Permalänk

Vattenkylningens ouppskattade fördel?

Hallå där!

På senare tid har jag foldat väldigt intensivt, dygnet runt, med både min processor och mitt grafikkort. I och med att jag vill hålla temperaturerna nere, omkring 60 °C på både CPU och GPU, resulterar detta i att jag kör mina chassifläktar på relativt hög styrka – vilket givetvis flyttar mycket luft, men även ger upphov till mycket mer damm i datorn, trots dammfilter vid varje intagsfläkt, jämfört med när datorn är i idle och man kan låta fläktarna köras på riktigt långsamma hastigheter.

När jag blåser igenom min dator, med en kompressor, måste jag därför in i jobbiga och trånga utrymmen för att bli av med dammet som enkelt sätter sig i kylflänsar hos så väl min CPU-luftkylare som mitt grafikkort. Jag kom dock att tänka på att detta måste vara mycket smidigare om man istället använder vattenkylning. Då behöver man inte in i lika trånga och jobbiga utrymmen för att bli av med dammbildningen då den endast sker hos radiatorn, som är en bit ifrån komponenten som blir nedkyld och som oftast är mer lättåtkomlig. Speciellt grafikkortet är jobbig att blåsa igenom rejält då dess kylfläns, till största del, sitter dold under dess kåpor.

Att dammbildningen sker en bit ifrån själva komponenten tycker jag verkar vara en jättebekväm grej. Är det någonting viktigt jag missar här eller bör inte detta ses som en ganska markant fördel för just vattenkylning?

Permalänk

Radiatorerna blir ju istället dammfyllda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermanlange:

Radiatorerna blir ju istället dammfyllda.

Skrivet av Subdubwise:

Då behöver man inte in i lika trånga och jobbiga utrymmen för att bli av med dammbildningen då den endast sker hos radiatorn, som är en bit ifrån komponenten som blir nedkyld och som oftast är mer lättåtkomlig. Speciellt grafikkortet är jobbig att blåsa igenom rejält då dess kylfläns, till största del, sitter dold under dess kåpor.

.

Permalänk
Entusiast

Vattenkylning är ett effektivt sätt att transportera värme från en punkt till en annan.
Att vattnet i sig skulle ge bättre kyla är ett vanligt missförstånd. Det är alltså inte sant.
Genom att dumpa värmen på annat håll så slipper man damm och värmeproblem i själva datorchassit.

Tyvärr är det många som missar poängen med vattenkylningen, och sätter radiatorn i luftintaget till chassit, varav man besegrar hela syftet med vattenkylningen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

vill du göra det riktigt enkelt kör du fläktarna i pull och sätter radden så du kommer åt sidan där dammet samlas, väldigt lätt att städa.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av hermanlange:

Radiatorerna blir ju istället dammfyllda.

Precis, det är jag fullt medveten om. Men vilken kylfläns tror du är enklast att komma åt och blåsa igenom ordentligt?

Den som är dold under kåpor och som dessutom är i princip omöjlig att rengöra grundläggande utan att plocka isär hela komponenten så att man kommer åt överallt med tryckluften?

Den som är fullt exponerad, bara man skruvar av de tillhörande fläktarna, och som snabbt och smidigt kan bli komplett fri från damm efter lite tryckluft?

Skrivet av SysGhost:

Vattenkylning är ett effektivt sätt att transportera värme från en punkt till en annan.
Att vattnet i sig skulle ge bättre kyla är ett vanligt missförstånd. Det är alltså inte sant.
Genom att dumpa värmen på annat håll så slipper man damm och värmeproblem i själva datorchassit.

Tyvärr är det många som missar poängen med vattenkylningen, och sätter radiatorn i luftintaget till chassit, varav man besegrar hela syftet med vattenkylningen.

Detta är jag medveten om. Eller vad menar du?

Min tanke var att ha en radiator i chassits tak, möjligtvis, och när man vill få bort allt damm skruvar man bara loss radiatorn från toppen av chassit, lösgör fläktarna från radiatorn, håller den så långt bort som det bara går och blåser igenom den rejält med tryckluft för att sedan montera tillbaka den. Då bör man bli i princip fullkomligt fri från damm, till skillnad från när man försöker blåsa igenom en CPU-luftkylare eller en GPU-kylare, där det är svårt att komma åt rejält och där man aldrig riktigt blir kvitt allt damm.

Skrivet av Inveramsay:

vill du göra det riktigt enkelt kör du fläktarna i pull och sätter radden så du kommer åt sidan där dammet samlas, väldigt lätt att städa.

Hur menar du? Kan du förklara ytterligare?

Permalänk

Tänk taket på ett chassi, ha tre fläktar som blåser rakt upp och ut. Sätt radden under fläktarna så kommer "allt" damm samlas på undersidan av radden där det är lätt att suga bort det.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Vattenkylning är ett effektivt sätt att transportera värme från en punkt till en annan.
Att vattnet i sig skulle ge bättre kyla är ett vanligt missförstånd. Det är alltså inte sant.
Genom att dumpa värmen på annat håll så slipper man damm och värmeproblem i själva datorchassit.

Tyvärr är det många som missar poängen med vattenkylningen, och sätter radiatorn i luftintaget till chassit, varav man besegrar hela syftet med vattenkylningen.

Det är väl sällan man har någon bättre plats att sätta radiatorn på? Jag kan då inga produktionschassin till humana priser som har ett avskärmat utrymme för radiatorer, även om det hade varit extremt bra. Fast även om man låter radiatorerna sitta vid luftintagen så kan man bygga bort dammet ganska väl genom ett övertryck. Sen så har vattenkylning bättre kylförmåga om radiatorytan är tillräcklig, det är viktigt att poängtera.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

Ha inte din dator direkt på golvet.
Ha den på en vagn eller liknande, finns billiga på Kjell o Co.
Dammsug din lägenhet en gång i veckan.
För en "extrem" städning så kan du prova o "moppa" golvet.

Med dem här råden så slipper du en dammig dator.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast
AMD Radeon RX 7900 XTX, LG 34'' UltraGear 34GN850P QHD Curved
XONAR U7
LIAN LI D600, Moddat, 2 x 420mm ALPHACOOL 60 mm radiatorer
QPAD MK-85, RAZER Basilisk mus

Permalänk
Skrivet av mattanmattan:

Ha inte din dator direkt på golvet.
Ha den på en vagn eller liknande, finns billiga på Kjell o Co.
Dammsug din lägenhet en gång i veckan.
För en "extrem" städning så kan du prova o "moppa" golvet.

Med dem här råden så slipper du en dammig dator.

Jag har redan min dator en bit upp från golvet, se bilden nedan:

Dessutom städar jag mitt rum väldigt ofta, vilket blir ungefär två gånger i veckan då mitt OCD kickar igång och vill att det ska bli kliniskt rent.

Trots dessa åtgärder blir datorn ändå dammig förvånansvärt fort när man kör på höga fläkthastigheter dygnet runt. Mycket luft i rörelse = mycket damm, så är det bara. Oavsett hur högt upp man placerar datorn, hur ofta man än städar och även om man använder fläktfilter eller inte.

Permalänk

Nu är inte jag så duktigt på vattenkylning, men blir det inte problem med luftning av systemet varje gång du plockar loss radiatorn helt?
Kanske bättre att den kan sitta kvar på slangarna, men går att vrida upp så att du kan dammsuga bort dammet som sitter?

Bara en tanke. Gillar annars idén.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem

Det hade vart fint om man kunnat ha ett chassis som har en underdel helt dedikerad till att kyla radiatorn som dessutom är avskärmad från resten av chassit. Så har man bara fläktar i den delen och inget där komponenterna sitter. Superlätt att städa då
Fast jag antar att det redan finns sådana chassin

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mocka:

Det hade vart fint om man kunnat ha ett chassis som har en underdel helt dedikerad till att kyla radiatorn som dessutom är avskärmad från resten av chassit. Så har man bara fläktar i den delen och inget där komponenterna sitter. Superlätt att städa då
Fast jag antar att det redan finns sådana chassin

Fast kostar där efter tex caselabs

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Det är som du säger, helt klart en fördel av vattenkylning: att man endast behöver rengöra radiatorerna. Tänker man efter lite extra så går det förhoppningsvis att placera dessa på ett lättstädat ställe. Själv har jag ett väldigt bra dammfilter framför mitt enda luftintag (6*120mm) som jag kan dammsuga busenkelt. Man får ju aldrig dammsuga i närheten av elektriska komponenter men på radiatorer är det lugnt.

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fast kostar där efter tex caselabs

Ah, såklart

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Denna tråd var en lagom påminnelse om att jag måste städa datorn.
Inga problem med kylare och flänsar.
Däremot nätagget är fullt med skit efter 6 års tjänst. Det ser jag inte fram emot.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.