Adapter till extern disk har coil-whine!?

Permalänk
Testpilot

Adapter till extern disk har coil-whine!?

Hejsan!

Fick precis hem min nya Seagate disk från INET, dock märkte jag att det "tjöt" när jag satte i disken och starta upp den.

Efter några sekunder insåg jag att det inte kom från hårddisken i säg, utan det kom från adaptern man stoppar in i vägguttaget..
Aldrig varit med om detta tidigare, är det normalt eller bör jag reklamera?

Edit: det låter även några sekunder från den efter jag tagit ur den ur väggen (antar att spänningen ligger kvar en stund), törs man ens använda disken utan att riskera att det säger "pang!"? :S

EDIT2: Det slutar låta när jag koplar in USB kabeln till datorn och disken sätts på (disken går ner i "vilo/strömsparläge" när USB'n inte är ikopplad i någon dator (diskarna slutar snurra))

Mvh

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Hejsan!

Fick precis hem min nya Seagate disk från INET, dock märkte jag att det "tjöt" när jag satte i disken och starta upp den.

Efter några sekunder insåg jag att det inte kom från hårddisken i säg, utan det kom från adaptern man stoppar in i vägguttaget..
Aldrig varit med om detta tidigare, är det normalt eller bör jag reklamera?

Edit: det låter även några sekunder från den efter jag tagit ur den ur väggen (antar att spänningen ligger kvar en stund), törs man ens använda disken utan att riskera att det säger "pang!"? :S

Mvh

Min kompis adapter till hans Macbook har coilwhine, så ja, det finns men vet inte om det är supervanligt.

Lämna tillbaka den så slipper du det störande ljudet

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |