"cant find proper boot device"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2007

"cant find proper boot device"

Hej!

Problem:
Idag när jag kom hem och skulle starta datorn gick inte detta då felmeddelandet "cant find proper boot device" kom upp.
Jag har en Corsair Force GT SSD som jag haft sedan augusti 2011, detta är första gången den krånglar.
Disken hittas inte heller av bios när man försöker välja den i boot-menyn.

Saker jag gjort för att försöka lösa problemet:
1. Bytt SATA-kablar och portar.
2. Flashat bios
3. Resettat biosinställningar
4. Provat boota med disken i annan dator.
5. Provat installera om Windows på den, misslyckas då installationsprogrammet inte hittar disken.
6. Provat reparera med Windows DVD, gick inte.

Fråga:
Är det någon som vet om det går att göra något åt detta? Är det att skaffa ny ssd som gäller?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

En HDD/SDD som INTE syns i BIOS brukar vara körd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Osynliga Universitetet
Registrerad
Dec 2007

Om den är ifrån 2011 är chansen stor att du har garanti kvar på den. Bytte nyligen en Force-disk själv ifrån -11 och dessa har 3 års garanti.

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av tokigt:

Hej!

Problem:
Idag när jag kom hem och skulle starta datorn gick inte detta då felmeddelandet "cant find proper boot device" kom upp.
Jag har en Corsair Force GT SSD som jag haft sedan augusti 2011, detta är första gången den krånglar.
Disken hittas inte heller av bios när man försöker välja den i boot-menyn.

Saker jag gjort för att försöka lösa problemet:
1. Bytt SATA-kablar och portar.
2. Flashat bios
3. Resettat biosinställningar
4. Provat boota med disken i annan dator.
5. Provat installera om Windows på den, misslyckas då installationsprogrammet inte hittar disken.
6. Provat reparera med Windows DVD, gick inte.

Fråga:
Är det någon som vet om det går att göra något åt detta? Är det att skaffa ny ssd som gäller?

Tack på förhand!

Kaput? Skicka tillbaka den om du har garanti

Skickades från m.sweclockers.com

| MB: EVGA Z170 FTW | CPU: i7 6700k | GPU: EVGA GTX 970 FTW 4GB | RAM: Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL14 | PSU: Cooler Master V850 | Chassi: FD Arc Midi R2 | Lagring: Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD |
Inet fri frakt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2007

Okej! ska höra med Dustin där den är köpt, men brukar det inte vara så att butiksgarantin är kortare. Vilket resulterar att man får ta kontakt med Corsair direkt istället?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av tokigt:

Okej! ska höra med Dustin där den är köpt, men brukar det inte vara så att butiksgarantin är kortare. Vilket resulterar att man får ta kontakt med Corsair direkt istället?

Jag fick nyligen en Corsair SSD Force 3 utbytt genom kontakt med enbart Corsair. Mycket smidigt, och snabbt gick det!

Desktop:| CPU: Intel i7 2600K | GPU: Asus GTX 1070 Dual |Mobo: Asus P8Z68-V PRO| RAM: 16GB Corsair Vengance |SSD: Corsair Force 3 120GB|HDD: WD Caviar Green 2TB |PSU: be quiet! Pure Power L8 730W |Chassi: Fractal Design Define R4

HTPC:| CPU: Intel i5 3570K | GPU's: 2x Asus GTX 670 SLI |Mobo: ASRock Z77 Extreme4 |RAM: 16GB Corsair |SSD: Samsung 840 240GB