Permalänk
Medlem
Skrivet av file-:

Mycket coolt , har du tänkt måla om chassit kanske så man får bort den gula färgen?

Tack! Nej det tror jag inte att jag ska. Tycker inte heller att den är så värst gulnad?

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem

Kul litet projekt må jag säga, skulle lätt kunna tänka mig ett sånt bygge som köks- eller vardagsrumsdator, eller något

Vill du ha dess gulnade färg för autenticitetens skull, eller vill du bara inte måla den? Om det sistnämnda är fallet kanske Retr0bright vore något, med det kan du få den att se ut som när den var ny.

Med risk för att låta kritisk (vilket jag inte är); ser på komponenterna du köpt att du inte tänkt på möjligheten att hackintosha den. Hade ju annars varit stencoolt att köra senaste iterationen av OSX i det gamla chassit

I övrigt, har du fått tag i originaltangentbordet också? Om det är ADB-kontakt på en så gammal Mac, så finns det ADB till USB-adaptrar att köpa. Här har du en variant. De är inte helt gratis, men jag hade i alla fall tyckt det var värt det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xapa112:

Oj oj oj oj oj vad intressant!
Lite tragiskt dock att slakta en sådan dator. :/

Nej. Classic var rätt skräpigt för 20 år sedan, för 15 år sedan var det totalt värdelös skit som inte förtjänade att få leva så redan då hade det varit helrätt att göra något roligare med dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zingo2000:

Ser bra ut
Tycker det är bra att folk gör något med sina gamla kompakta macar istället för att slänga dom.

Skulle behållit / tagit hem några sparcstations.

En av de där lådorna på bilden hade ju kunnat vara småkul med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliquise:

Skulle behållit / tagit hem några sparcstations.

En av de där lådorna på bilden hade ju kunnat vara småkul med.

Fast de där gamla sparcarna har ju likförbannat bara vanliga chassin, som vilka chassin som helst, även om de för sin tid var snygga. Ingen utom en riktig kännare kommer förstå det coola med det

Charmen med det här projektet är ju att det blir en störtkaxig AIO-dator, och på den fronten finns det väl egentligen inget riktigt snyggt, annat än möjligen iMac, och alla, till och med kanske någons totalt IT-handikappade mormor, kommer fatta hur coolt det är.

Kan rätt av säga att jag kommer lägga detta på minnet, för den händelse att jag skulle vilja ha en AIO-dator nångång.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kul litet projekt må jag säga, skulle lätt kunna tänka mig ett sånt bygge som köks- eller vardagsrumsdator, eller något

Vill du ha dess gulnade färg för autenticitetens skull, eller vill du bara inte måla den? Om det sistnämnda är fallet kanske Retr0bright vore något, med det kan du få den att se ut som när den var ny.

Med risk för att låta kritisk (vilket jag inte är); ser på komponenterna du köpt att du inte tänkt på möjligheten att hackintosha den. Hade ju annars varit stencoolt att köra senaste iterationen av OSX i det gamla chassit

I övrigt, har du fått tag i originaltangentbordet också? Om det är ADB-kontakt på en så gammal Mac, så finns det ADB till USB-adaptrar att köpa. Här har du en variant. De är inte helt gratis, men jag hade i alla fall tyckt det var värt det.

Retr0bright har jag kollat på, det är något jag skulle kunna testa. Komponenterna valde jag för priset, men har efter att kört dem i ett Fractal Design Array R2 chassi har jag märkt att det skulle bli varmt. Kan tycka att det skulle vara skoj att välja en i3 baserat system istället för att få möjligheten att köra hackintosh.

Har inte fått tag på ett tangentbord ännu men letar efter det! Annars kan ju ett modernt apple tangentbord också se bra ut tillsammans med chassit.

Mvh

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk

Jag vill se mer!! När kommer nästa uppdatering?

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesignatedPsycho:

Jag vill se mer!! När kommer nästa uppdatering?

Skrivet av Meudig 2013-11-19:

Du ska få se mer! Snart... förhoppningsvis! Just nu är det körigt och har inte orkat hålla på ett tag, men jag lovar att det inte är övergivet!

Edit 2016-10-28: Ja, det var ju största lögnen under 2013...

Projektet har blivit lagd på hyllan och återupptaget många gånger under de senaste åren.
Jag tänkte uppdatera med lite bilder av det lilla jag har gjort.

Jag vill bara påpeka att inte mycket har hänt alls och att projektet har lång väg till att bli klart. Jag har det dock ofta i åtanke och det KOMMER bli klart... någon gång...

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem

Februari 2016

Jag var aldrig riktigt nöjd med den yttre skärmen jag gjorde. Planen blev istället att kapa av fronten från den gamla CRT-skärmen och på något sätt placera den nya TFT-skärmen på insidan, och denna gång på något bättre sätt än ståltråd.

Mer bilder i spoiler för en scroll-vänligare tråd!

Taktiken här blir att slå sönder glastuben, detta är säkraste sättet att öppna upp för att inte riskera att skärmen imploderar och går i tusen bitar.

Svepte en kasse runt om, och lade skärmen i en låda för att inte behöva plocka glasbitar överallt om något går fel.

Det här är efter jag slog till lite rejält på glaset. Gick relativt lätt och kunde inte höra tecken på att något övrigt gick i kras.

Änden var bara att vrida av lite lätt. Tog en titt på den exponerade insidan.

Dold text

Sedan hände det som inte fick hända...

I min iver tappade jag skärmen, den landade riktigt dåligt och hela SK*TEN sprack...

Notera att filen och Dremeln användes för att kapa metallbandet som var runt fogen mellan Glas-konen och den främre glaspanelen.
Fogen skulle blivit kapad med en riktig kapsåg.

Nu var jag alltså tillbaka på ruta 1.
Uppdatering från mars 2016 kommer när jag är klar med att processera bilderna.

Notera att dessa bilder är från Januari/Februari 2016.

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem

Mars

Följande bilder är från februari/mars 2016

Bestämde mig för att ändra utseendet på frontpanelen då mina två andra försök till att skapa en yttre fönster inte höll.

Demonterade TFT-skärmen och kapade hörn för att kunna skruva fast det med de befintliga monteringshålen. Efter jag justerade placeringen limmade jag runt plastramen med varmlim.

Mer bilder i spoiler för en scroll-vänligare tråd!

Limmet har ingen egentlig funktion förutom att spärra av och fylla ut så jag slipper använda allt för mycket spackel.

Första lagret spackel: (för övrigt använder jag 2-komponentspackel från Biltema.)

Man kan väl säga att jag provade mig fram. Tankar kretsade omkring hur vida jag ville ha en vinkel eller om jag ville att det skulle runda av mot slutet.

Efter någon vecka bestämde jag mig för att jag ville fylla ut hela området mellan innerkanten på frontpanelen på tft-skärmen och innerkanten på fronten till chassit. Det kommer vara tydligare på följande bilder.

Jag valde även att fylla ut hela frontpanelen. Man kan väl säga att jag ville ha en mer Ergonomisk form. För övrigt tog jag bort det lilla apple-äpplet på framsidan innan detta, så det har jag inte begravt i spackel!! Jag har dock för stunden tappart bort den...

Dold text
Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem

Uppdatering - April till nu.

Så här ser det ut idag, som ni ser finns det lite gropar och irregulariteter här och där. innerramen där skärmen ska sitta har blivit lite småskadat. Vad som ska ske framöver är att bygga en ram som en mall med samma mått som innerkanten på tft-skärmen. Den ska agera som mall för den sista spacklingen.

Innan målning ska jag nog använda glasfiberdukar och spackel för att få en fin slät yta. på vissa ställen där spackel möter plast börjar man se antydan på släpp eller sprickor, det ska åtgärdas innan sista lagret genom att fräsa ut lite skåror längst med plastkanterna så att spacklet kan fästa.

Mer bilder följer inom spoiler-tagen nedan.

Hittade denna i farsgubbens garage. Är lite daterad men ville se hur den fyllde smågroppar och repor.

Här tror jag att jag våtslipat ytan från fillern.

Dold text

För övrigt bor jag nu på annan ort och har inte tillgång till farsans garage och verktyg men jag åker hem några helger i månaden och gör det jag kan.

Tills nästa gång!

/meudig

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |