Sharp börjar tillverka tre nya högupplösta IGZO-skärmar i juni

Permalänk
Melding Plague

Sharp börjar tillverka tre nya högupplösta IGZO-skärmar i juni

Högre upplösning är på väg till bärbara datorer. I juni inleder Sharp massproduktionen av IGZO-paneler ända upp till 3 200 x 1 800 pixlar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men va fasiken det där är ju laptop paneler. Arrgghh när kommer desktop skärmarna högupplösta (läs när börjar de massproduceras).

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Men... jag vill ju ha 4k skärm på ~27"... :'(

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Men va fasiken det där är ju laptop paneler. Arrgghh när kommer desktop skärmarna högupplösta (läs när börjar de massproduceras).

När tekniken blir billigare så att majoriteten (förutom företag) har råd med både skärmar och tillräckligt presterande grafikkort.

Vill ärligt att dom ska först komma fram med några schysstare 120hz skärmar, så trött på TN.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Jaaaaa! Nu kanske det blir bättring!

Permalänk
Medlem

Säger som många andra, när är det dags för desktop-sidan att få högupplösta paneler på 22-27 tum för en relativt normal peng? Kan de bygga IGZO-paneler på 14" för några hundra dollar så borde väl betydligt större skärmar bara vara tekniskt enklare att framställa?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Rekordmedlem

Helt rätt, äntligen en 16:9 skärm som inte ger sämre höjdupplösning utan istället ökar till 1800 linjer istället för att minska upplösningen, det här kan bli intressant om de ger bra bild i övrigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Väck mig när det kommer till skärmar för stationära datorer i 22"+ med 120 Hz för en rimlig peng.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Väck mig när det kommer till skärmar för stationära datorer i 22"+ med 120MHz för en rimlig peng.

120 MHz?

Visa signatur

Dator: chassi: Fractal Design define r3 CPU: i5 760 @2.8ghz GPU: XFX 6950 2gbNätagg: Corsair cx500 Ram: Corsair 4gb 1600mhz Tillbehör: Skärm: Samsung s24a850dw Mus: Steelseries Rival Tangentbord: CM Storm Quickfire Rapid Red Musmatta: Steelseries qck+ Högtalare: JBL SpyroHörlurar: Sony MDR-XB700 Mic: Logitech desktop microphone

Permalänk
Inaktiv

För helvete. Kan de inte börjar med att göra skärmar för folk som jobbar med datorer? Jag vet att hipsters och ungar gillar serier så 16:9 är perfekt men resten av oss behöver lite mer utrymme på höjden.

För att inte tala om att det skulle vara skönt med högre upplösning för desktop skärmar. Varför ska vi lida med gigantiska pixlar (för att inte tala om de som köpt 27" 1080p där pixlar är närmast lego klossar i storlek).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklo:

xD Hade gärna sett det och vad för monster dator som skulle driva det!

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklo:

Retroversionen med en Pentium 120MHz special edition

OnT: Desktopskärmar nu tack. Laptopskärmar har fått lite väl mycket uppmärksamhet det senaste.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Laptop hit, laptop dit! Inget tecken på att skärmar med högre upplösning kommer till 24-tummare... Suck..! Jag blir så less på detta.Måste försöka tänka på annat tills det kommer högre upplösning till 24-tummare helt enkelt.

Detta är ju i alla fall riktigt coolt men jag betalar inte mer än 7000kr för en laptop och dessa skärmar lär ju knappast komma in i laptops i den prisklassen.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklo:

Skrev så klart fel, skulle vara ganska nice med det annars. ^^

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Jag som många andra vill byta ut min stationära skärm.
Gärna fortfarande 24" som jag sitter på idag men med 4K upplösning.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jokklo:

Mm, 60 MHz flyter inte.

Skämt åsido, jag tycker inte 60 Hz räcker. 120 Hz borde vara lägsta standard för ALLA spelskärmar.

Och att mobiler och surfplattor ska ha bättre skärmar än stationära datorer är skrattretande. Men som allt annat beror det på att Svensson nöjer sig med den gamla tekniken, för 1080p är ju "FULL HÅ DE!", alltså så bra det kan bli.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Kan det inte komma en skärm för stationärt bruk i upplösningen 3200x1800 på låt säga 22" och 160Hz som kan ersätta min CRT

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Äntligen, också 27-tum, 4K som inte kostar som en ny bil, ja tack.

Skrivet av jokklo:

Han kanske ska använda det till ett oscilloskop.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är en bild på desktop skärmar men artikeln handlar om laptop paneler.
Sharp tillverkar ju också dekstop skärmar - står den utvecklingen helt still hos dem?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Och att mobiler och surfplattor ska ha bättre skärmar än stationära datorer är skrattretande. Men som allt annat beror det på att Svensson nöjer sig med den gamla tekniken, för 1080p är ju "FULL HÅ DE!", alltså så bra det kan bli.

Jag tror det ligger väldigt mycket mer bakom det än svenska konsumenter, som att t. ex. utveckla en hållbar teknik som inte kostar skjortan. Långsam utveckling på stationära sidan behöver nödvändigtvis inte vara pga brist på konsumenter, det kan även finnas tekniska hinder som behöver överkommas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Äntligen, också 27-tum, 4K som inte kostar som en ny bil, ja tack.

Han kanske ska använda det till ett oscilloskop.

120 behövs för 3d?

Permalänk
Medlem
Skrivet av soccom83:

120 behövs för 3d?

Det är LITE skillnad på 120 MHz och 120 Hz, så där en 120000000Hz skillnad.

PS: Det var bara på skoj. Men 120Mhz är en vanlig frekvens som oscilloskop arbetar i för att kunna bli precisare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite off-topic kanske, men skriver ändå. Har lite svårt att förstå all denna prioritering för bärbart. Behöver vi verkligen ett alltmer effektivt samhälle där vi ständigt är på språng? Idag är ju folk mer stressade än någonsin...

Att sitta hemma i lugn och ro och njuta av underhållning på en stor skärm och kvalitativ hårdvara ger väl alltid en bättre upplevelse än att t.ex. sitta på ett tåg och kolla på en film via surfplattan eller hålla på med något jobbrelaterat på en bärbar dator med en massa ljud och rörelse omkring sig, som ger upphov till mer stress. Allt ska gå så fruktansvärt snabbt idag.

Någon som tycker som jag?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Det är en bild på desktop skärmar men artikeln handlar om laptop paneler.
Sharp tillverkar ju också dekstop skärmar - står den utvecklingen helt still hos dem?

Finns säkert mycket godbitar i enbart Japan...tyvärr.

Permalänk

Det är lika bra att vänta med att köpa 27" för mig. Att köpa en 27" med 1080p känns ju nästan lite som att köpa en 15.6" Laptop med 1366x768 (har själv gjort det misstaget)...

Skrivet av anon127948:

För helvete. Kan de inte börjar med att göra skärmar för folk som jobbar med datorer? Jag vet att hipsters och ungar gillar serier så 16:9 är perfekt men resten av oss behöver lite mer utrymme på höjden.

För att inte tala om att det skulle vara skönt med högre upplösning för desktop skärmar. Varför ska vi lida med gigantiska pixlar (för att inte tala om de som köpt 27" 1080p där pixlar är närmast lego klossar i storlek).

Vadå legoklossar? Duploklossar skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

Jag instämmer i folkets skanderande. "GE OSS VANLIGA STATIONÄRA SKÄRMAR I DE STÖRRE STORLEKARNA FÖR I HELV.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Säger som många andra, när är det dags för desktop-sidan att få högupplösta paneler på 22-27 tum för en relativt normal peng? Kan de bygga IGZO-paneler på 14" för några hundra dollar så borde väl betydligt större skärmar bara vara tekniskt enklare att framställa?

Ja, det är nog inte mycket svårare eller dyrare, men bärbara datorer har lite högre prioritet för att fler använder bärbara. När massproduceringen av högupplösta bärbara kommer igång så kommer förhoppningsvis högupplösta stationära skärmar snart också.

Men på sätt och vis är väl stationära skärmar före bärbara i teknologin än så länge, eftersom det finns inga bärbara PC som har högre än 1080p (Mac räknas inte), medan det finns några (dyra) stationära skärmar som har högre.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

Håller med många här om att det behövs stationära skärmar med 4K upplösning till vettigt pris! Vem bryr sig om laptopskärmar med "ultra mega plus retina" upplösning??? Blir bara overkill på så små skärmar.
Ge oss 27" och 30" 16:10 @ 4K, och ja, då menar jag även 27" i 16:10!

Skrivet av HurMycket:

..., för 1080p är ju "FULL HÅ DE!", alltså så bra det kan bli.

Skrattade gott åt "FULL HÅ DE". xD

Visa signatur

Kör Äppeldata åxå (≠ fanboy)

Permalänk
Medlem

Jag tror lösningen för oss kan bli att ha en 4k tv på skrivbordet. Provade en 42" tv på skrivbordet med full "Hå De"[ skönt inlägg där ] och jag tror den storleken kan funka fint som monitor i 4k+ res.

Vi är snart här:

Permalänk

Börjar bli tröttsamt att läsa om nya högupplösta skärmar till laptops, smartphones, surfplattor, och allt sånt bärbart skit varje dag.
Kan inte sweclockers sluta skriva om såna här nyheter och skriva när det kommer nånting till "stationära skärmar" istället.