Värt att investera i ett sata 6gb kontrollerkort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Värt att investera i ett sata 6gb kontrollerkort?

Jag har ett äldre moderkort och därmed bara sata 3gb portar dock så har jag te.x en ssd som stödjer 6gb. Skulle det vara värt att köpa ett kontrollerkort för att få interna sata 3 portar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Okt 2004

Utan att veta direkt vad du har för behov och SSD så skulle jag säga nej. Iaf inte i mitt fall. Varför? Jo för att 3Gbit SATA portar kan skyffla ca 300MB data/s. Och gångerna då man kommer över det gissar jag är endast när man kopierar väldigt stora filer, förutsatt att du har en SSD som kan komma upp i 5-600 MB/s. Min egna Intel 320 SSD gör inte det.

AMD 965, ASUS GTX680, Gigabyte 790XTA-UD4, 8Gb, Intel 320 120Gb, 2 * Samsung EcoGreen F4 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av FANTEN:

Utan att veta direkt vad du har för behov och SSD så skulle jag säga nej. Iaf inte i mitt fall. Varför? Jo för att 3Gbit SATA portar kan skyffla ca 300MB data/s. Och gångerna då man kommer över det gissar jag är endast när man kopierar väldigt stora filer, förutsatt att du har en SSD som kan komma upp i 5-600 MB/s. Min egna Intel 320 SSD gör inte det.

Kan vara bra att veta, jag har en intel 510 120 gb. Jag tycker att mitt windows 8 är segt. Startar snabbt men sen när den ska "ladda" desktopen tar det lite väl lång tid

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jul 2001

Här får du lite kött på näsan: http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-upgrade-sata-3gbps,34...
En jämförelse över prestandan om man kör 3/6GB sata.

Edit: Citat från slutsatsen:
"Our real-world metrics demonstrate that those theoretical differences aren't always practical, though. In most cases, a SATA 3Gb/s-attached Samsung 840 Pro is almost as fast as the same drive connected to a 6 Gb/s link."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Karazhan:

Kan vara bra att veta, jag har en intel 510 120 gb. Jag tycker att mitt windows 8 är segt. Startar snabbt men sen när den ska "ladda" desktopen tar det lite väl lång tid

Vet du om du har AHCI påslaget i BIOS? Och om det var påslaget när du instalelrade windows? Det är en klassisk miss som väldigt många råkar ut för när dom skaffar SSD. Det påverkar hastigheten.
Här finns lite mer info:
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1209826-hjalp-med-...

Hastigheten på SSDs ska även sjunka när dom blir fulla. Har dock ingen aning om hur stor skillnaden är där.

AMD 965, ASUS GTX680, Gigabyte 790XTA-UD4, 8Gb, Intel 320 120Gb, 2 * Samsung EcoGreen F4 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

beror nog snarare på att du har många dokument som ska ha en preview på skrivbordet eller nätverksdiskar som ska anslutas. Sata 6Gbps eller 3Gbps gör nog ingen märkbar skillnad på de filstorlekar som normalt ska öppnas innan skrivbordet "är igång".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Karazhan:

Tror inte SATA 3.0 6 Gbps kommer göra så mycket för din user experience. Är din dator slö beror det antagligen på något annat. Jag har gått från c:a 400-510 MBps seq read till c:a 270 BMps med mina SSD och kan inte påstå att det blivit slöare - och detta på ett X58 chipset med ICH10R styrkrets.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
QuakeNet
Registrerad
Jul 2001

Glöm inte att kika upp om kortet stödjer diskar över 2 TB. Vissa äldre SerialATA-300-kontrollerkort stödjer ej större diskar och inga nya BIOS finns att tillgå. Har ett Intel SASUC8I som lider av detta problem vilket är lite tråkigt när man lägger ner pengar på ett kontrollerkort.

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today :: Nytt serverrum
WS: Asus P9X79 :: Core i7 3820 :: 32 GB RAM :: Samsung 830 256 GB :: 2x Intel 910 400 GB PCIE :: PNY Geforce GTX 970 XLR8 :: Gigabyte Odin GT 800W :: 2x Samsung Syncmaster S27A950D
NAS: SuperMicro X10-SLM-F :: Core i3 4130T :: 24 GB Kingston ECC :: Ri-Vier RVS2-06A 12Bay 2U :: IBM M1015 (IT) :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+ ::

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Ett annat alternativ är att skaffa en PCI-E SSD.. nu är dom oftast något dyrare.. men PCI-E borde inte begränsa disken

T.ex Asus Raidr
http://www.sweclockers.com/nyhet/16886-asus-raidr-pci-express...

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Alpha77:

Ett annat alternativ är att skaffa en PCI-E SSD.. nu är dom oftast något dyrare.. men PCI-E borde inte begränsa disken

T.ex Asus Raidr
http://www.sweclockers.com/nyhet/16886-asus-raidr-pci-express...

han får segare upstart med en sån disk.
Jag har PCI diskar hemma
Det problmet ligger i är antingen dålig windows / ominstallera eller ditt moderkort / UEFI eller BIOS tar väldigt lång tid i POST.

CASE Hex Gear R80 CPU GPUs GTX 1080 RAM PSU EVGA T2 1600W SSD Headphones DT990 250Ω + Bowers & Wilkins P7 + Sennheiser RS220 + Sennheiser Momentum Wireless 2.0 + Sennheiser PC 363D Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Motherboard

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2011

Snälla! 6Gbit/s är INTE 6GB/s. Det är två helt olika enheter som 5kr och 5kg.

6Gbit/s = 6x125MB/s

Intel core i7 6700K, MSI Radeon R9 390X GAMING 8G, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 8GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design core 500, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Snälla! 6Gbit/s är INTE 6GB/s. Det är två helt olika enheter som 5kr och 5kg.

6Gbit/s = 6x125MB/s

Ska du göra en jämförelse mellan Gbit/s och MB/s så gör den rätt. SATA använder 8/10 kodning, vilket innebär att 8 av 10 bitar innehåller nyttig info. 6Gbit/s SATA kan alltså överföra 600MB/s.

Jag tycker inte heller att det är värt det att skaffa ett separat kontrollerkort för att uppgradera från SATA2 till SATA3. Även om diskarna är märkta med högre hastigheter så är det inte ofta man maxar dem i verkliga livet, vilket innebär att skillnaden är väldigt liten.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!