Chassi fläktar slutat snurra i 3 månader gammal dator?

Permalänk
Medlem

Chassi fläktar slutat snurra i 3 månader gammal dator?

Jag skulle städa dator lite och öppnat chassit för att se om det var nått damm att ta bort och då märker jag att ingen av chassi fläktarna snurrar. Sätter på ett spel för att loada lite men ingenting händer. Hur kan jag kolla om dom fungerar? finns det något program som gör att ja kan hantera fläktarna manuellt?

Mvh

Noob

Visa signatur

: ASUS P97x79 LE : i7 3820 : 16GB RAM : 680 GTX 2GB : LOGITECH g600/MX518 : ASUS VG278HE

Permalänk
Medlem
Skrivet av glupsk:

Jag skulle städa dator lite och öppnat chassit för att se om det var nått damm att ta bort och då märker jag att ingen av chassi fläktarna snurrar. Sätter på ett spel för att loada lite men ingenting händer. Hur kan jag kolla om dom fungerar? finns det något program som gör att ja kan hantera fläktarna manuellt?

Mvh

Noob

kan du se om fläktarna är kopplade till moderkortet, en fläktkontroller eller direkt till nätaggregatet?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för chassi?
Jag förutsätter ju att fläktarna är inkopplade, men i vadå? Moderkortet, direkt in i molex, i någon extra fläktkontroll eller något annat? Lättast är om man tar en vanlig molex fläkt-adapter och testar var fläkt för sig för att se om de funkar, för om de då funkar så kan det vara något annat än själva fläktarna.
En sån här är det jag tänker på

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Corsair Obsidian 650D chassi och XFX ProSeries XXX Edition 850W PSU följde kablarna från fläktarna och det ser ut som dom är kopplade direkt in i PSUn.

Visa signatur

: ASUS P97x79 LE : i7 3820 : 16GB RAM : 680 GTX 2GB : LOGITECH g600/MX518 : ASUS VG278HE

Permalänk
Skrivet av glupsk:

Jag har ett Corsair Obsidian 650D chassi och XFX ProSeries XXX Edition 850W PSU följde kablarna från fläktarna och det ser ut som dom är kopplade direkt in i PSUn.

Kolla så allt är intryckt ordentligt.

Permalänk
Medlem

ja har kollat nu och allt sitter som det ska.

Visa signatur

: ASUS P97x79 LE : i7 3820 : 16GB RAM : 680 GTX 2GB : LOGITECH g600/MX518 : ASUS VG278HE

Permalänk
Skrivet av glupsk:

ja har kollat nu och allt sitter som det ska.

Har du någon fläktplats i moderkortet så prova aTt sätta i den där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Har du någon fläktplats i moderkortet så prova aTt sätta i den där.

Jävligt konstigt. När ja koppla ur den bakre fläkten och satte den direkt i moderkortet så fungerade alla tre fläktar igen. Men när ja bytte tillbaka till kompletts lösning så fungerade inte den bakre men den övre och främre. Vad fan kan detta bero på?

Visa signatur

: ASUS P97x79 LE : i7 3820 : 16GB RAM : 680 GTX 2GB : LOGITECH g600/MX518 : ASUS VG278HE

Permalänk
Skrivet av glupsk:

Jävligt konstigt. När ja koppla ur den bakre fläkten och satte den direkt i moderkortet så fungerade alla tre fläktar igen. Men när ja bytte tillbaka till kompletts lösning så fungerade inte den bakre men den övre och främre. Vad fan kan detta bero på?

Nu ser jag inte hur det är kopplat men antagligen något glapp i en kontakt. Kör så alla funkar bara

Permalänk
Medlem

kan rekommendera att du kopplar in alla tre i moderkortet om det finns plats och det funkar. då styrs dom nämligen beroende på vilken temperatur det är i datorn, medans dom går på fullfart konstant i nätagget.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |