HDD blev seg och CrystalDiskInfo varnar.

Permalänk

HDD blev seg och CrystalDiskInfo varnar.

Hej, jag har en Seagate Barracuda 1TB som jag köpte ihop med mina övriga komponenter i Juli 2012 (10 månader sedan).

Igår när jag skulle starta datorn så saknades HDD'n som ett boot-alternativ, och när jag hade löst det så kunde jag köra datorn utan problem (kanske en aning seg redan då).
Mer info om det: http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1210111...

Idag när jag kom hem så startade jag datorn, Windows startade segt, men jag tänkte inte mera på det, sedan började jag spela ett spel med en kompis, och i ett spel som jag alltd "maxat" med 60 fps fick jag helt plötsligt "lag-spikes" och sedan avbröts skype-samtalet.
När samtalet efter 3-5 sekunder var online igen så tog det inte lång tid innan spelet crashade.

Jag började inse att något var fel med HDD'n så jag laddade ner ett program som heter CrystalDiskInfo som visade sig varna för fel på disken.

Så frågan är nu, är det så att hårddisken är trasig och att det är ett fall för den kära garantitiden , eller är det någon annan som har någon teori kring vad som händer?

Är det någon som kan bekräfta eller dementera att CrystalDiskInfo är ett pålitligt program?

Tack i förhand

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV X ATX Tempered Glass CPU: Intel Core i7 4770K @4,5 Ghz Kylare: Custom watercooled GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB PSU: Corsair AX 860i Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-OC RAM: Corsair Dominator Platinum 4x8 GB DDR4 HDD: Samsung 860 Pro 1TB
Skärm: Samsung U24E590D 24" 4K

Permalänk

Här kommer en bild...

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV X ATX Tempered Glass CPU: Intel Core i7 4770K @4,5 Ghz Kylare: Custom watercooled GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB PSU: Corsair AX 860i Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-OC RAM: Corsair Dominator Platinum 4x8 GB DDR4 HDD: Samsung 860 Pro 1TB
Skärm: Samsung U24E590D 24" 4K

Permalänk
Medlem

Ser ut som om du har fel på några sektorer på disken? Kör en checkdisk och se om det går att reparera sektorerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Hedersmedlem

Den har läst av SMART info till dig. Jag tycker att du ska kontakta Seagate och fråga om disken är frisk. Säger de nej kontaktar du företaget du köpte den av och får den bytt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Zero Cool:

Ser ut som om du har fel på några sektorer på disken? Kör en checkdisk och se om det går att reparera sektorerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, jag hade ju i för sig kunnat testa/ kolla mera nogrannt, men problemet är att datorn helt plötsligt är lika seg som en.. ja, jag vet inte riktigt vad man ska jämföra med. Det tog typ 10 minuter att öppna Sweclockers startsida, så nu sitter jag med skoldatorn, en jävla macbook BTW.

Det enda jag orkade med, och datorn också för all del , var att starta programmet och kopiera bilden ovan..

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV X ATX Tempered Glass CPU: Intel Core i7 4770K @4,5 Ghz Kylare: Custom watercooled GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB PSU: Corsair AX 860i Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-OC RAM: Corsair Dominator Platinum 4x8 GB DDR4 HDD: Samsung 860 Pro 1TB
Skärm: Samsung U24E590D 24" 4K

Permalänk
Skrivet av ModernDwarfhair:

Jo, jag hade ju i för sig kunnat testa/ kolla mera nogrannt, men problemet är att datorn helt plötsligt är lika seg som en.. ja, jag vet inte riktigt vad man ska jämföra med. Det tog typ 10 minuter att öppna Sweclockers startsida, så nu sitter jag med skoldatorn, en jävla macbook BTW.

Det enda jag orkade med, och datorn också för all del , var att starta programmet och kopiera bilden ovan..

Förresten, hur gör man en checkdisk?
Finns det i Windows eller måste jag hålla på och ladda ner osv..?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV X ATX Tempered Glass CPU: Intel Core i7 4770K @4,5 Ghz Kylare: Custom watercooled GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB PSU: Corsair AX 860i Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-OC RAM: Corsair Dominator Platinum 4x8 GB DDR4 HDD: Samsung 860 Pro 1TB
Skärm: Samsung U24E590D 24" 4K

Permalänk
Skrivet av giplet:

Den har läst av SMART info till dig. Jag tycker att du ska kontakta Seagate och fråga om disken är frisk. Säger de nej kontaktar du företaget du köpte den av och får den bytt.

Seagate verkar bara ha support på engelska, så då måste jag kanske ställa om programmet för engelska så att de förstår bilden. :/

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV X ATX Tempered Glass CPU: Intel Core i7 4770K @4,5 Ghz Kylare: Custom watercooled GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB PSU: Corsair AX 860i Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-OC RAM: Corsair Dominator Platinum 4x8 GB DDR4 HDD: Samsung 860 Pro 1TB
Skärm: Samsung U24E590D 24" 4K

Permalänk
Medlem

de visar ju fortfarande reallocated sectors och infon de behöver på engelska

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid ladda ner SeaTools från seagate.com och testa disken med det så får du svar direkt på om du bör lämna in den eller inte, fast av de S.M.A.R.T värdena du postat att döma skulle jag nog lämnat in den snarast.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet så gör en backup på disken snarast! Skickar du in den får du nog en ny tillbaka, och rasar den så rasar den...

Permalänk
Medlem

Jag köpte två 2 TB Seagate i slutet av förra året, på en av dem så försvann vissa sektorer konstant från MFT så att jag inte kunde nå en del filer. Vid chkdsk med repair så gick det att få fram dem, fortsatte så ett tag för jag var ganska upptagen med annat då, men innan jag hann ta tag och fixa felet så gick det inte att återställa sektorerna längre så jag förlorade en del oviktiga filer.

Jag löste det genom att först formatera från NTFS till annat filfystem (t.ex. FAT32) och sedan tillbaka till NTFS för att rensa filsystemet och eventuella konstigheter i MFT. Skrev sedan skräpdata över hela disken flera gånger enligt algoritmen i ett program för att ta bort data permanent från hårddiskar av säkerhetsskäl. Disken fungerar perfekt idag, nästan fylld till bredden med data. Ser ut att vara något liknande problem för dig då övriga disken verkar frisk.

http://www.harddriveeraser.org/download.php

Tänk på att du måste flytta din data till någon annan hårddisk så länge, allt kommer försvinna permanent annars. Inte säkert att det hjälper, men worth a shot.

Permalänk
Skrivet av Dallebull:

Har du möjlighet så gör en backup på disken snarast! Skickar du in den får du nog en ny tillbaka, och rasar den så rasar den...

Hur gör jag enklast en backup? Jag har ju bara en hårddisk och den är väldigt seg nu, så hur gör jag det enklast?
Vad menade du med "rasar den så rasar den.." Menar du den nya?

Skrivet av JockeII:

Jag köpte två 2 TB Seagate i slutet av förra året, på en av dem så försvann vissa sektorer konstant från MFT så att jag inte kunde nå en del filer. Vid chkdsk med repair så gick det att få fram dem, fortsatte så ett tag för jag var ganska upptagen med annat då, men innan jag hann ta tag och fixa felet så gick det inte att återställa sektorerna längre så jag förlorade en del oviktiga filer.

Jag löste det genom att först formatera från NTFS till annat filfystem (t.ex. FAT32) och sedan tillbaka till NTFS för att rensa filsystemet och eventuella konstigheter i MFT. Skrev sedan skräpdata över hela disken flera gånger enligt algoritmen i ett program för att ta bort data permanent från hårddiskar av säkerhetsskäl. Disken fungerar perfekt idag, nästan fylld till bredden med data. Ser ut att vara något liknande problem för dig då övriga disken verkar frisk.

http://www.harddriveeraser.org/download.php

Tänk på att du måste flytta din data till någon annan hårddisk så länge, allt kommer försvinna permanent annars. Inte säkert att det hjälper, men worth a shot.

Jag har bara en NAS HDD på 1TB, det är allt att backa upp till, men det verkar ändå vara för mycket arbete med allt det där, datorn är i nuvarande skick på gränsen till oanvändbar. Jag är förvånad över hur fort det gick, jag kunde starta program tidigare under eftermiddagen, sedan så gick den ner sig riktigt snabbt... :/

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV X ATX Tempered Glass CPU: Intel Core i7 4770K @4,5 Ghz Kylare: Custom watercooled GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB PSU: Corsair AX 860i Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-OC RAM: Corsair Dominator Platinum 4x8 GB DDR4 HDD: Samsung 860 Pro 1TB
Skärm: Samsung U24E590D 24" 4K

Permalänk
Medlem

Kopiera över de viktigaste filerna till din NAS, typ. Om du inte redan har backup på det på NAS:en (foton/musik/skolarbete? osv.)
Ja, rasar den så rasar den o då får man inte tillbaka filerna om man inte skickar in den på nån data recovery firma o det kostar väll några tusen... Har själv tappat 5+ års foton/minnen pga att kretskortet på min wd5000aajs gick sönder, får skylla mig själv som inte gjorde backup men det svider vill jag lova, disken är kvar och hittar jag en likadan hdd köper jag den dirr! Lite worst case scenario kanske men då jag varit med om det önskar jag det inte till min värsta fiende.

Permalänk
Skrivet av Dallebull:

Kopiera över de viktigaste filerna till din NAS, typ. Om du inte redan har backup på det på NAS:en (foton/musik/skolarbete? osv.)
Ja, rasar den så rasar den o då får man inte tillbaka filerna om man inte skickar in den på nån data recovery firma o det kostar väll några tusen... Har själv tappat 5+ års foton/minnen pga att kretskortet på min wd5000aajs gick sönder, får skylla mig själv som inte gjorde backup men det svider vill jag lova, disken är kvar och hittar jag en likadan hdd köper jag den dirr! Lite worst case scenario kanske men då jag varit med om det önskar jag det inte till min värsta fiende.

Tråkigt att höra, själv råkade jag formatera bort lite bilder på farsans dator. :S
Men vi är inga storfotografer, men tråkigt ändå.

Jag funderar på att flytta över "biblioteket", om jag hinner...
Alla program är ju inte viktiga...

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV X ATX Tempered Glass CPU: Intel Core i7 4770K @4,5 Ghz Kylare: Custom watercooled GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB PSU: Corsair AX 860i Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-OC RAM: Corsair Dominator Platinum 4x8 GB DDR4 HDD: Samsung 860 Pro 1TB
Skärm: Samsung U24E590D 24" 4K

Permalänk
Skrivet av Dallebull:

Kopiera över de viktigaste filerna till din NAS, typ. Om du inte redan har backup på det på NAS:en (foton/musik/skolarbete? osv.)
Ja, rasar den så rasar den o då får man inte tillbaka filerna om man inte skickar in den på nån data recovery firma o det kostar väll några tusen... Har själv tappat 5+ års foton/minnen pga att kretskortet på min wd5000aajs gick sönder, får skylla mig själv som inte gjorde backup men det svider vill jag lova, disken är kvar och hittar jag en likadan hdd köper jag den dirr! Lite worst case scenario kanske men då jag varit med om det önskar jag det inte till min värsta fiende.

Jag tror inte det där med att byta kretskort på din pajade hårddisk kommer funka jag hade 2 identiska hårddiskar och ena fick click of death.. Jag prövade med den friska hårddiskens kretskort och det funkade inte.. sen prövade jag klick och death kretskortet på den friska hårddisken och det funkade inte heller... Jag läste någonstans att det inte längre går att göra så på lite nyare hårddiskar trotts att detta var en Ide hårddisk från ca 2004

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Jag tror inte det där med att byta kretskort på din pajade hårddisk kommer funka jag hade 2 identiska hårddiskar och ena fick click of death.. Jag prövade med den friska hårddiskens kretskort och det funkade inte.. sen prövade jag klick och death kretskortet på den friska hårddisken och det funkade inte heller... Jag läste någonstans att det inte längre går att göra så på lite nyare hårddiskar trotts att detta var en Ide hårddisk från ca 2004

Kolla upp version av kretskortet och/eller firmware på diskarna.

Det var skillnaden för mig på 2 av 3 diskar som jag (och bios) först trodde var identiska. De 2 som var samma version gick bra men inte den 3:e som köptes några månader tidigare och hade en tidigare version som tyvärr var den som var trasig.

Bruka INTE räcka att det är samma märke, modell.

Permalänk
Medlem

Det finns nyare Firmware till din disk ladda ner detta och kör http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/004206en
http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/223651en
Uppdatera firmware på din disk och ladda sedan ner SeaTools for windows och kör en disk check
http://www.seagate.com/support/downloads/item/seatools-win-ma...
Segates firmwares brukar vara just för att förhindra/fixa kritiska fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ModernDwarfhair:

Reallocated sectors count har jag även på min 2TB hdd.
Alltså vafasen betyder det?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Reallocated sectors count har jag även på min 2TB hdd.
Alltså vafasen betyder det?

http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

Count of reallocated sectors. When the hard drive finds a read/write/verification error, it marks that sector as "reallocated" and transfers data to a special reserved area (spare area). This process is also known as remapping, and reallocated sectors are called "remaps". The raw value normally represents a count of the bad sectors that have been found and remapped. Thus, the higher the attribute value, the more sectors the drive has had to reallocate. This allows a drive with bad sectors to continue operation; however, a drive which has had any reallocations at all is significantly more likely to fail in the near future.[3] While primarily used as a metric of the life expectancy of the drive, this number also affects performance. As the count of reallocated sectors increases, the read/write speed tends to become worse because the drive head is forced to seek to the reserved area whenever a remap is accessed. If sequential access speed is critical, the remapped sectors can be manually marked as bad blocks in the file system in order to prevent their use.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Det finns nyare Firmware till din disk ladda ner detta och kör http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/004206en
http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/223651en
Uppdatera firmware på din disk och ladda sedan ner SeaTools for windows och kör en disk check
http://www.seagate.com/support/downloads/item/seatools-win-ma...
Segates firmwares brukar vara just för att förhindra/fixa kritiska fel

Backup först helst.

Diskar man misstänker har en tendens att gå sönder ännu mer mitt i tester eller nått tidskrävande. Hände mig 2 gånger med 2 Seagate diskar som jag som tur var hade fixat backup. Alldeles för ofta ville folk först göra nåt disk test eller nåt och nu satt där desperat utan backup.

Permalänk

Varför väcker ni en ett år gammal tråd? Sannolikheten att TS har kvar disken är minimal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

Count of reallocated sectors. When the hard drive finds a read/write/verification error, it marks that sector as "reallocated" and transfers data to a special reserved area (spare area). This process is also known as remapping, and reallocated sectors are called "remaps". The raw value normally represents a count of the bad sectors that have been found and remapped. Thus, the higher the attribute value, the more sectors the drive has had to reallocate. This allows a drive with bad sectors to continue operation; however, a drive which has had any reallocations at all is significantly more likely to fail in the near future.[3] While primarily used as a metric of the life expectancy of the drive, this number also affects performance. As the count of reallocated sectors increases, the read/write speed tends to become worse because the drive head is forced to seek to the reserved area whenever a remap is accessed. If sequential access speed is critical, the remapped sectors can be manually marked as bad blocks in the file system in order to prevent their use.

Satan jag har smällviktiga bilder och filer på den HDD´n.
värdet visar 97 för min del och har stått så i 3,5 år.
Bör jag byta ut den?
Har verkligen pressad ekonomi nu så ett nödbyte är ju inget jag skulle göra för att det är kul.
Skulle ett alternativ vara att ta back-up på disken? för då är just den 2TB som har RSC den enda jag kan göra back-up på.
Funderar just på om en sådan back-up skulle fixa så att kopian av allt läggs på ett för hårddisken säkrare ställe.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Varför väcker ni en ett år gammal tråd? Sannolikheten att TS har kvar disken är minimal...

Ja, Det kan man fråga sig! Jag borde iallafall ha lagt på locket på tråden genom att förklara hur det hela slutade, så det tänker jag göra nu, fyra år senare!

Jag kopierade bilder och dokument osv med hårddiskens sista andetag. När jag stängde av datorn sista gången tog det ungefär en halvtimme. Därefter kontaktade jag återförsäljaren inom garantiperioden och fick en ny ersättare som fungerar fint än idag!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV X ATX Tempered Glass CPU: Intel Core i7 4770K @4,5 Ghz Kylare: Custom watercooled GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB PSU: Corsair AX 860i Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-OC RAM: Corsair Dominator Platinum 4x8 GB DDR4 HDD: Samsung 860 Pro 1TB
Skärm: Samsung U24E590D 24" 4K