IDE, RAID eller AHCI

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

IDE, RAID eller AHCI

Hej!

Jag skulle vilja använda HDD vilket SATA-Controller mode ska jag använda?
IDE
RAID
AHCI
?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av FrozzCreep:

Hej!

Jag skulle vilja använda HDD vilket SATA-Controller mode ska jag använda?
IDE
RAID
AHCI
?

AHCI

(Möjligen RAID om du vill använda RAID-funktionen)

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av evil penguin:

AHCI

(Möjligen RAID om du vill använda RAID-funktionen)

Hur funkar den?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2013

Beror på vad du vill få ut av det... Raid 0 för prestanda raid 1 för säkerhet = 0 för snabb läs/skrivhastiget typ videoredigering,spela
och raid 1 passar bättre som en LAN serverlösning . Detta är endast kort förklarat KOlla också att ditt MB stödjer Raid.

Asrock 890gx Extreme3, Kingston hyperx blue 8gb @1333 mhz 4x2, Phenom ii x4 965 BE @4,0 ghz, Corsair AX 1500i, XFX 7970 ghz edition. WD Caviar Black hdd , Win 7 Pro, Corsair H100, Coolermaster Haf x.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Letintin:

Beror på vad du vill få ut av det... Raid 0 för prestanda raid 1 för säkerhet = 0 för snabb läs/skrivhastiget typ videoredigering,spela
och raid 1 passar bättre som en serverlösning. Detta är endast kort förklarat

ok vad är skillnaden mellan IDE och AHCI ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av FrozzCreep:

Bra fråga måste jag säga har dock inte koll på det är ganska ny med datorer (2011) är dock intresserad själv av att skaffa mig en Raid0 setup.

Asrock 890gx Extreme3, Kingston hyperx blue 8gb @1333 mhz 4x2, Phenom ii x4 965 BE @4,0 ghz, Corsair AX 1500i, XFX 7970 ghz edition. WD Caviar Black hdd , Win 7 Pro, Corsair H100, Coolermaster Haf x.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av FrozzCreep:

IDE är långsammare. Mer detaljerad förklaring kan säkert google ge dig.
http://lmgtfy.com/?q=IDE+vs+AHCI

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3900MHz (Sommarklock)
GTX 760@1111MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2013

Men puss på dig Lemoillusion såg för tusan att du har samma cpu som jag

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av FrozzCreep:

AHCI-läget är standard för SATA-enheter.
RAID-läget är AHCI + RAID-funktionalitet.
"IDE"-läget emulerarar IDE/PATA.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
In your system
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av FrozzCreep:

IDE är en gammal standard, och detta mode lever kvar idag, och kan användas med riktigt gamla operativsystem, såsom DOS, OS/2 eller liknande.
Idag är det AHCI som gäller hela vägen.

I en del andra fall kan det hända att man vill använda flera diskar som arbetar i "tandem", där man antigen vill ha redudans, eller extremt höga hastigheter.
För detta använder man RAID.
I normala fall behöver man inte RAID, och i synnerhet inte om man bara använder en disk. (RAID kommer till nytta först med två eller fler identiska diskar.)

Med tanke på din kunskapsnivå, så lär du inte behöva RAID. Likaså misstänker jag att du använder ett hyfsat modernt operativsystem, såsom Windows XP / Vista / 7 / 8.
Därför rekommenderas AHCI, som är den standard som gäller i de flesta normala fallen. Du kan använda IDE också, men du förlorar prestanda med den inställningen.

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av SysGhost:

IDE är en gammal standard, och detta mode lever kvar idag, och kan användas med riktigt gamla operativsystem, såsom DOS, OS/2 eller liknande.
Idag är det AHCI som gäller hela vägen.

I en del andra fall kan det hända att man vill använda flera diskar som arbetar i "tandem", där man antigen vill ha redudans, eller extremt höga hastigheter.
För detta använder man RAID.
I normala fall behöver man inte RAID, och i synnerhet inte om man bara använder en disk. (RAID kommer till nytta först med två eller fler identiska diskar.)

Med tanke på din kunskapsnivå, så lär du inte behöva RAID. Likaså misstänker jag att du använder ett hyfsat modernt operativsystem, såsom Windows XP / Vista / 7 / 8.
Därför rekommenderas AHCI, som är den standard som gäller i de flesta normala fallen. Du kan använda IDE också, men du förlorar prestanda med den inställningen.

Ok men då har det löst sig, Då använder jag AHCI för att få den bästa prestandan