Värt att investera i ett sata 6gb kontrollerkort?

Permalänk
Medlem

Värt att investera i ett sata 6gb kontrollerkort?

Jag har ett äldre moderkort och därmed bara sata 3gb portar dock så har jag te.x en ssd som stödjer 6gb. Skulle det vara värt att köpa ett kontrollerkort för att få interna sata 3 portar?

Permalänk
Medlem

Utan att veta direkt vad du har för behov och SSD så skulle jag säga nej. Iaf inte i mitt fall. Varför? Jo för att 3Gbit SATA portar kan skyffla ca 300MB data/s. Och gångerna då man kommer över det gissar jag är endast när man kopierar väldigt stora filer, förutsatt att du har en SSD som kan komma upp i 5-600 MB/s. Min egna Intel 320 SSD gör inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Utan att veta direkt vad du har för behov och SSD så skulle jag säga nej. Iaf inte i mitt fall. Varför? Jo för att 3Gbit SATA portar kan skyffla ca 300MB data/s. Och gångerna då man kommer över det gissar jag är endast när man kopierar väldigt stora filer, förutsatt att du har en SSD som kan komma upp i 5-600 MB/s. Min egna Intel 320 SSD gör inte det.

Kan vara bra att veta, jag har en intel 510 120 gb. Jag tycker att mitt windows 8 är segt. Startar snabbt men sen när den ska "ladda" desktopen tar det lite väl lång tid

Permalänk
Medlem

Här får du lite kött på näsan: http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-upgrade-sata-3gbps,34...
En jämförelse över prestandan om man kör 3/6GB sata.

Edit: Citat från slutsatsen:
"Our real-world metrics demonstrate that those theoretical differences aren't always practical, though. In most cases, a SATA 3Gb/s-attached Samsung 840 Pro is almost as fast as the same drive connected to a 6 Gb/s link."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Kan vara bra att veta, jag har en intel 510 120 gb. Jag tycker att mitt windows 8 är segt. Startar snabbt men sen när den ska "ladda" desktopen tar det lite väl lång tid

Vet du om du har AHCI påslaget i BIOS? Och om det var påslaget när du instalelrade windows? Det är en klassisk miss som väldigt många råkar ut för när dom skaffar SSD. Det påverkar hastigheten.
Här finns lite mer info:
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1209826-hjalp-med-...

Hastigheten på SSDs ska även sjunka när dom blir fulla. Har dock ingen aning om hur stor skillnaden är där.

Permalänk

beror nog snarare på att du har många dokument som ska ha en preview på skrivbordet eller nätverksdiskar som ska anslutas. Sata 6Gbps eller 3Gbps gör nog ingen märkbar skillnad på de filstorlekar som normalt ska öppnas innan skrivbordet "är igång".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Kan vara bra att veta, jag har en intel 510 120 gb. Jag tycker att mitt windows 8 är segt. Startar snabbt men sen när den ska "ladda" desktopen tar det lite väl lång tid

Tror inte SATA 3.0 6 Gbps kommer göra så mycket för din user experience. Är din dator slö beror det antagligen på något annat. Jag har gått från c:a 400-510 MBps seq read till c:a 270 BMps med mina SSD och kan inte påstå att det blivit slöare - och detta på ett X58 chipset med ICH10R styrkrets.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem

Glöm inte att kika upp om kortet stödjer diskar över 2 TB. Vissa äldre SerialATA-300-kontrollerkort stödjer ej större diskar och inga nya BIOS finns att tillgå. Har ett Intel SASUC8I som lider av detta problem vilket är lite tråkigt när man lägger ner pengar på ett kontrollerkort.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ är att skaffa en PCI-E SSD.. nu är dom oftast något dyrare.. men PCI-E borde inte begränsa disken

T.ex Asus Raidr
http://www.sweclockers.com/nyhet/16886-asus-raidr-pci-express...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Alpha77:

Ett annat alternativ är att skaffa en PCI-E SSD.. nu är dom oftast något dyrare.. men PCI-E borde inte begränsa disken

T.ex Asus Raidr
http://www.sweclockers.com/nyhet/16886-asus-raidr-pci-express...

han får segare upstart med en sån disk.
Jag har PCI diskar hemma
Det problmet ligger i är antingen dålig windows / ominstallera eller ditt moderkort / UEFI eller BIOS tar väldigt lång tid i POST.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Snälla! 6Gbit/s är INTE 6GB/s. Det är två helt olika enheter som 5kr och 5kg.

6Gbit/s = 6x125MB/s

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Snälla! 6Gbit/s är INTE 6GB/s. Det är två helt olika enheter som 5kr och 5kg.

6Gbit/s = 6x125MB/s

Ska du göra en jämförelse mellan Gbit/s och MB/s så gör den rätt. SATA använder 8/10 kodning, vilket innebär att 8 av 10 bitar innehåller nyttig info. 6Gbit/s SATA kan alltså överföra 600MB/s.

Jag tycker inte heller att det är värt det att skaffa ett separat kontrollerkort för att uppgradera från SATA2 till SATA3. Även om diskarna är märkta med högre hastigheter så är det inte ofta man maxar dem i verkliga livet, vilket innebär att skillnaden är väldigt liten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!