Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland
Registrerad
Mar 2010

Tappar 2GiB minne.

Hej SweClockers!

Jag har ett märkligt problem med mitt moderkort.
Låt mig först lista mina specs så ni vet vad jag har att leka med:

Moderkort: ASUS P6X58D-E
Minnen: 3x2GiB Corsair XMS3 CL9
CPU: Intel i7 930

Jag har som sagt 6GiB totalt och när datorn har varit igång ett tag, så tappar moderkortet kontakten med en av minnesstickorna, vilket resulterar i att maskinen kör på endast 4GiB totalt. Jag vet att det inte är minnesstickorna i sig som är problemet, eftersom jag har testat alla portar och testat alla stickor. Det är med andra ord någon form av glappkontakt eller liknande, i en av portarna. För när jag stänger av datorn, och tar tag i den sista minnesstickan (C1), så kan jag oftast få tillbaka mina 2 förlorade GiB.
Jag har minnena placerade i de blå portarna, med andra ord A1, B1 och C1. När jag försöker starta upp datorn med stickorna i A2, B2 och C2, så startar inte ens BIOS upp. Skärmen förblir svart och DRAM-lampan lyser.
Vadhädan?

Hur löser jag detta? Tacksam för svar.
0ptiC

MoBo: ASUS P6X58D-E || RAM: 3x2GiB Corsair XMS3 CL9 2000MHz || CPU: Intel i7 930 || GPU: SAPPHIRE HD 7950 3GB OC Vapor-X Edition || Chassi: Cooler Master 932 HAF CPU Cool: Corsair Hydro H70
Win 7 Ultimate 64' || Tangentbord: Logitech G15 Gen2 || Mus: CoolerMaster Storm Recon || Headset: Logitech G35 || Monitor: BenQ G2420HDB

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Ja, antagligen är det fel på en av slottarna, men ibland kan det bli bättre om man uppdaterar till senaste bios. I vissa fall kan det vara att din CPU inte har riktig kontakt med alla pinnar, eftersom minneskontrollern ju sitter i just denna.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland
Registrerad
Mar 2010

Jag ska testa med att uppdatera BIOS och se om det löser problemet. Ska även kolla att processorn sitter i sockeln ordentligt.
Tack på förhand.

MoBo: ASUS P6X58D-E || RAM: 3x2GiB Corsair XMS3 CL9 2000MHz || CPU: Intel i7 930 || GPU: SAPPHIRE HD 7950 3GB OC Vapor-X Edition || Chassi: Cooler Master 932 HAF CPU Cool: Corsair Hydro H70
Win 7 Ultimate 64' || Tangentbord: Logitech G15 Gen2 || Mus: CoolerMaster Storm Recon || Headset: Logitech G35 || Monitor: BenQ G2420HDB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland
Registrerad
Mar 2010

Jag uppdaterade BIOS och det verkar som att allt fungerar som det ska nu. Jag hade åtminstånne 6 GiB totalt efter första restarted.
Ska holla koll på det nu, och se om det håller i sig.

Tack för hjälpen.