Permalänk

Comhem, prutning & extra upströms

Halloj.

Kommer inom kort flytta in i ett comhem-hus, dessvärre. De ligger ju lite högre än fiber vad gäller prissättning. De erbjuder även bara "7-10Mbit" uppströms. Mina frågor är enkla, är det någon som har erfarenheter av att pruta ned deras priser? Kan förhandla till sig extra hastighet uppströms?

Det känns ju som att man har en rätt svag förhandlingsposition när valet står mellan 100/10 coax eller 24/10 ADSL.
Vad har ni för erfarenheter? Jag är även nyfiken på om någon lyckats ducka deras fakturaavgift på första fakturan genom tidig anmälan för e-faktura. 50:- för en faktura är ju rent ocker.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Halloj.

Kommer inom kort flytta in i ett comhem-hus, dessvärre. De ligger ju lite högre än fiber vad gäller prissättning. De erbjuder även bara "7-10Mbit" uppströms. Mina frågor är enkla, är det någon som har erfarenheter av att pruta ned deras priser? Kan förhandla till sig extra hastighet uppströms?

Det känns ju som att man har en rätt svag förhandlingsposition när valet står mellan 100/10 coax eller 24/10 ADSL.
Vad har ni för erfarenheter? Jag är även nyfiken på om någon lyckats ducka deras fakturaavgift på första fakturan genom tidig anmälan för e-faktura. 50:- för en faktura är ju rent ocker.

Pruta? Är du från Turkiet? Går ju inte att pruta på abonnemangspriser hos någon operatör. Det går heller inte att få högre uppströms. Taket är där av en anledning dvs nätet stödjer inte mer i dagsläget.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Går skitbra att pruta på ComHem.
Det bästa du gör är att du binder ett så kort avtal som möjligt och sen säger upp det och binder om det.
Det är det enda vedertagna och fungerande sättet att konstant hålla sig till lägre priser och ta del av erbjudanden och rabatter.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Pruta? Är du från Turkiet? Går ju inte att pruta på abonnemangspriser hos någon operatör. Det går heller inte att få högre uppströms. Taket är där av en anledning dvs nätet stödjer inte mer i dagsläget.

Måste man vara från Turkiet för att få en bättre deal!? Klart som fan att det går i vissa fall. Här hemma har vi fått bättre pris på både internet och tv pga att vi har många abonnemang under en längre tid...

OnT: Jag skulle inte säga att chansen är stor att det går att få ner priset i ditt fall då du precis flyttar in och Comhem är ju inte heller dom som bryr sig mest om sina kunder om man säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Pruta? Är du från Turkiet? Går ju inte att pruta på abonnemangspriser hos någon operatör. Det går heller inte att få högre uppströms. Taket är där av en anledning dvs nätet stödjer inte mer i dagsläget.

Klart som fan man kan pruta!
Prutade till min 6 månaders gratis digital TV och ingen uppsägningstid förra veckan. Dock inte hos com hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tecknar aldrig längre än 12 månader. Inför varje omteckning så går jag in i förhandling med kravet "lägre pris och högre hastighet". Än så länge har jag aldrig misslyckats.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Jag prutade till mig 100/10 för 199kr/mån istället för 399kr/mån

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Vad du än gör skaffa inte deras 200/10 tjänst då den suger :S
Hade 100/10 innan o det gick bra o stabilt, sedan bytte vi till 200/10 (mecenat 250kr/mån) o sedan dess har det inte varit stabilt alls. Hastigheten varierar mellan 10-170mbit o internet är allmänt segt.

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Pruta? Är du från Turkiet? Går ju inte att pruta på abonnemangspriser hos någon operatör. Det går heller inte att få högre uppströms. Taket är där av en anledning dvs nätet stödjer inte mer i dagsläget.

Du va mig en trevlig prick. Om du inbillat dig att det inte går att pruta hos operatörer så får du väl stå för det. Vi andra ställer operatörerna mot varandra och förhandlar fram bästa möjliga pris. Detta fungerar lysande för de flesta om inte alla löpande tjänster. Erbjuder de inte ett fördelaktigt pris så tar man sina pengar till ett annat företag.

Poängen med tråden var inte att kolla om prutning är möjligt, poängen var att stämma av vad folk generellt har för erfarenheter av comhem i detta avseende. I mina ögon så är jag tvingad till ett avtal med comhem, men det vet ju inte dem? Så vitt dem vet så kan jag nöja mig med ADSL från ett annat företag och då har de förlorat en kund.

Skrivet av Rincewind:

Går skitbra att pruta på ComHem.
Det bästa du gör är att du binder ett så kort avtal som möjligt och sen säger upp det och binder om det.
Det är det enda vedertagna och fungerande sättet att konstant hålla sig till lägre priser och ta del av erbjudanden och rabatter.

Givet

Skrivet av Hymer:

Jag prutade till mig 100/10 för 199kr/mån istället för 399kr/mån

Vilket förhandlingsläge satt du i då? Hade du fiber som alternativ eller stod valet mellan ADSL & ComHem?

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Du va mig en trevlig prick. Om du inbillat dig att det inte går att pruta hos operatörer så får du väl stå för det. Vi andra ställer operatörerna mot varandra och förhandlar fram bästa möjliga pris. Detta fungerar lysande för de flesta om inte alla löpande tjänster. Erbjuder de inte ett fördelaktigt pris så tar man sina pengar till ett annat företag.

Poängen med tråden var inte att kolla om prutning är möjligt, poängen var att stämma av vad folk generellt har för erfarenheter av comhem i detta avseende. I mina ögon så är jag tvingad till ett avtal med comhem, men det vet ju inte dem? Så vitt dem vet så kan jag nöja mig med ADSL från ett annat företag och då har de förlorat en kund.

Givet

Vilket förhandlingsläge satt du i då? Hade du fiber som alternativ eller stod valet mellan ADSL & ComHem?

Hmm då har ni lyckats betydligt bättre än mig. Aldrig lyckats pruta på ett rullande abonnemang. Kanske fel teknik av mig då...

Tyvärr går det inte att få mer än 10upp hos comhem ännu. Det är dock inte tekniskt omöjligt via cable och docsis3 så det kommer nog framgent. Du får väl ansöka som testkund om comhem hör av sig i forumet framgent. Dom sökte folk för att testa 200/10 för nått år sedan tex. Innan de startar en eventuell framtida test kan man inte få andra tjänster än dom säljer vilket ju är fullt normalt vare sig du har adsl/fiber eller koax. Inte operatörens kundtjänst som kan besluta sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Du va mig en trevlig prick. Om du inbillat dig att det inte går att pruta hos operatörer så får du väl stå för det. Vi andra ställer operatörerna mot varandra och förhandlar fram bästa möjliga pris. Detta fungerar lysande för de flesta om inte alla löpande tjänster. Erbjuder de inte ett fördelaktigt pris så tar man sina pengar till ett annat företag.

Poängen med tråden var inte att kolla om prutning är möjligt, poängen var att stämma av vad folk generellt har för erfarenheter av comhem i detta avseende. I mina ögon så är jag tvingad till ett avtal med comhem, men det vet ju inte dem? Så vitt dem vet så kan jag nöja mig med ADSL från ett annat företag och då har de förlorat en kund.

Givet

Vilket förhandlingsläge satt du i då? Hade du fiber som alternativ eller stod valet mellan ADSL & ComHem?

Jag sa att Telia erbjöd det priset

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats pruta tills sig ett bra pris direkt när man ansluter? Skickade ett mail och beskrev att jag idag sitter på 4G med 100GB för 199kr (vilket jag också gör), samt att detta räcker långt men jag funderar på att övergå till fast lina för att slippa vara sparsam med data. Killen som svarade sade bara att de inte har erbjudanden som inte är tidsbegränsade.

Känns så onödigt att behöva hålla på och säga upp för att antingen får bra pris löpande, eller signa upp igen...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Det går att förhandla pris hos comhem om man har bra argument. Har haft comhem och förhandlat i flera år (100/10). Toppen bredband med ytterst få avbrott.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Det går att förhandla pris hos comhem om man har bra argument. Har haft comhem och förhandlat i flera år (100/10). Toppen bredband med ytterst få avbrott.

Det jag skulle säga att det är mindre "förhandla" och mer, få dom leta upp en kampanj.

Alla har kampanjer i massor, de kan erbjuda en stor samling olika priser och uppsättningar. Men så klart försöker dom alltid sälja "standard" först. Om kunden är motvillig kan man börja med "ja men vad säger du om 3 månader gratis då?" osv. osv.

Så det är egentligen inte så mycket förhandling, mer att få dom att dra upp listen på vad dom har ett erbjuda utöver det vanliga. För så klart säljer dom hellre 399kr/månad direkt istället för 3 gratis månader och resterande 399kr/månaden.

Tvivlar på att man kan förhandla sig ned till något helt själv utan att dom använder en kampanj för det. Kan gå men troligen ovanligt. Då det måste göras manuellt i så fall och det lär majoriteten av dom som jobbar där inte ha tillåtelse att göra. Man kan erbjuda det som finns i kampanjlistorna men inget annat. Det får någon högre upp fixa i så fall. Men som sagt, lär vara ytters ovanligt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Det jag skulle säga att det är mindre "förhandla" och mer, få dom leta upp en kampanj.

Alla har kampanjer i massor, de kan erbjuda en stor samling olika priser och uppsättningar. Men så klart försöker dom alltid sälja "standard" först. Om kunden är motvillig kan man börja med "ja men vad säger du om 3 månader gratis då?" osv. osv.

Så det är egentligen inte så mycket förhandling, mer att få dom att dra upp listen på vad dom har ett erbjuda utöver det vanliga. För så klart säljer dom hellre 399kr/månad direkt istället för 3 gratis månader och resterande 399kr/månaden.

Tvivlar på att man kan förhandla sig ned till något helt själv utan att dom använder en kampanj för det. Kan gå men troligen ovanligt. Då det måste göras manuellt i så fall och det lär majoriteten av dom som jobbar där inte ha tillåtelse att göra. Man kan erbjuda det som finns i kampanjlistorna men inget annat. Det får någon högre upp fixa i så fall. Men som sagt, lär vara ytters ovanligt.

Du kan tvivla hur mycket du vill men jag förhandlade mitt pris för bredband flera gånger och är kvar hos comhem.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk

Pruta till mig så jag fick deras lägsta digital tv utbud för 99:- istället för 199:- Plus att dem stod för andra kostnader och två gratis kanaler som egentligen kostar 59:-. Enligt säljaren på comhem så hade jag nog fått Sveriges billigaste Digital tv

Visa signatur

Asrock steel legend B550M, Ryzen 5800X, ROG RYUO 240, G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB, ASUS GeForce RTX 3080 10GB, Samsung 980 M.2 NVMe 3.0 Black 1TB, Kingdian 480gb ssd, Corsair RM550X, Skärm: LG 27gl83a-b