Youtube får stöd för VP9-video

Permalänk
Melding Plague

Youtube får stöd för VP9-video

Med löftet om betydligt bättre komprimeringsgrad med bibehållen bildkvalitet slår Google ett slag för videkodningstekniken VP9, som bland annat ska användas på Youtube.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Yay! Fredagspanelen i 4k!

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Trevligt. Då kanske 4k filmerna inte blir så fasligt stora ändå.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

Bra med bättre öppna codecs.
Undrar om Firefox också får stöd för VP9 snart?

Räknar med att FFmpeg, libavcodec och GStreamer snart får stöd för VP9 så då kommer det funka i VLC media player och lite överallt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker dom ska skaffa stöd för två ljudströmmar i videor som blir uppladdade

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Fan... Dags för 4k upplösning på skärmarna nu då!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medstud:

Yay! Fredagspanelen i 4k!

Men då blir det inge fler rutiga skjortor! Vad ska vi då ta oss till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Yay! Fredagspanelen i 4k!

De lär inte filma det i 4K ändå så det är totalt meningslöst.

Permalänk

Är det fler än jag som inte kan få YouTube att fungera stabilt? Videos slutar ladda och ned strömmen är bergodalbana. Telia som är ISP via ADSL. Mer intresserad att slippa Flash än 4K.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ozo64:

De lär inte filma det i 4K ändå så det är totalt meningslöst.

Kanske inte på direkten, men när 4K blir mainstream så som 1080p så varför skulle de inte göra det? Typ 2015/2016.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Yay! Fredagspanelen i 4k!

Tror int de vill filma sig själva i den upplösningen. Man ser rynkor och utslag med en helt annan detaljrikedom än i lägre upplösningar.

Fun fact: porrindustrin hade detta problem vid 1080p

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

Är det fler än jag som inte kan få YouTube att fungera stabilt? Videos slutar ladda och ned strömmen är bergodalbana. Telia som är ISP via ADSL. Mer intresserad att slippa Flash än 4K.

Samma här. Blev så jävla irriterad att jag bytte till halvbuggiga HTML5, då funkar det bättre.
http://www.youtube.com/html5

Permalänk
Medlem

fan trevligt att OPUS börjar användas också provat det på mumble beta client och fy fan va bra codec, man kan strypa ner codecen nått extremt och den kör fortfarande på helt perfect

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Jag tycker dom ska skaffa stöd för två ljudströmmar i videor som blir uppladdade

Stereo har de ju haft ett tag. Annars är det ju uppladdarens ansvar att merga strömmarna.

Permalänk
Medlem

Bra öppna standarder för video som kan användas med HTML5 är ju mycket välkommet och behövs för att ersätta Flash. Problemet är väl att få stöd i webbläsarna för både Microsoft och Apple är ju delägare i företaget/organisationen eller vad det nu är som äger h264 formatet och pushar så klart för att h264 och h265 ska bli en standard på webben vilket inte är speciellt troligt i och med att branschen vill ha en helt öppen standard för videokomoprimering på webben. Det gör att det nog blir väldigt svårt att enas och ersätta Flash (som för övrigt använder h264) för video.

Permalänk

Om vp9 kommer att vara lika licensfritt som vp8 (dvs: det återstår att se) så kommer fortfarande inte det att sprida sig till annat än youtube. Varför ska man använda en produkt som "nästan" är gratis och man riskerar massa problem pga att Google lovar vitt och brett utan att hålla det, när man kan betala en h265-licens och slippa osäkerhet? H264 är ju också gratis att använda för "for free internet video" enligt MPEG-LA iaf.

Angående "det återstår att se": rätt många patentägare som har del av h264-kakan stämmer google just nu och det verkar som att vp8 INTE kommer att fortsätta vara licensfritt.

Permalänk

Äntligen! 4k upplösning på Youtube! Kul att tekniken går framåt! Tänk er att kolla på t.e.x. Devin Super Tramp i 4k! Dat ögongodis!

Permalänk
Skrivet av Gunmoses:

Bra öppna standarder för video som kan användas med HTML5 är ju mycket välkommet och behövs för att ersätta Flash. Problemet är väl att få stöd i webbläsarna för både Microsoft och Apple är ju delägare i företaget/organisationen eller vad det nu är som äger h264 formatet och pushar så klart för att h264 och h265 ska bli en standard på webben vilket inte är speciellt troligt i och med att branschen vill ha en helt öppen standard för videokomoprimering på webben. Det gör att det nog blir väldigt svårt att enas och ersätta Flash (som för övrigt använder h264) för video.

Största anledningen till att Flash/Silverlight inte är borta än är att många tjänster/contentägare kräver DRM-skydd på sina filmer och där har både Flash och Silverlight jättefina skydd för att man som användare inte ska kunna kopiera filmerna. "HTML5"-lösningarna som finns nu har inte samma möjligheter än och då tar det tid innan det används av "alla".

Permalänk
Inaktiv

Tyvärr litar jag inte ett dugg på att det är i närheten av samma kvalitet som riktig 4k.

Permalänk
Medlem

Japp hoppas de fungerar också så dom löser all problem som är nu t,ex stopp/pausa/sluta fungera när man kolla på ett klipp. Men ja kul med 4k upplösning och kolla på fredagspanelen då se man alla små detaljer, så ja de ser man verkligen fram emot. ;)¨

Ha d gott!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag önskar att de skulle använda det för att tillåta 60 fps videor på youtube... det skullle få filmer av spel att se mycket bättre ut för att många spel åtminstone på PC körs i 60 FPS.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Citat:

Än så länge saknas dock mjukvara för att hårdvaruaccelerera VP9, vilket även gäller H.265. Det är i praktiken ett krav för att det hela ska fungera i mobila enheter.

Vad jag läser är: "Vi uppfann ett nytt och bättre sätt att komprimera. Men vi har ännu inte uppfunnit ett program så man kan titta på det...."

Och nu ska jag gå in på Youtube och söka efter Funny Cats In Water!

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Vad jag läser är: "Vi uppfann ett nytt och bättre sätt att komprimera. Men vi har ännu inte uppfunnit ett program så man kan titta på det...."

Konstigt då?
Man får ju uppfinna hjulet innan vagnen.

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Vad jag läser är: "Vi uppfann ett nytt och bättre sätt att komprimera. Men vi har ännu inte uppfunnit ett program så man kan titta på det...."

Vad jag läser: "Vi uppfann ett nytt och bättre sätt att komprimera. Men mobila enheter har för kass hårdvara"

Kanske är ute och cyklar iofs.

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

Tyvärr litar jag inte ett dugg på att det är i närheten av samma kvalitet som riktig 4k.

Vad snackar du om? Du har ju bevisligen inte förstått vad det här handlar om. Det är bara olika tekniker för att komprimera bildströmen och ljudströmen, 4K går att uppnå i de flesta codecs men det är effektiviteten i komprimeringen som skiljer de åt.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Äntligen! 4k upplösning på Youtube! Kul att tekniken går framåt! Tänk er att kolla på t.e.x. Devin Super Tramp i 4k! Dat ögongodis!

4k har funnits i flera år på youtube

Visa signatur

Intel i7 950 oc 4,0ghz , 18gb ram, 6950 crossfire, 11tb lagring.

Permalänk
Skrivet av mothic:

4k har funnits i flera år på youtube

Vardå? Har aldrig sett ett 4K-klipp på youtube.

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Medlem

Sök på 4k så hittar du klipp. Tämligen meningslöst att titta på om man saknar 4k-monitor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SatellitPer:

Vardå? Har aldrig sett ett 4K-klipp på youtube.

Välj original under videokvalitet

Visa signatur

Här skryts det inte!

Permalänk

Youtube har inte 4K längre va ja läst, inte testat dock.

4096x3072 pixels.However, it was lowered to 2048 x 1536 as of 2012.

Från Wikipedia