2 800W | NZXT H2

Dell U2711 | Logitech Illuminated + QPad MK-85 | QPad 5K | QPad CT Large | Sennheizer PC360 | Logitech Extreme 3D Pro