Processorkylare, vilken ska man välja?

Permalänk
Medlem

Thermalright HR02 macho är ett tänkvärt stort tyst alternativ med fördelen att den inte täcker RAM-platser. Inte sååå fasligt dyr heller.
Funkar bra och mycket tyst med relativt lågvarviga fläktar, men kan inte kyla riktigt lika bra som värstingtornen som D14 osv med lite kraftigare högvarvigare fläktar. Om ljudnivå är viktigare än maxklockning är den klart tänkvärd.

Thermalright Archon är ett annat mycket effektivt alternativ som inte är så "tjockt", så du kanske kan klara dig från att byta RAM... Men det är en väldigt hög kylare som inte ryms i alla lådor, och den är långt från gratis.

Scythe Mugen 3 är en annan prisvärd tyst kylare som inte har nämnts än. Lär täcka RAM-platser dock.

Coolermaster 212 går knappt att slå ur pris/prestanda-perspektiv, men är nog inte bästa alternativet om man ska klocka hårt. Då lär man få byta fläktarna för att få ner ljudnivån, och då är den inte lika prisvärd längre.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WallEm:

Hade nog tagit denna http://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s då den enligt detta test är både är tystare och kyler bättre/som en d14. Även billigare!
http://www.anandtech.com/show/6916/cooler-master-seidon-240m-...

ett annat test
http://www.eteknix.com/noctua-nh-u12s-cpu-cooler-review/4/

Du slipper också att byta minnen då den har 100% kompatibilitet med alla ram, HP som LP!

Tack för tipset! Har kollat runt på reviews och den verkar superb, både tyst, kyler bra samt att jag inte behöver köpa nya ram minnen. Ska man satsa på U12s eller satsa på storebrodern U14s? U14s täcker dock den första sloten men jag har mina ram i andra och fjärde

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Tack för tipset! Har kollat runt på reviews och den verkar superb, både tyst, kyler bra samt att jag inte behöver köpa nya ram minnen. Ska man satsa på U12s eller satsa på storebrodern U14s? U14s täcker dock den första sloten men jag har mina ram i andra och fjärde

Båda är grymma, men u14s kyler ju såklart bättre, till ett högre pris! Baror ju också på om du kanske vill köpa mer minne i framtiden så kan det bli svårt me u14 Ska själv snart köpa u12s så hade ju själv valt den

Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black

Permalänk
Medlem
Skrivet av WallEm:

Båda är grymma, men u14s kyler ju såklart bättre, till ett högre pris! Baror ju också på om du kanske vill köpa mer minne i framtiden så kan det bli svårt me u14 Ska själv snart köpa u12s så hade ju själv valt den

Okej, någon av dom kommer det helt klart bli! Ska kolla närmare om jag tycker det är värt med U14. Tack så mycket för hjälpen

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Okej, någon av dom kommer det helt klart bli! Ska kolla närmare om jag tycker det är värt med U14. Tack så mycket för hjälpen

Gott att höra! Med 6 års garanti och gratis uppdateringar till nya socket fästen om man byter moderkort är ganska skönt att ha! Noctua gör kvalitet saker

Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black

Permalänk

En fråga som jag ställer här för att inte göra en ny tråd!
Passar alla processorkylare till alla processorer/moderkort?
Om inte, hur vet man vilken "storlek" man ska ta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillesvahn:

En fråga som jag ställer här för att inte göra en ny tråd!
Passar alla processorkylare till alla processorer/moderkort?
Om inte, hur vet man vilken "storlek" man ska ta?

Skulle man kunna säga om du inte har en sockel som är väldigt gammal. Sen stödjer inte alla kylare Socket 2011. Annars så stödjer majoriteten av kylaren de mesta på marknaden.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -