Färsking som försöker sig på överklockning söker svar!

Permalänk

Färsking som försöker sig på överklockning söker svar!

Tjena alla sweclockare!

Jag beslutade mig idag för att försöka mig på att överklocka min processor bara för nöjes skull (jag har aldrig försökt förut). När jag väl (efter att ha läst på om överklockning dels här på sweclockers men även på andra forum) tagit mig in i bios stötte jag på problem. Jag disablade EIST, C1E och alla andra power saving inställningar, och efter det började att leta efter processorinställningarna (FSB, multipliern osv) men kunde inte hitta dem! Jag har ett Asrock-mobo (z77 pro 4) och kör därför UEFI-bios. Är det någon som har erfarenhet när det gäller UEFI? Har kollat under OC-Tweaker fliken samt under Advanced settings, men hittar ingenting.

När jag ändå är igång har jag en till fråga:
Jag har en i-5 3570k med en Arctic Cooling Freezer 7 Pro som kylare som gör strax under 60 grader i load. Kan jag blåsa upp processorn i runt 4 Ghz utan att få urdåliga temps? Som sagt har jag ingen erfarenhet mer än det jag läst, så lite hjälp skulle inte sitta fel!

Tack på förhand, vore grymt om ni kunde hjälpa en så pass färsk jävel som jag!

//Niklas

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklaswre:

Tjena alla sweclockare!

Jag beslutade mig idag för att försöka mig på att överklocka min processor bara för nöjes skull (jag har aldrig försökt förut). När jag väl (efter att ha läst på om överklockning dels här på sweclockers men även på andra forum) tagit mig in i bios stötte jag på problem. Jag disablade EIST, C1E och alla andra power saving inställningar, och efter det började att leta efter processorinställningarna (FSB, multipliern osv) men kunde inte hitta dem! Jag har ett Asrock-mobo (z77 pro 4) och kör därför UEFI-bios. Är det någon som har erfarenhet när det gäller UEFI? Har kollat under OC-Tweaker fliken samt under Advanced settings, men hittar ingenting.

När jag ändå är igång har jag en till fråga:
Jag har en i-5 3570k med en Arctic Cooling Freezer 7 Pro som kylare som gör strax under 60 grader i load. Kan jag blåsa upp processorn i runt 4 Ghz utan att få urdåliga temps? Som sagt har jag ingen erfarenhet mer än det jag läst, så lite hjälp skulle inte sitta fel!

Tack på förhand, vore grymt om ni kunde hjälpa en så pass färsk jävel som jag!

//Niklas

Efterssom jag var lat och överklockade min 3570k genom Asus mjukvara kan jag inte ge några svar gällande själva överklockningen.
Däremot bör det inte vara några som helst problem att få upp den i 4ghz med schysta temperaturer, förutsatt att du håller volten så lågt det går. Min tickar på i 4,3ghz med lägre volt än stock.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tackar och bugar för svaren!
Nu jäklar ska det klockas!

Permalänk

Hej igen!

Jag har stött på ännu ett problem. Jag har fått upp processorn i 4Ghz nu, men den ligger på runt 76 grader under ett prime 95 stresstest. Maxvolten ligger på 1.104V, men annars cyklar den mellan 1.088V och 1.096V. Känns som att jag ändå ligger på en ganska låg volt, men ska försöka dra ned den ytterligare. Är det normalt med denna temp vid denna volt?

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av niklaswre:

Hej igen!

Jag har stött på ännu ett problem. Jag har fått upp processorn i 4Ghz nu, men den ligger på runt 76 grader under ett prime 95 stresstest. Maxvolten ligger på 1.104V, men annars cyklar den mellan 1.088V och 1.096V. Känns som att jag ändå ligger på en ganska låg volt, men ska försöka dra ned den ytterligare. Är det normalt med denna temp vid denna volt?

Tack på förhand!

Flera kommer säkert säga att det är en hög temp. Men jag väljer att säga att den är normal. Din kylare är inte riktigt lika bra som t.ex. en Noctua DH-14

Vill du inte klocka högre än 4 ghz?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Flera kommer säkert säga att det är en hög temp. Men jag väljer att säga att den är normal. Din kylare är inte riktigt lika bra som t.ex. en Noctua DH-14

Vill du inte klocka högre än 4 ghz?

Vet inte riktigt om jag kan klocka mer då jag redan får bluescreens i prime95-testerna om jag försöker sänka volten när den ligger på 4Ghz. Tempsen blir också knasigt höga om jag ska få volten att ligga på en nivå som inte orsakar bluescreens (runt 80 grader). Som sagt är detta första gången jag ger mig på överklockning, så är rätt färsk när allt kommer omkring.

Har dock en fråga: Kan det vara RAM-minnena som felar vid testerna? Och isåfall hur gör jag för att se det/åtgärda det?

Permalänk
Medlem

Det står ju typ längst upp klart och tydligt under oc tweaking på asrocks z77-kort. Och du bör inte alls avaktivera power save funktionerna, det är mycket bättre att ha dom på.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595