Permalänk
Medlem

Kyla Grafikkort

Hej alla swecklockare.
Jag undrar om ni har något bra förslag på hur man kan få ner temperaturen på sitt grafik kort?
Någon kylning eller något kanske?
Idag sitter jag med ett

http://cdon.se/hemelektronik/msi_geforce_gtx_680_2gb_ddr5_2xd...

Och skulle vilja få ner det några grader då det är uppåt 80 in game.

Hittade ingen bra tråd så därför skapade jag en.
Tacksam för svar

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

kan vara damm i kylflänsen. blås rent kortet och kan få några grader svalare grafikkort.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

GTX 680 är en kombinerad grill och grafikenhet , Den går helt enkelt väldigt varm (du skulle köpt ett AMD kort) riktiga lösningar vore du inte redan gjort det att köpa tryckluft och rengöra kortet eller köpa en eftermarknadskylare som e.x denna http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168351860...

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Skrivet av Follow90:

Hej alla swecklockare.
Jag undrar om ni har något bra förslag på hur man kan få ner temperaturen på sitt grafik kort?
Någon kylning eller något kanske?
Idag sitter jag med ett

http://cdon.se/hemelektronik/msi_geforce_gtx_680_2gb_ddr5_2xd...

Och skulle vilja få ner det några grader då det är uppåt 80 in game.

Hittade ingen bra tråd så därför skapade jag en.
Tacksam för svar

Vad har du för chassi?
Om du har plats för en fläkt på botten som blåser direkt på grafikkortet så hjälper det nog att få ner tempen på kortet
Och gör som Evilword sa och blås rent den på damm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Vad har du för chassi?
Om du har plats för en fläkt på botten som blåser direkt på grafikkortet så hjälper det nog att få ner tempen på kortet
Och gör som Evilword sa och blås rent den på damm

Har detta chassit.
http://www.inet.se/produkt/5315079/corsair-graphite-600t-vit

Har beställt nu en kylare man sätter i chassit typ som tar en pci plats.
Dock är ja osäker om detta är optimalt, rädd att det kommer ljud ur den fläkten då ja inte har ngn aning om kvalite.
Ska blåsa rent med tryckluft sedan med och testa Beställt vga kylflänsar nu med om det funkar eller ej vet ja inte och om dem ens går att installera på mitt grafik kort ^^

Permalänk
Skrivet av Follow90:

Har detta chassit.
http://www.inet.se/produkt/5315079/corsair-graphite-600t-vit

Har beställt nu en kylare man sätter i chassit typ som tar en pci plats.
Dock är ja osäker om detta är optimalt, rädd att det kommer ljud ur den fläkten då ja inte har ngn aning om kvalite.
Ska blåsa rent med tryckluft sedan med och testa Beställt vga kylflänsar nu med om det funkar eller ej vet ja inte och om dem ens går att installera på mitt grafik kort ^^

Om du inte redan använder sidan med perforerade platser för fläktar kan du ju alltid göra det, en fläkt på sidan riktad mot graffekortet hjälper nog också
Negativa är dock att du förlorar den vackra synen av dina komponenter
(Om du nu använder fönstret)

Permalänk
Medlem

Köp en fläkt att ha på sidopanelen och eventuellt flera fläktar för att ha bra luftflöde i hela chassit.

Och lär dig en läxa och köp kort med bättre kylare nästa gång.

Vad köpte du för ny kylningsgrej?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Köp en fläkt att ha på sidopanelen och eventuellt flera fläktar för att ha bra luftflöde i hela chassit.

Och lär dig en läxa och köp kort med bättre kylare nästa gång.

Vad köpte du för ny kylningsgrej?

Kylningsgrejen : http://viewitem.eim.ebay.se/SYSTEM-BLOWER-CPU-CASE-PCI-SLOT-F...

Jag ser att du har gtx 680 och undrar om du kollat din temperatur på dubbla skärmar och haft igång ditt temperaturprogram på andra skärmen när du spelar? för tex tabbar ja ur sjunker temperaturen snabbt från ca 80 till ca 30 grader och fläktarna ska vara på auto och är inte i högvarv precis som man kan ställa in hur fort man vill dem ska gå. Är det kanske så ja är rädd i onödan eller är 80 grader normalt ingame?

Permalänk

har aldrig varit över 70grader oftast runt 60grader i bf3 men det är för jag har asus kylaren

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem

Jag kör med EVGA 680 referens, i ett antec p280 med OPTIMAL cabel management, 2 noctuas i front, 2 noctuas i tak, 2 noctuas på push and pull på min Seidon 120mm och jag kör 22" + stående 19" för temp monitoring över datorn ingame, mitt kort ligger på stabila 72-75 grader då med stängda paneler och en chassi inner temperatur på 22.1 grader, mitt kort är oklockat idagsläget så ja, du har nog en del damm i din kylare alternativt dåligt luftflöde, den där PCI fläkten är enligt mig rent skit, sambons lillebror proppade sin dator med alla möjliga fläktar och den låter bara illa

Tanka ner evga precision och gör din egna fläktkurva i load, kan hjälpa mot lite högre ljud

Visa signatur

NZXT S340 | Newton R2M 650w | EVGA GTX970 SC ACX 2.0 | 16gb Vengeance PRO | I5 4690K @ 4.7/1.35 | z97 Krait | Corsair H100i | Samsung Evo 128 | Corsair GT 120 | 3Tb Lagring | Func KB-460 | DT770 80 Ohm | SS Rival | Benq XL2720T |

Permalänk
Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

GTX 680 är en kombinerad grill och grafikenhet , Den går helt enkelt väldigt varm (du skulle köpt ett AMD kort) riktiga lösningar vore du inte redan gjort det att köpa tryckluft och rengöra kortet eller köpa en eftermarknadskylare som e.x denna http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168351860...

Tror inte han skulle vilja ha en hårtork i sin dator.

Permalänk
Skrivet av Follow90:

Kylningsgrejen : http://viewitem.eim.ebay.se/SYSTEM-BLOWER-CPU-CASE-PCI-SLOT-F...

Jag ser att du har gtx 680 och undrar om du kollat din temperatur på dubbla skärmar och haft igång ditt temperaturprogram på andra skärmen när du spelar? för tex tabbar ja ur sjunker temperaturen snabbt från ca 80 till ca 30 grader och fläktarna ska vara på auto och är inte i högvarv precis som man kan ställa in hur fort man vill dem ska gå. Är det kanske så ja är rädd i onödan eller är 80 grader normalt ingame?

Man behöver ju inte två skärmar. Använd t ex GPU-Z, kör igång nåt spel och kolla sen Max-värdet (alt Average) på Sensors-fliken.

Å andra sidan så ligger ett GTX 680-kort med stock-kylare runt 80 c i load (vid spel);

http://www.guru3d.com/miraserver/images/2012/msi-680-lightnin...

Hade Du dock köpt ett MSI-kort med TwinFrozr-kylaren så ser Du att tempen sjunker drastiskt...

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem

Den där lär nog göra mer skada än nytta skulle jag tro. Dels flyttar den med all säkerhet väldigt lite luft samtidigt som den låter rätt ordentligt, men framför allt kommer den bara stjäla den kalla luft som istället skulle ha åkt in i ditt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Kylningsgrejen : http://viewitem.eim.ebay.se/SYSTEM-BLOWER-CPU-CASE-PCI-SLOT-F...

Jag ser att du har gtx 680 och undrar om du kollat din temperatur på dubbla skärmar och haft igång ditt temperaturprogram på andra skärmen när du spelar? för tex tabbar ja ur sjunker temperaturen snabbt från ca 80 till ca 30 grader och fläktarna ska vara på auto och är inte i högvarv precis som man kan ställa in hur fort man vill dem ska gå. Är det kanske så ja är rädd i onödan eller är 80 grader normalt ingame?

Jag har alltid igång tempmätare till alla komponenter på ena skärmen när jag spelar.

jag har ställt in en manuell kurva för grafikkortens fläktar i msi afterburner så att de aldrig går varmt. Det kan du också göra. Jag har också massvis med chassifläktar och bättre gpu-kylare än ditt/dina kort har och har allt inställt så att det låter hyfsat mycket om datorn pushas riktigt hårt. De går sällan över 60 grader, de är överklockade också (ökad volt).

Hursomhelst så gillar jag att kör mina komponenter kallt, 80 grader är inte extremt högt med din kylare. men ladda ned msi afterburner så kan du se till att gpu-fläkten går så snabbt du vill.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Jag har alltid igång tempmätare till alla komponenter på ena skärmen när jag spelar.

jag har ställt in en manuell kurva för grafikkortens fläktar i msi afterburner så att de aldrig går varmt. Det kan du också göra. Jag har också massvis med chassifläktar och bättre gpu-kylare än ditt/dina kort har och har allt inställt så att det låter hyfsat mycket om datorn pushas riktigt hårt. De går sällan över 60 grader, de är överklockade också (ökad volt).

Hursomhelst så gillar jag att kör mina komponenter kallt, 80 grader är inte extremt högt med din kylare. men ladda ned msi afterburner så kan du se till att gpu-fläkten går så snabbt du vill.

Hej tack för tipsen!
Jag har msi afterburner och det är dens gpu temperatur jag går efter. Ställde nu in att fläkten ska gå i % samma som temperaturen dvs 40 grader går fläkten på 40% Känns som en bra kurva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Hej tack för tipsen!
Jag har msi afterburner och det är dens gpu temperatur jag går efter. Ställde nu in att fläkten ska gå i % samma som temperaturen dvs 40 grader går fläkten på 40% Känns som en bra kurva

Hur gjorde du det? Skulle gärna prova det!

Visa signatur

|CPU: Intel core i7 7700k |GPU: GTX 970|Mobo: Gigabyte z270 gaming k3 ATX|
|Case: Corsair Carbide 200R |Ram: Corssair 16gb ram|HDD: 1TB samsung HDD|PSU:EVGA SuperNOVA NEX750G 750W 80+ Gold |

Permalänk
Avstängd

Jag kan verkligen rekommendera en Accelero Mono Plus-kylare! Visst kan man alltid köpa en Xtreme iii för 600 kr och riskera att böja hela kortet, men Mono Plus räckte gott för mig och mitt 670 går nu knäpptyst upp till ca 50 grader när jag benchmarkar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izogaawd:

Hur gjorde du det? Skulle gärna prova det!

Klicka ur auto-funktionen under FAN eller vad det heter i afterburner, sen klickar du på det lilla kugghjulet till höger och där kan du sedan konfigurera en egen fläktkurva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Klicka ur auto-funktionen under FAN eller vad det heter i afterburner, sen klickar du på det lilla kugghjulet till höger och där kan du sedan konfigurera en egen fläktkurva.

Händer inget när jag trycker på kugghjulet :<

Visa signatur

|CPU: Intel core i7 7700k |GPU: GTX 970|Mobo: Gigabyte z270 gaming k3 ATX|
|Case: Corsair Carbide 200R |Ram: Corssair 16gb ram|HDD: 1TB samsung HDD|PSU:EVGA SuperNOVA NEX750G 750W 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Hej tack för tipsen!
Jag har msi afterburner och det är dens gpu temperatur jag går efter. Ställde nu in att fläkten ska gå i % samma som temperaturen dvs 40 grader går fläkten på 40% Känns som en bra kurva

Du har inte lust att ta en printscreen på din fläkt kurva? vore oerhört tacksam!

Visa signatur

|CPU: Intel core i7 7700k |GPU: GTX 970|Mobo: Gigabyte z270 gaming k3 ATX|
|Case: Corsair Carbide 200R |Ram: Corssair 16gb ram|HDD: 1TB samsung HDD|PSU:EVGA SuperNOVA NEX750G 750W 80+ Gold |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izogaawd:

Händer inget när jag trycker på kugghjulet :<

Blev en liten tankevurpa - du går först in i settings och gör en fläktkurva där, och efter det kan du klicka på kugghjulet för at aktivera din egen fläktkurva!

Permalänk
Avstängd

Klistra fast en 120mm fläkt på kortet gjorde jag på mitt gamla GTX480...tempen minskade med 10c.

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

GTX 680 är en kombinerad grill och grafikenhet , Den går helt enkelt väldigt varm (du skulle köpt ett AMD kort) riktiga lösningar vore du inte redan gjort det att köpa tryckluft och rengöra kortet eller köpa en eftermarknadskylare som e.x denna http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168351860...

Du skojar?
AMD blir varmare än Nvidia då AMD använder mer spänning.
http://www.sweclockers.com/recension/15858-nvidia-geforce-gtx... Här finns även en länk om att AMD är några grader varmare, även i IDLE..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Hej alla swecklockare.
Jag undrar om ni har något bra förslag på hur man kan få ner temperaturen på sitt grafik kort?
Någon kylning eller något kanske?
Idag sitter jag med ett

http://cdon.se/hemelektronik/msi_geforce_gtx_680_2gb_ddr5_2xd...

Och skulle vilja få ner det några grader då det är uppåt 80 in game.

Hittade ingen bra tråd så därför skapade jag en.
Tacksam för svar

Kortet är normalt varmt.
Mitt 670 FTW (670 i 680 referens) klockar sig själv till 1215 MHz (jag klockar inte) och den kör på runt 80 grader, visst det låter en del men tempsen är normala. Vet att 80 grader känns lite för varmt men det är lugnt.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obolla:

Kortet är normalt varmt.
Mitt 670 FTW (670 i 680 referens) klockar sig själv till 1215 MHz (jag klockar inte) och den kör på runt 80 grader, visst det låter en del men tempsen är normala. Vet att 80 grader känns lite för varmt men det är lugnt.

OKej dessa temperaturer kom med när ja klockade, men nu har ja ändrat min fläktkraftskurva så den går igång lika mkt som temperaturen tex 60grader = 60% utav maximal fart på fläkten. Nu ligger jag på ca 60 grader istället med en fläkt som går igång lite mera istället bara Såg in i chassit med och det kan behöva dammas av lite som sagt med, så jag ska damma av allt med tryckluft och sen sätta in min nya pci fläkt när den kommer under grafikkortet så den suger åt sig värmen och blåser ut den i rummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Du skojar?
AMD blir varmare än Nvidia då AMD använder mer spänning.
http://www.sweclockers.com/recension/15858-nvidia-geforce-gtx... Här finns även en länk om att AMD är några grader varmare, även i IDLE..

Jag visste redan detta själv, därför ja väljer nvidia men ville inte poängtera emot snubben som man misstänker har AMD, och vill tycka då dem är bäst på alla fronter utan fakta ^^ dock fick ja svar nu att 80 grader är inte farligt varmt heller så det är nog lugnt