Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007

Hur ska jag kyla i min R2?

Jag är usel när det kommer till luftflöden och kylning så jag vänder mig helt enkelt till Er för hjälp!

Såhär ser min dator ut idag (OBS OBS OBS! Ha överseende med kablaget, det skall dras om). Alla chassifläktar är 120mm.

Det blir lite väl varmt idag så jag antar att jag behöver göra något annorlunda!
Vad behöver jag göra? Vända på noctuan? Placera om fläktar? Köpa fler fläktar?

Tack!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Skulle börja med att bara vända dan bakre fläkten så den blåser in istället.

WS1: | Asus VI Hero | i7 4770K | 16gb Corsair Vengence | Asus HD7950 CUII TOP | Corsair AX650 | Jonsbo UMX4 | Corsair H100 | SRVR: | Asus E35M1-I | 4gb | FD Array |Laptop: | HP 8440p | I7-620 | 4gb | NVS-3100 | 14" |

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Argine:

Jag är usel när det kommer till luftflöden och kylning så jag vänder mig helt enkelt till Er för hjälp!

Såhär ser min dator ut idag (OBS OBS OBS! Ha överseende med kablaget, det skall dras om). Alla chassifläktar är 120mm.

http://i.solidfiles.net/7e6222179b.jpg

Det blir lite väl varmt idag så jag antar att jag behöver göra något annorlunda!
Vad behöver jag göra? Vända på noctuan? Placera om fläktar? Köpa fler fläktar?

Tack!!

Vad har du för cpu, grafikkort och temps?

Synpunkter gällande modereringen? Då kan du kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012

Jag skulle nog vänt cpu så den blåser bakåt och sedan satt in en fläkt i golvet och 2 i taket om det är möjligt? Man kan inte ta bort hårddiskburen va?

Tadaa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Widholm:

Jag skulle nog vänt cpu så den blåser bakåt och sedan satt in en fläkt i golvet och 2 i taket om det är möjligt? Man kan inte ta bort hårddiskburen va?

Låter vettigt!

Tyvärr går inte buren att ta bort nej, R2ans största svaghet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Argine:

Låter vettigt!

Okej, men gör som så för då flyter luften från cpu kylaren ut till fläkten där bak. Om det finns plats i sidan kan du sätta ett inblås där också

Tadaa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Widholm:

Okej, men gör som så för då flyter luften från cpu kylaren ut till fläkten där bak. Om det finns plats i sidan kan du sätta ett inblås där också

Med sidan tänker du på sidan vilken bilden är tagen från?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av pekkasteele:

Varför det?

''Människor har blivit för bortskämda, vill inte ens veta dem basiska egenskaperna och funktioner saker dom innehar besitter''-toxicstone 2013-04-28
Varför gör en del trådar här som det vore Google?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2003

Jag fick bättre temps i min R3a efter att jag bytade till ordentliga fläktar med bra flöde in.

2x 120 i fronten och 1x 140mm i botten.

Burken: AMD FX8350, 16GB DDR3, GTX 1070 Strix, 512GB Samsung 950 PRO. Dell u2713hm.
ESXi: HP DL380G6, 2x Xeon 6 core 2.8GHz, 60GB ECC DDR3, 2x 120GB SSD, 4x 1TB 2.5" WD-Red, 2x Seagate 3TB.
BTC: 1W3BBSNm3KMtvtMoARiYGjzEoRHB66P69

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av pekkasteele:

Det är inte någon vidare bra idé.
Man vill sträva efter att ha utblås i topp och bak, och insug i fram, botten och sida.

Till TS:
Jag har ett R2, och har insug i botten, båda fram och i sidan(med fläktfilter såklart), och kör 7970 CrossFire.
Mitt varmaste kort blir 63 grader i full load.

Har totalt 557 CFM flöde när jag drar upp fläktarna i max.

Spela World of Tanks med oss på SweClockers.com!
Vi har en inofficiell klan där alla som gillar att vara social och spela tanks får vara med!
SweC - World of Tanks clan
Välkommen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

I min humla, flytta takfläkten till det bakre hålet, eventuellt vänd kylflänsen till CPU så den blåser bakåt.

Testa gärna temp innan och efter du vänder kylflänsen, då det inte är helt säkert att det hjälper...

Men du borde ha bra flöde och temperaturer som du har det nu, sitter kylflänsen som den skall?

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
> FD Define R2 | Win10Pro | i5-2500K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | AXR9 280X 3GBD5-T2DHE/OC | Samsung 830 | Intel X25-M G2 | AX750 | AOC G2460PQU | Dell 1908FP |> Raspberry Pi 2 | Osmc |> OnePlusOne |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jun 2011

Själv kör jag 2 st 120mm in i fronten, 1 st 140mm in i botten, 1 st 140mm in på sidan, 1 st 120mm ut på baksidan samt 2 st 120mm ut på toppen.

Har även investerat i en bra fläktstyrning, så den går både svalt och tyst.

-Intel Core I7 2600K 4,8Ghz EK Supremacy - Asus P8Z68-V Pro - Radeon R9 290X EK Acetal- Ocz Agility 3 SSD 120Gb - 1.0TB WD Black - 16Gb Team Group Zeus 2133Mhz CL11 - Fractal Design Newton R2 1000W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Slaktardej:

Det är inte någon vidare bra idé.
Man vill sträva efter att ha utblås i topp och bak, och insug i fram, botten och sida.

Till TS:
Jag har ett R2, och har insug i botten, båda fram och i sidan(med fläktfilter såklart), och kör 7970 CrossFire.
Mitt varmaste kort blir 63 grader i full load.

Har totalt 557 CFM flöde när jag drar upp fläktarna i max.

Spelar inte alls lika stor roll om insug är i bak eller front, som att man hellre vill ha ett övertryck i lådan för att inte få in lika mycke dam och få blås direkt på CPU kylaren, vilket han får om han vänder den bakre fläkten innåt.

WS1: | Asus VI Hero | i7 4770K | 16gb Corsair Vengence | Asus HD7950 CUII TOP | Corsair AX650 | Jonsbo UMX4 | Corsair H100 | SRVR: | Asus E35M1-I | 4gb | FD Array |Laptop: | HP 8440p | I7-620 | 4gb | NVS-3100 | 14" |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av pekkasteele:

Spelar inte alls lika stor roll om insug är i bak eller front, som att man hellre vill ha ett övertryck i lådan för att inte få in lika mycke dam och få blås direkt på CPU kylaren, vilket han får om han vänder den bakre fläkten innåt.

Dock hade redan TS insug i front och då är det onödigt att bryta det flödet.

Vi har en inofficiell klan där alla som gillar att vara social och spela tanks får vara med!
Välkommen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Argine:

Låter vettigt!

Bara att kapa?

| OS: Windows 10 Home 64bit | CPU: Intel Core i7 6700K | GPU: EVGA 1070 FTW GAMING
| MB: EVGA Z170 Stinger | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair AX650
| Chassi: Fractal Design Define Nano S | SSD: Samsung 850 Pro | CPU-Kylare: Corsair H110i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Slaktardej:

Dock hade redan TS insug i front och då är det onödigt att bryta det flödet.

Jo, fast jag skulle bara ha toppen som utsug, så att man får in kall luft direkt på kylaren bakifrån med, varm luft vill uppåt, och då tycker jag toppen ut räcker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av pekkasteele:

Jo, fast jag skulle bara ha toppen som utsug, så att man får in kall luft direkt på kylaren bakifrån med, varm luft vill uppåt, och då tycker jag toppen ut räcker.

Men då blir det ju så att luften den bakre fläkten blåser in mestadels bara dras ut direkt av den övre fläkten, utan att ha nått flänsen.

Välkommen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Slaktardej:

Men då blir det ju så att luften den bakre fläkten blåser in mestadels bara dras ut direkt av den övre fläkten, utan att ha nått flänsen.

Tycker den ser ut att gå rätt på kylaren faktiskt, men bilden kan vara missvisande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av pekkasteele:

Så du ska minska mängden "dam" i lådan genom att dra in luft genom ett hål utan dammfilter? Genomtänkt.
Insug fram och golv, utblås bak och tak. Punkt.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3900MHz (Sommarklock)
GTX 760@1111MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Åbo, Finland
Registrerad
Feb 2004

^What he said. Och gör nånting åt det där ormboet av kablar, hjälper inte alls att ha fläktar om luften inte kan röra sig

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av LemonIllusion:

Så du ska minska mängden "dam" i lådan genom att dra in luft genom ett hål utan dammfilter? Genomtänkt.
Insug fram och golv, utblås bak och tak. Punkt.

Du kan skydda alla fläktar med dammfilter, vilket du inte kan göra med alla små sprickor och hål som finns i lådan, eller ja du kan väl sätt dammfilter vid dem med, men det är ju nästan omöjligt. Så se till att ha dammfilter vid alla insug, så bfår du mycket mindre damm i lådan än om du har undertryck ock dammet sugs in igenom varenda ofiltrerad springa du har i lådan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av pekkasteele:

Du kan skydda alla fläktar med dammfilter, vilket du inte kan göra med alla små sprickor och hål som finns i lådan, eller ja du kan väl sätt dammfilter vid dem med, men det är ju nästan omöjligt. Så se till att ha dammfilter vid alla insug, så bfår du mycket mindre damm i lådan än om du har undertryck ock dammet sugs in igenom varenda ofiltrerad springa du har i lådan.

Så istället för att inte vända på en fläkt ska TS göra det OCH montera dammfilter. Bra lösning.
Har du aldrig tänkt på att det bara är dammfilter fram och i botten på lådorna. Det är så att du ska veta var fläktarna ska sitta.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3900MHz (Sommarklock)
GTX 760@1111MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av LemonIllusion:

Så istället för att inte vända på en fläkt ska TS göra det OCH montera dammfilter. Bra lösning.
Har du aldrig tänkt på att det bara är dammfilter fram och i botten på lådorna. Det är så att du ska veta var fläktarna ska sitta.

Uppenbarligen så är ju inte den lösningen tillräcklig i denna lådan, annars hade ju inte TS haft problem, eller hur?

Sen menar du att alla chassie tillverkare gör alla lådor helt perfekta? Så alla som vänder en fläkt, byter ut en eller på något annat sätt ändrar fläktkonfigurationen i en låda alltid försämrar lådan?

Jag föreslår att TS kör nårga tester av datorn, vänder fläkte, kör samma tester igen och jämför temperaturerna mellan testerna.