Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Nov 2007

Tornkylare, max ca 140 mm hög

Hej!

OK, min gamla trotjänare TRUE med Scythe S-FLEX 800 rpm ska få ett nytt hem hos min bror, då jag kommer byta till mATX.

Processorn som ska kylas är en I7 860 eller 870 i normal hastighet (2,8 eller 2,93 GHz), och jag har max 140 mm från moderkortet räknat (inte sockeln).

Kriterier:

* TYST! Vill helst ha en med 120 mm fläkt, men det verkar bli svårt. Kanske kan ta en kylare avsedd för 92 mm och strappa dit en 120 mm fläkt.

* Tornkylare. Vill ha ut luften bakåt.

* PWM

* Helst utbytbar fläkt.

* Pris max ca 400 kr.

Vilken rekommenderas? Har kikat på dessa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=499082,818172,442356,752...

Tacksam för förslag!

Mvh Jimmy

Först fick hon en ring, sen en till, sen en Volvo, och vidare till villa ... och nu vill hon jag ska byta ut burken till en LAPTOP!!! Nu får det fan vara nog!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Freezer 13 rekommenderas av mig i alla fall. Riktigt riktigt tyst och kyler bra. Kolla gärna sweclockers test av den.

Edit: Missade att det inte var pro (Som är 120mm). Vet inte riktigt hur 92mm-versionen är då.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H
NAD T787 | B&W CM10S2
Projekt: IceCase

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

freezer 13 pro har jag själv (större modellen) och det är susande ljud som mest i load pga min fläktkurva håller min cpu på 55c load efter maximum heat efter ca 1,5 timme då kör jag oc på 3.5 ghhz och 1,5 i spänning
stock vet jag inte då den är sval iallafall

AMD Phenom II x6 1090T @3.5 ghz. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort GA-870A-UD3, Asus R9 280 DCII TOP och nätagg ocz modulär psu 500W SSD: 60 gb intel 330 128 gb corsair force gs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Skulle vilja rekommendera Noctua NH-U9B SE2

Den ligger några kronor över din budget, men jag kan lova att det är värt det.

Har den i min HTPC och den är helt knäpptyst med fläktarna på lägsta hastigheten men håller ändå temperaturen lägre än med stock-kylaren. Notera att jag är extremt känslig för fläktljud och det här är den första jag är riktigt nöjd med.

När folk är överens med mig har jag ofta en känsla av att jag måste ha fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Nov 2007

Tack för tipsen, allihop.

Nackdelen med Noctuan är ju bristen på PWM, vilket känns lite B.

Kikar nu på top-downkylare istället faktiskt, eftersom detta moderkorts VRM har ganska obefintlig kylning. Då kan man ju få plats med en ordentlig (120 mm+) lågvarvig fläkt utan problem. Några tips där?

Först fick hon en ring, sen en till, sen en Volvo, och vidare till villa ... och nu vill hon jag ska byta ut burken till en LAPTOP!!! Nu får det fan vara nog!!!