Hjälp/Frågor med att övercklocka en I7 3820 (Nybörjare)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Hjälp/Frågor med att övercklocka en I7 3820 (Nybörjare)

God kväll kära Sweclockers..!
Jag har efter många funderingar beslutat mig att ge mig in på överklockningens ädla konst.
Situationen är denna, imorgon får jag hem min nya vattenkylare som ska monteras fast på min I7... Och min plan är att försöka överklocka den så gott det går.

Mina prylar:
i7 3820 3.6 GHz
MSI X79-GD45 (8D) Moderkort
Nvidia GTX 660
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB

Jag har sådeles lite frågor och bekymmer.

1.) Enligt CPU-Z och mitt BIOS, så är min VCore 1.334V. Av min uppfattning så är detta en ganska hög siffra för något som inte redan är överklockat. Kommer detta uppvägas av att jag slipper höja spänningen när jag börjar med klockningen tro? Förövrigt så är min VID 1.276V enligt ThrottleStop.

2.) Min multipel är just nu 36. I 3820 kan man höjja den enda till 43. Borde inte detta vara en enklare lösning än att börja fippla med FSB? Då får jag en frekvens på 4.3Ghz. Eller finns det någon anledning varför man ska föredra att höja FSB istället?

3.) Jag förstår inte riktigt hur inställningar för Minnet fungerar... Jag har tillgång att stänga av "linked mode" i mitt BIOS så att mina minnen inte blir överklockade om jag skulle ändra FSB. Är detta helt OK att göra? Annars blir jag tvungen att fippla med Timings och rationer som jag inte riktigt förstår

Jag kommer bli väldigt tacksam för svar! Och jag hoppas jag inte ställde allt för luddiga frågor och påståenden. Slut.

// Bullkalas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tanzcentrum, Stuttgart
Registrerad
Feb 2007

Här är en bra guide:

http://www.reddit.com/r/buildapc/comments/18fjx4/guide_so_you...

Visserligen inte samma moderkort som ditt, men du får en ganska bra bild av vilka settings du ska tweaka.

Lycka till!

Das Haus, det bästa inom House.

Interviewer: Who shot first, Han or Greedo?
Harrison Ford: "I don’t know and I don’t care"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Tack för inlägget...!
Jag har dock redan läst den guiden och mina frågor kvarstår som jag nämde i tråden har du någon idé angående min höga spänning?