Permalänk
Medlem

Nytt moderkort, och högre temperaturer?

I slutet av Mars dog mitt moderkort, och nu förra veckan först hade jag möjlighet att byta ut det från ett defekt ASRock 970 Extrem3 till ett Gigabyte GA-970A-UD3. Problemet är att jag får extremt mycket sämre temperaturer med det nya moderkortet. Mitt grafikkort ligger enligt EVGA PrecisionX i 77C idle och min CPU i 52 idle. Detta med samtliga chassifläktar på fullt blås.

På det förra moderkortet hade jag precis samma fläktar, men de var samtliga nedsaktade i BIOS och med resistorer så de snurrande c:a 3-400 RPM. Trots det fick jag ändå helt ok temperaturer. Grafikkortet låg 30-40 grader lägre i idle och processorn några grader.

Nu är det visserligen sommar på gång även här i norr, men som en oerhört frusen person har jag ändå haft innetemperaturen på c:a 25 grader under vintern, så det är inte anledningen.

Detta leder i sin tur till att jag t.ex. inte kan spela spel alls eftersom temperaturerna blir så oerhört höga och allt throttlar ner sig rätt fort och då blir allt ospelbart.

Komponenter i datorn ses i signatur. Damm är inte orsaken. Det är fritt luftflöde genom chassit.
Jag vet inte hur jag ska lösa problemet.

EDIT:

Tråden kan tas bort. Problemet är löst, och det är lite skämmigt att erkänna att det var Bitcoinvirus, tog mig en närmare titt och såg att allt låg i full load hela tiden. Ut på Google, någon på Tomshardware som nämnde detta. Ner med Malwarebytes, problem löst. Känner mig oerhört dum.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för att du redigerade in lösningen på ditt problem!

Vi tar inte bort eller låser trådar med lösta problem - din tråd har potential att hjälpa andra med samma problem, och någon kanske vill ställa följdfrågor till dig, eller starta en diskussion relaterad till ditt problem eller din lösning.